• Svar på tråden Gastric bypass opererad och gravid
  • BinniBoo

En annan fråga.. jag har inte fått nån uppföljning alls efter operationen fastän jag försökt att få det.. Nu har min BM ordnat provtagning i morgon men vad är det för prover som ska tas för att kolla vitaminer mm efter en gbp? Nån som vet, för de på VC verkade inte veta när jag kollade med dom utan hoppades att jag visste??

(¯`°?.¸ ♥ Alexander 080219 ♥¸.?°´¯)
  • ebbozz
    BinniBoo skrev 2014-07-09 21:04:01 följande:

En annan fråga.. jag har inte fått nån uppföljning alls efter operationen fastän jag försökt att få det.. Nu har min BM ordnat provtagning i morgon men vad är det för prover som ska tas för att kolla vitaminer mm efter en gbp? Nån som vet, för de på VC verkade inte veta när jag kollade med dom utan hoppades att jag visste??

hur längesen är det du opererade dig?
  • MiniV
    BinniBoo skrev 2014-07-09 17:00:17 följande:

Var på inskrivning hos BM i förrgår och fick veta att de mediciner jag äter inte duger när man är gravid och att de inte ens duger när man inte är gravid!

Jag äter B vitamin (Behepan) 1 mg och Folsyra (Folacin) 1 mg, bägge 1 tablett/dag. Hon vart chockad över folsyran då man tydligen ska äta 5 mg tabletter? 

Vilka tabletter äter ni i vanliga fall och nu som gravida?

Jag tar multivitamin kvinna, behepan (varannan dag, eftersom tester visade att jag får i mig tillräckligt), omega 3 och calsichew (kalcium tuggtabletter, en på morgonen och en på kvällen), dessutom tar jag duroferon när jag har mens. Sedan jag plussade har jag dock tagit dessa varannan dag, eftersom jag vet att järnvärdet kan bli dåligt när man är gravid. Mitt järnvärde har varit perfekt under hela grav.

Fick folsyra (kommer inte ihåg hur hög halt) när jag nämnde för min läkare att vi skulle börja skaffa barn, åt dessa tills de tog slut i vecka 20. Hade superhögt folsyravärde, eftersom multivitamintabletterna också innehåller folsyra.

Har aldrig fått D-vitamin efter op.

Jag hade sexveckorskontroll, ettårskontroll, tvåårskontroll och kommer att ha en femårskontroll - det är standard här i Stockholm av vad jag förstått. Dessutom testar jag blodet en gång om året (helst två) för att kolla att jag tar upp alla vitaminer som jag ska). Konstigt om du inte haft nån uppföljning alls. Inte ok.
  • BinniBoo
    ebbozz skrev 2014-07-09 21:25:05 följande:

hur längesen är det du opererade dig?

Snart 3 år sen
    (¯`°?.¸ ♥ Alexander 080219 ♥¸.?°´¯)
  • jemo2014

Det värsta med att vara gravid och gbp opererad nu i tidig graviditet:
    Det enda jag kan äta är vita skorpor, vitt bröd och salta kex med Bregott på. Eventuellt kan jag äta pannkakor också. MEN allt detta gör att jag istället dumpar som bara den, igår låg jag däckad i två timmar efter att ah ätit tre pannkakor. Så svårt att hitta en balans, mår ju illa konstant och måste äta varannan timme men då dumpar jag istället för att det enda jag kan äta som inte ger mig kväljningar är snabba kolhydrater. 

Hur hittar man balansen? Hjälp! Min mage känns helt i uppror.
    I vanliga fall lever jag ju på proteinrik mat och mellanmål med lågt kolhydratsinnehåll, men tanken på ägg, keso, kvarg och kött får mig att vilja spy rakt ut. 

• ebbozz

Jag hade det lite så k början. Var tvungen att äta konstant. Sen blev det bättre. Dumpade iofs inte men blev svimfärdig så fort jag inte ätit på typ en timme. Det blev bättre senare och i mitten på grav har det varit ungefär som vanligt. Nu på slutet äter jag mycket oftare igen

• mrs Vilja

Jag känner också igen det där från min graviditet. Jag levde på mackor den först tiden och bär den första tiden - till skillnad på sista då jag levde på skinka (i påläggsform), soltorkade tomater och oliver ;) Så jag vet inte vad jag ska komma med för tips. Jobbigt att dumpa hela tiden - kan du inte prova att äta mindre mängd fast oftare? Förstår dilemmat med att äta varannan timme och kanske oftare än så om du äter mindre mängd.. Men kanske värt att prova?

• jemo2014
    mrs Vilja skrev 2014-07-10 18:22:26 följande:

Jag känner också igen det där från min graviditet. Jag levde på mackor den först tiden och bär den första tiden - till skillnad på sista då jag levde på skinka (i påläggsform), soltorkade tomater och oliver ;) Så jag vet inte vad jag ska komma med för tips. Jobbigt att dumpa hela tiden - kan du inte prova att äta mindre mängd fast oftare? Förstår dilemmat med att äta varannan timme och kanske oftare än så om du äter mindre mängd.. Men kanske värt att prova?

Tack för tipsen! Äter dock en liten mängd hela tiden, det är bara det att jag inte tål vitt bröd egentligen, magen blir helt i uppror och ibland dumpar jag något så vansinnigt. Tänker att det förhoppningsvis går över om 3 veckor när jag är i vecka 13 :) Det håller mig levande så länge! Tänker på min stackars kropp som behöver näring, fy... Vitt bröd och Bregott... Igår försökte jag laga vanlig mat och äta, men det gick absolut inte, fick ligga inne på toan och hulka på en gång. 
    Det är tur att man får nåt fint i slutändan för just nu känns det ju inte så skoj att vara preggo!
  • maaya1

Hej Någon som vet om det går att bli sjukskriven?
    Jag opererades i februari i år, alltså 5 månader sedan har varit gravid 3 av dessa och gått ner 40 kg nu på 2 v hade jag gått ner 4 kg enligt min barnmorska..
    Saken är den att jag gillar att jobba men jobbar vaken natt o mår så sjukt illa, har problem med maten och är döds trött.
    Jag hatar att be om sjukskrivning då jag aldrig i mitt liv varit "sjuk" o älskar att arbeta men är så rädd att de går ut över min graviditet, min hälsa eller mitt operations resultat..
    Jag är nu helt normalviktig o fortsätter gå ner i vikt

• Saga11

Hej!

Jag och min sambo planerar att skaffa ett syskon till vår dotter. GBP opererades i oktober -13. Läkaren rekomenderar att man ska vänta ett år efter operationen innan man blir gravid. Någon som har blivit gravid innan det har gått ett år? Vi försöker bli gravida redan nu där av min fråga.

Svar på tråden Gastric bypass opererad och gravid