BinniBoo skrev 2014-07-09 17:00:17 följande:
Var på inskrivning hos BM i förrgår och fick veta att de mediciner jag äter inte duger när man är gravid och att de inte ens duger när man inte är gravid!
Jag äter B vitamin (Behepan) 1 mg och Folsyra (Folacin) 1 mg, bägge 1 tablett/dag. Hon vart chockad över folsyran då man tydligen ska äta 5 mg tabletter?
Vilka tabletter äter ni i vanliga fall och nu som gravida?
Jag tar
multivitamin kvinna,
behepan (varannan dag, eftersom tester visade att jag får i mig tillräckligt),
omega 3 och
calsichew (kalcium tuggtabletter, en på morgonen och en på kvällen), dessutom tar jag
duroferon när jag har mens. Sedan jag plussade har jag dock tagit dessa varannan dag, eftersom jag vet att järnvärdet kan bli dåligt när man är gravid. Mitt järnvärde har varit perfekt under hela grav.
Fick folsyra (kommer inte ihåg hur hög halt) när jag nämnde för min läkare att vi skulle börja skaffa barn, åt dessa tills de tog slut i vecka 20. Hade superhögt folsyravärde, eftersom multivitamintabletterna också innehåller folsyra.
Har aldrig fått D-vitamin efter op.
Jag hade sexveckorskontroll, ettårskontroll, tvåårskontroll och kommer att ha en femårskontroll - det är standard här i Stockholm av vad jag förstått. Dessutom testar jag blodet en gång om året (helst två) för att kolla att jag tar upp alla vitaminer som jag ska). Konstigt om du inte haft nån uppföljning alls. Inte ok.