• Svar på tråden Gastric bypass opererad och gravid
  • Saga11

Gjorde min gbp-op i oktober 2013. Tappat 56kg sedan dess.... :) Har en dotter som är född -11 som vi kämpade för att få i 1 1/2år... Tog ut min spiral i augusti i år och gjorde ett test idag och plussade... :) :) Om jag har räknat rätt så blir det tillökning 14/7 -15..:)

Så nu har jag en fråga till er som kanske har lite mer koll än jag på tabletter och sånt.... Äter järn, kalcium och B12. Men eftersom jag har gjort operationen så måste jag ju äta starkare styrka på folsyra och det har jag fått på recept från VCT. Men det finns ingen som kan svara mig på vilken dos av folsyra jag ska ta. Som det är nu så tar jag 1x5mg varje dag. Men vet inte om det räcker? Ska man kontakta läkare/ssk där man opererade sig för att få veta?

• Wilbes

Jag har en son född -11 och väntar tillökning maj/juni beräknad 31 maj nu. Har även en dotter född 06. Gjorde min op i augusti 2013 och plockade ut spiralen i augusti i år men i alla fall jag tog inga tabletter med folsyra innan men tar nu en om dan och tar regelbundet prover för att se så jag ligger bra detta för jag hos vc oxh bm :)

• Asjak

Jag äter vanlig folsyra jag köpt på apoteket, räckte min förra graviditet.

Men jag började två månader innan, annars har dom väl inte så mycket effekt?

Hoppas på ett plus denna månaden jag med :)

• Anna84

Jag har ätit folsyra sen jag fick plus på Stickan, en om dagen och d funkar! Mina värden är jättebra och har varit hela graviditeten. D enda som strulat har varit järnet....som dom haft lite extrakoll på.
    Är i slutet av v.37 nu....

• jemo2014

Hej,
    hur har ni haft det med viktuppgång vid graviditeten? Då menar jag inte er som opererades någon månad innan ni fick plus, jag förstår ju att ni går ner i vikt eller står stilla :)
    Jag tänker mer på er som varit opererade 3-4 år. 

Jag har gått upp mycket i vikt sedan jag blev gravid, 12 kilo redan nu i vecka 27. Jag hade hoppats på att open skulle hjälpa mig att inte gå upp så mycket, men tji fick jag så att säga haha

• Anna84

Jag har gått upp 13 kilo och hoppas innerligt att de sista veckorna inte ska resultera i mer än så....
    Jag pratade med min BM i början av graviditeten att jag va nojjig övervikten, då "bestämde" vi att d gick bra med +7 kg...behöver jag säga att d va lätt att slå d!
    Opades 2011....

• jemo2014
    Anna84 skrev 2014-11-06 13:25:46 följande:

Jag har gått upp 13 kilo och hoppas innerligt att de sista veckorna inte ska resultera i mer än så....
    Jag pratade med min BM i början av graviditeten att jag va nojjig övervikten, då "bestämde" vi att d gick bra med +7 kg...behöver jag säga att d va lätt att slå d!
    Opades 2011....

Men "bara" viktuppgång på 7 kilo kändes ju VÄLDIGT snålt? Eller hade du övervikt kvar när du blev gravid?
    Bara själva graviditeten ska ju väga typ 12 kilo  när den är klar. Vad fick ni 7 kilo från?
    Alltså, jag lär ju gå upp till minst +20, antagligen mer tyvärr. Jag känner faktiskt att jag inte kan göra något åt det just nu. Jag försöker tänka på vad jag äter, men mår ju illa och "kan" bara äta vissa saker samtidigt som jag har en vidrig foglossning som medför att jag är helt stillasittande. 
    Innan graviditeten åt jag kolhydratsfattig kost och tränade 5 dagar i veckan inför ett triathlon. Det är lite skillnad det... 
  • Anna84

Det va BM som kom fram till d, nä jag hade inga kilon kvar att gå ner efter min op! Men d va d hon sa att behövs inte gå upp så mkt i vikt....men i vilket fall så än så länge 13 kilo. Nu såhär i efterhand kan jag ju tycka att d va ett drömscenario med 7 kilo....

Vilket jag antar är ganska lite ändå, eftersom jag inte kunnat träna nåt sen vecka 20, då jag lider av svåra sammandragningar och nu även kraftig foglossning.

Men nu väntar jag bara på att bebisen behagar att vilja komma ut så jag kan börja min vanliga kost och träning igen.....
    Man får ta d som d kommer, är ju bara en period!

• jemo2014
    Anna84 skrev 2014-11-06 14:06:25 följande:

Det va BM som kom fram till d, nä jag hade inga kilon kvar att gå ner efter min op! Men d va d hon sa att behövs inte gå upp så mkt i vikt....men i vilket fall så än så länge 13 kilo. Nu såhär i efterhand kan jag ju tycka att d va ett drömscenario med 7 kilo....

Vilket jag antar är ganska lite ändå, eftersom jag inte kunnat träna nåt sen vecka 20, då jag lider av svåra sammandragningar och nu även kraftig foglossning.

Men nu väntar jag bara på att bebisen behagar att vilja komma ut så jag kan börja min vanliga kost och träning igen.....
    Man får ta d som d kommer, är ju bara en period!

Usch vilken dum barnmorska. Hon borde veta att alla går upp olika mycket, vissa lägger till exempel på sig en massa vatten. 13 kilos viktuppgång är absolut inte mycket för hela graviditeten!!!! Mellan 12-15 är idealt brukar det stå överallt. Sen går vissa upp 5 kilo och andra 35, det kan man omöjligt veta innan... 
  • Asjak

7 kilo låter ju väääldigt lite, jag blev gravid 11 månader efter op och gick upp 15 kilo, hade gått ner allt inom en månad efter graviditeten.

Svar på tråden Gastric bypass opererad och gravid