• Mariaaa

Några som vill ha barn som är mellan 16-19??

Jag är 16 snart 17 och jag vill inget annat hellre än att få ett barn. Jag va gravid för ca 2 år sedan med en liten pojke men blev tvungen att göra abort pga massa skäl. Detta har fått mig att må skit i 2 års tid. Och jag försöker nu att kunna bli gravid igen.

Finns det några andra 16-19 åringar som vill ha barn nu eller redan försöker??

• Svar på tråden Några som vill ha barn som är mellan 16-19??
  • Krampen

Har inga tips ville bara önska lycka till ! Hur gammal är din pojkvän ,han är verkar nån att hålla i handen eftersom han också vill ha barn tidigt !!
    Kram

• Mariaaa
    Kajak skrev 2010-02-18 07:29:44 följande:
    Jag har inte läst alla trådar, bara TS.Tänkte bara fråga dig (du kanske har redan skrivit om det?) om hur ser din vardagsliv ut.Pluggar du? jobbar du?Tänkte bara om du pluggar på gymnasitet så du kan vänta med barn tills du har den där klassiker vita mössa i hand.Kan bebisen vara en studentpresent till dig själv?Du kanske tycker det låter evighet dit men jag kan säga att tiden går skitfort, mycket fortare än grundskolan tycker jag.Pluggade 4 år i Örebro på Risbergskaskolan.Tiden gick fort.Jag var inte festprinsessa, (det kan min man  intyga, vi var goda vänner alltså inte tillsammans) jag hellre ha en fest hemma hos mig med tjejvänner.Jag sa alltid att vi inte bestämma om vi ska ut eller inte, Det gör vi senare ikväll.Så gick vi nästan aldrig ut för vi hade så roligt hos mig.Jag reste inte så mycket, sist jag var utanför sverigegräns var...måste tänka... 2003 skulle jag tro, då bilade vi till Tyskland över helg.Sen åkte vi till min mans sommarstuga i Finland sommar 2005.Jaa lycka till.
    Jag jobbar. Har en egen lägenhet i förorten. Och en sambo.
  • Mariaaa
    Jagvetmest skrev 2010-02-18 09:52:40 följande:
    Orkar inte läsa hela tråden, men av dina senare inlägg så tycker jag såhär: Du ska inte bli gravid för att få ge den kärlek du aldrig fick av dina föräldrar. Det är fel anledning!  Du ska bli gravid och ge barnet kärlek och omtanke TROTS att du aldrig fick det av dina föräldrar. Förstår du skillnaden? Skaffa inte barn för att fylla ett tomrum. Tänk om du sitter där med ditt lilla nyfödda barn som (kanske) skriker mycket och inte sover alls och du fortfarande har den där känslan av tomhet inom dig?? Det kan bli illa.
    du har missförstått allt! jag vill inte ha barn för att täppa igen ett tomrum i mitt liv. utan jag vill ha barn för att jag för det första känner mig redo, men sedan för att få kunnna ge all min kärlek till. jag har redan varit gravid två gånger, första gången blev det tyvär abort och anhdra ett missfall. men gick så pass långt med båda att jag kände en närhet av dom. visste då vad jag saknade i mitt liv. ett barn som jag kan ge min kärlek till.
  • Mariaaa
    Krampen skrev 2010-02-18 11:08:49 följande:
    Har inga tips ville bara önska lycka till ! Hur gammal är din pojkvän ,han är verkar nån att hålla i handen eftersom han också vill ha barn tidigt !!Kram
    han är 18 år. :)
  • mamma2kids

är nog många som vill ha barn,ville jag oxå när jag va 13år typ.
    och fick barn oxå som ung.fyllde 20 3 veckor efter sonen föddes.
    men fick kämpa för det från 16års åldern.då fick jag jobb.jobbade sedan upp mig till akassa.samt bra föräldrapenning.hoppas du och alla andra tar detta ansvar oxå!

• Lavish

jag tycker verkligen du låter lugn och mogen i ditt beslut. Men för din egen skulle vore detk anske skönare att ha klarat gymnasiet innan så du slipper ha det hängande över dig och har alla möjligheter på bordet efter barnet? Det räcker ju med att du väntar med att bli gravid till sista halvåret i gymnasiet så kommer barnet efter studenten ändå. Kan väl inte vara så länge kvar tills dess?

• forvantningar

Hej, har inte läst alla svar och så. Men är lite undrade om detta fenomen att man vill bli gravid när man är ung.
    Jag var själv 20år när min son föddes i slutet av förra året. Blev dock gravid trots skydd men efter tidigare missfall och en abort så valde vi att behålla. (verkade vara ödet) haha. men men...
    Vi älskar båda vår son över allt annat, och är super glad att vi inte gjorde abort.
    Han skiner upp vår tillvaro och allt prat om att det är så himla jobbigt har inte alls stämt.

Men det är dock ett ansvar, man kan inte bara göra spontana saker, utan allt kräver planering.
    Hade jag inte blivit gravid då, så hade vi inte börjat planera barn förrän om några år.

Jag råder dig att vänta, du kommer ha mycket kärlek att ge ett barn i framtiden också.
    Ta vara på ungdommen, gör spontana grejer. Försök att göra massor av saker.
    Och nej jag menar inte att man inte kan göra massor av saker när man har barn, bara att då krävs så mycket planering och spontana grejer kan man glömmma.

Sen vad tycker din sambo om detta, antar att han också vill eftersom du försöker att bli gravid. Hur gammal är isf han?

• forvantningar

Måste också svara på komentaren: plugget kan man ta senare.
    Jovisst men varför inte klara av den först (nu när den är gratis för dig) ist för att gå och betala för den sen. För då får man stå för dyra böcker, kanske även ta studielån.

• chokladkaffe

Alltså jag vet inte men när jag var 16år gick jag gymnasiet och var inte nånstans beredd att hoppa av skolan för att börja jobba. Barn kan få vilja ha men jag tycker inte det är rätt att skaffa dem om man inte kan försörja dem. Det är ens förbannade skyldighet att ta hand om sina barn på alla sätt och vis och en del i det är att ha en inkomst. Därmed inte sagt man måste plugga och bli läkare, det duger fint med andra jobb också. Men om du känner att du som 16-åring kan ta hand om ditt barn på alla sätt så kör. I ditt fall verkar det ju handla mer om nån längtan efter något....jag vet inte, psykolog kanske att prata med vad det egentligen handlar om.

• Lavish
    chokladkaffe skrev 2010-02-18 15:43:24 följande:
    Alltså jag vet inte men när jag var 16år gick jag gymnasiet och var inte nånstans beredd att hoppa av skolan för att börja jobba. Barn kan få vilja ha men jag tycker inte det är rätt att skaffa dem om man inte kan försörja dem. Det är ens förbannade skyldighet att ta hand om sina barn på alla sätt och vis och en del i det är att ha en inkomst. Därmed inte sagt man måste plugga och bli läkare, det duger fint med andra jobb också. Men om du känner att du som 16-åring kan ta hand om ditt barn på alla sätt så kör. I ditt fall verkar det ju handla mer om nån längtan efter något....jag vet inte, psykolog kanske att prata med vad det egentligen handlar om.

Fast någon form av längtan är väl det bästa motivet? Inte skaffar man väl barn bara för att man råkar ha en inkomst?
Svar på tråden Några som vill ha barn som är mellan 16-19??