• Mariaaa

Några som vill ha barn som är mellan 16-19??

Jag är 16 snart 17 och jag vill inget annat hellre än att få ett barn. Jag va gravid för ca 2 år sedan med en liten pojke men blev tvungen att göra abort pga massa skäl. Detta har fått mig att må skit i 2 års tid. Och jag försöker nu att kunna bli gravid igen.

Finns det några andra 16-19 åringar som vill ha barn nu eller redan försöker??

• Svar på tråden Några som vill ha barn som är mellan 16-19??
  • Mariaaa
    Linni skrev 2010-02-18 01:06:14 följande:
    Vore kul att veta vad du anser att man MÅSTE uppleva innan man skaffar barn??
    man måste åtminstone sett lite av världen utanför sverige. Man borde festat av sig så man inte känner att man står där och ångrar att man inte hade värsta fyllorna. man ska helt enkelt leva livet lite. men sen spelar det ju ingen roll om man gör det tidigt i livet. som jag exempel har gjort det där när jag va mellan 12 till 15. nu vill jag hellre sitta hemma och ta det lugnt.
  • Linni
    Mariaaa skrev 2010-02-18 01:03:30 följande:
    ja men precis. barn är inget hinder. men om man nu vill festa hela tiden så ska man inte skaffa barn.

Nä, precis... helt rätt! Det lustiga är ju oxå att när man väl får barn, så VILL MAN INTE på samma sätt! Man ställer alla saker emot att vara ifrån barnen en kväll! Ibland är det värt det, ibland inte!
    Men jag tror att det är bra att ha gått igenom festar-fasen och börjat tröttna iaf lite på den innan man skaffar barn. Har man inte det, så är det risk för att man känner sig väldigt ensam och övergiven när alla andra går ut... och att festandet gärna vill ta överhanden och man ränner ute mer än vad som är brukligt när man har barn.

Men det känns som att du är mogen och vet vad du pratar om ändå! Hur känner din sambo? Vill han ha barn? Hur gammal är han? Har han pluggat klart gymnasiet?
  • Mariaaa
    Jimmyh skrev 2010-02-18 01:09:10 följande:
    Det jag tycker är väldigt intressant är att många "äldre" personer verkar ta för givet att man vill festa och resa. det finns faktiskt ungdomar som inte finner nått intresse i att festa och resa
    ja det har du rätt i. Jag festar knappt ingenting. Sitter hellre hemma och tar det lugnt med god mat och en bra film.
  • Dansken
    Linni skrev 2010-02-18 01:06:14 följande:
    Vore kul att veta vad du anser att man MÅSTE uppleva innan man skaffar barn??
    Det är allt mellan himmel & jord. Men jag anser att som en del av tonåren så tycker jag (och detta är vad jag tycker) att man ska uppleva utelivet, sena filmkvällar, gymnasiefester, studentlivet, "fyllefester" hos någon som inte har föräldrarna hemma,(typ när man är runt 16-17) resa utomlands med tjejkompisarna.. Ja massa sådant, som inte kan beskrivas med ord.
    Jag tycker bara att 16 är väldigt ungt. Men jag försöker heller inte klanka ner på tjejen som startat tråden. JAg säger bara mitt, har du ett problem med det?:)
    Om hon var 18-19 förändras situationen ganska mycket, då har du hunnit med gymnasietiderna (eller en del av dom) osv!
    så tycker jag. Men detta är lite OT, menat till TS när jag skrev, inte som disskution! :)
  • Mariaaa
    Linni skrev 2010-02-18 01:10:15 följande:
    ja men precis. barn är inget hinder. men om man nu vill festa hela tiden så ska man inte skaffa barn.Nä, precis... helt rätt! Det lustiga är ju oxå att när man väl får barn, så VILL MAN INTE på samma sätt! Man ställer alla saker emot att vara ifrån barnen en kväll! Ibland är det värt det, ibland inte! Men jag tror att det är bra att ha gått igenom festar-fasen och börjat tröttna iaf lite på den innan man skaffar barn. Har man inte det, så är det risk för att man känner sig väldigt ensam och övergiven när alla andra går ut... och att festandet gärna vill ta överhanden och man ränner ute mer än vad som är brukligt när man har barn. Men det känns som att du är mogen och vet vad du pratar om ändå! Hur känner din sambo? Vill han ha barn? Hur gammal är han? Har han pluggat klart gymnasiet?
    exakt :)

han vill ha barn men vi pratar fortfarande lite om det är för tidigt. men skulle jag bli det så ställer han upp 100%. han är 18. han är snart klar och sen när han gott ut så kan han börja direkt som elektriker.
  • Dansken

men måste tillägga TS, du verkar mogen för din ålder, verkligen. Du resonerar väldigt vuxet!

• Dansken
    Mariaaa skrev 2010-02-18 01:14:01 följande:
    exakt :) han vill ha barn men vi pratar fortfarande lite om det är för tidigt. men skulle jag bli det så ställer han upp 100%. han är 18. han är snart klar och sen när han gott ut så kan han börja direkt som elektriker.
    Hur länge har ni varit tillsammans ? Bor ni tillsammans och sånt?:)
  • miiamariia

Tycker att du ska följa ditt egna hjärta, känner du att du är mogen och klarar av att ta hand om ett barn så gör det.
    Visst det är riktigt jobbigt vissa dagar då man inte får sova något men det är ju bara att stå ut då för sova får man alltid göra nån gång :)
    Har själv vuxit upp riktigt snabbt som tog hand om hemmet redan då jag var 6-7 år.
    Har inte haft min mamma eller pappa i närheten och en massa sånt.
    Att få barn är det bästa som hänt mig men fick det inte så lätt som andra förälrar får men det är riktigt underbart!

• Linni
    Mariaaa skrev 2010-02-18 01:09:21 följande:
    man måste åtminstone sett lite av världen utanför sverige. Man borde festat av sig så man inte känner att man står där och ångrar att man inte hade värsta fyllorna. man ska helt enkelt leva livet lite. men sen spelar det ju ingen roll om man gör det tidigt i livet. som jag exempel har gjort det där när jag va mellan 12 till 15. nu vill jag hellre sitta hemma och ta det lugnt.
    Fast jag har ganska många kompisar som aldirg hade satt sin fot utanför Sverige när de var 20-25år!
    Jag tycker inte heller att man måste ha rest, just för att man lika gärna kan resa med barnen sen om man nu gillar att resa!

Det kan ju varit bra att ha festat lite, så att man inte går miste om hela den starten (precis som du skriver och som jag skrev i ett annat inlägg).

Men jag tycker nog att det finns väldigt få just MÅSTEN innan man skaffar barn. Visst finns det en hel del borden... av olika grad! Men måsten känns väldigt hårt och barn sätter väldigt få hinder, så jag har svårt att se dem.

Med ett barn dessutom är det ju så himla enkelt att göra vad man vill. Vi gick på restaurang, reste, gick på bio, picknickar ute, träffade kompisar osv (allt med barnet med).
    Sen fanns ju alltid möjligheten att gå ut ensamma eller tillsammans även efteråt om man ville det!
    Med ett barn kände jag mig inte hindrad till något egentligen!!
  • Mariaaa
    Dansken skrev 2010-02-18 01:12:28 följande:
    Det är allt mellan himmel & jord. Men jag anser att som en del av tonåren så tycker jag (och detta är vad jag tycker) att man ska uppleva utelivet, sena filmkvällar, gymnasiefester, studentlivet, "fyllefester" hos någon som inte har föräldrarna hemma,(typ när man är runt 16-17) resa utomlands med tjejkompisarna.. Ja massa sådant, som inte kan beskrivas med ord. Jag tycker bara att 16 är väldigt ungt. Men jag försöker heller inte klanka ner på tjejen som startat tråden. JAg säger bara mitt, har du ett problem med det?:) Om hon var 18-19 förändras situationen ganska mycket, då har du hunnit med gymnasietiderna (eller en del av dom) osv!så tycker jag. Men detta är lite OT, menat till TS när jag skrev, inte som disskution! :)
    Jag har egen lägenhet så om jag hade varit en fest människa hade jag haft massa fester. Men jag känner att jag inte vill det,. Jag trivs inte med att vara full. Det är bara tråkigt. Man mår illa på morgonen efter och man får inget ut av att vara full.
    Jag förstår att du inte vill klanka ner, vi lever i ett land där åsikter är tillåtet. Och jag uppskattar att det finns folk som bryr sig.
Svar på tråden Några som vill ha barn som är mellan 16-19??