• Mariaaa

Några som vill ha barn som är mellan 16-19??

Jag är 16 snart 17 och jag vill inget annat hellre än att få ett barn. Jag va gravid för ca 2 år sedan med en liten pojke men blev tvungen att göra abort pga massa skäl. Detta har fått mig att må skit i 2 års tid. Och jag försöker nu att kunna bli gravid igen.

Finns det några andra 16-19 åringar som vill ha barn nu eller redan försöker??

• Svar på tråden Några som vill ha barn som är mellan 16-19??
  • Mariaaa
    Dansken skrev 2010-02-18 01:15:11 följande:
    Hur länge har ni varit tillsammans ? Bor ni tillsammans och sånt?:)
    vi har varit tillsammans i snart 1 år. ja vi bor ihop. :)
  • Mariaaa
    miiamariia skrev 2010-02-18 01:18:10 följande:
    Tycker att du ska följa ditt egna hjärta, känner du att du är mogen och klarar av att ta hand om ett barn så gör det. Visst det är riktigt jobbigt vissa dagar då man inte får sova något men det är ju bara att stå ut då för sova får man alltid göra nån gång :)Har själv vuxit upp riktigt snabbt som tog hand om hemmet redan då jag var 6-7 år. Har inte haft min mamma eller pappa i närheten och en massa sånt. Att få barn är det bästa som hänt mig men fick det inte så lätt som andra förälrar får men det är riktigt underbart!
    Lite som mig då. Har aldrig haft mina föräldrar i närheten. Har bodd i foster familjer. Så när jag får barn så ska jag ge honom/henne all min kärlek som jag hade velat ha av mina föräldrar.
  • Dansken
    Mariaaa skrev 2010-02-18 01:18:56 följande:
    Jag har egen lägenhet så om jag hade varit en fest människa hade jag haft massa fester. Men jag känner att jag inte vill det,. Jag trivs inte med att vara full. Det är bara tråkigt. Man mår illa på morgonen efter och man får inget ut av att vara full. Jag förstår att du inte vill klanka ner, vi lever i ett land där åsikter är tillåtet. Och jag uppskattar att det finns folk som bryr sig.
    så bra att du inte tar det fel :) Om du hade velat snacka med mig, ang din barndom eller graviditet osv, så vill jag gärna det! :)
    Du verkar som en riktigt klok tjej.
  • Linni
    Dansken skrev 2010-02-18 01:12:28 följande:
    Det är allt mellan himmel & jord. Men jag anser att som en del av tonåren så tycker jag (och detta är vad jag tycker) att man ska uppleva utelivet, sena filmkvällar, gymnasiefester, studentlivet, "fyllefester" hos någon som inte har föräldrarna hemma,(typ när man är runt 16-17) resa utomlands med tjejkompisarna.. Ja massa sådant, som inte kan beskrivas med ord. Jag tycker bara att 16 är väldigt ungt. Men jag försöker heller inte klanka ner på tjejen som startat tråden. JAg säger bara mitt, har du ett problem med det?:) Om hon var 18-19 förändras situationen ganska mycket, då har du hunnit med gymnasietiderna (eller en del av dom) osv!så tycker jag. Men detta är lite OT, menat till TS när jag skrev, inte som disskution! :)
    Nej, har inget problem. Skrev ju att jag tyckte det var roligt att veta vad du ansåg... Av den enkla anledningen att jag själv inte ser att det finns så väldigt många måsten alls (några borden dock)! Då är det ju såklart intressant att höra vad någon annan tycker är måsten innan!

Jag vet att alla äldre sa till mig att man skulle hinna med så himla mkt innan man fick barn. I förädlrartidninganra stod det att man skulle passa på att ta långa bad och gärna klippa håret kort osv, för sen kunde man inte göra något längre... man hade knappt tid att borsta håret. Jag levde lite med det i baktankarna men trodde inte riktigt fullt ut på det. Och efter att ha fått barn, så känner jag verkligen "vad fel de hade!" "Vad jobbigt att se barn som ett hinder i den grad att man känner att man måste hinna med ditten och datten innan".

Sen visst, vissa saker som tex. festandet tycker jag inte är så jättelämpligt efter att man blivit förälder... så det kan ju vara bra att ha testat på! Men inte måste!

Iaf, ville bara veta av ren nyfikehet. Tycker det är intressant med folk som har andra åsikter en vad man själv har!
  • Mariaaa
    Linni skrev 2010-02-18 01:18:43 följande:
    Fast jag har ganska många kompisar som aldirg hade satt sin fot utanför Sverige när de var 20-25år!Jag tycker inte heller att man måste ha rest, just för att man lika gärna kan resa med barnen sen om man nu gillar att resa!Det kan ju varit bra att ha festat lite, så att man inte går miste om hela den starten (precis som du skriver och som jag skrev i ett annat inlägg). Men jag tycker nog att det finns väldigt få just MÅSTEN innan man skaffar barn. Visst finns det en hel del borden... av olika grad! Men måsten känns väldigt hårt och barn sätter väldigt få hinder, så jag har svårt att se dem. Med ett barn dessutom är det ju så himla enkelt att göra vad man vill. Vi gick på restaurang, reste, gick på bio, picknickar ute, träffade kompisar osv (allt med barnet med). Sen fanns ju alltid möjligheten att gå ut ensamma eller tillsammans även efteråt om man ville det! Med ett barn kände jag mig inte hindrad till något egentligen!!
    Jag har också tänkt på det. Det finns inte så mycket man måste göra innan man får barn. För man kan ta med barnen på resor och middagar. Fast dock inte på krogen. Så det bör man ju avklarat.
  • Dansken
    Linni skrev 2010-02-18 01:24:21 följande:
    Nej, har inget problem. Skrev ju att jag tyckte det var roligt att veta vad du ansåg... Av den enkla anledningen att jag själv inte ser att det finns så väldigt många måsten alls (några borden dock)! Då är det ju såklart intressant att höra vad någon annan tycker är måsten innan! Jag vet att alla äldre sa till mig att man skulle hinna med så himla mkt innan man fick barn. I förädlrartidninganra stod det att man skulle passa på att ta långa bad och gärna klippa håret kort osv, för sen kunde man inte göra något längre... man hade knappt tid att borsta håret. Jag levde lite med det i baktankarna men trodde inte riktigt fullt ut på det. Och efter att ha fått barn, så känner jag verkligen "vad fel de hade!" "Vad jobbigt att se barn som ett hinder i den grad att man känner att man måste hinna med ditten och datten innan". Sen visst, vissa saker som tex. festandet tycker jag inte är så jättelämpligt efter att man blivit förälder... så det kan ju vara bra att ha testat på! Men inte måste! Iaf, ville bara veta av ren nyfikehet. Tycker det är intressant med folk som har andra åsikter en vad man själv har!
    ser absolut inte barn som ett hinder, snarare tvärt om. Tror bara att det kan sätta gränser, särskillt i en ung ålder :)
  • miiamariia
    Mariaaa skrev 2010-02-18 01:21:47 följande:
    Lite som mig då. Har aldrig haft mina föräldrar i närheten. Har bodd i foster familjer. Så när jag får barn så ska jag ge honom/henne all min kärlek som jag hade velat ha av mina föräldrar.
    Jag tror nästan att dom som haft en jobbigare uppväxt och fått växa upp för snabbt vet redan vad det innebär att skaffa barn. Och den kärleken man egentligen borde få som barn ger man istäle till sitt eget fast dubbelt upp.
    Har gått hos många kuratorer flyttat mer än 20ggr, så man har ju missat en del men lärt sig att leva fr dagen och göra upp sina mål. Så som jag sa till kuratorerna, "det enda som håller mig uppe är att jag en dag ska skaffa barn och ha min egna familj" tänkte först om 6år men blev visst tidigare.
    Men har stött på måga personer som velat att jag skulle göra abort men visste att jag skulle klara av det självmed eller utan stöd spelade ingen roll :)
  • Mariaaa
    miiamariia skrev 2010-02-18 01:29:48 följande:
    Jag tror nästan att dom som haft en jobbigare uppväxt och fått växa upp för snabbt vet redan vad det innebär att skaffa barn. Och den kärleken man egentligen borde få som barn ger man istäle till sitt eget fast dubbelt upp.Har gått hos många kuratorer flyttat mer än 20ggr, så man har ju missat en del men lärt sig att leva fr dagen och göra upp sina mål. Så som jag sa till kuratorerna, "det enda som håller mig uppe är att jag en dag ska skaffa barn och ha min egna familj" tänkte först om 6år men blev visst tidigare. Men har stött på måga personer som velat att jag skulle göra abort men visste att jag skulle klara av det självmed eller utan stöd spelade ingen roll :)
    Det är de som får mig att orka med allt. Att jag någon dag ska få barn och min egna familj. Ett liv som kommer från mig som jag kan ge den kärlek som jag ville ha från mina föräldrar.
    Visst, det är så många äldre som alltid vill att man ska göra abort och vänta. Men mamma är ingen ålder. Det är något man blir. :)
  • Rosa socka

OT här men ändå, jag tycker inte att det finns några måsten innan man får barn.
    Jag själv är en sån som ogillar att vara full och att vara runt fulla människor, jag kan dricka någon cider men när det blir för mycket slutar jag. Jag är den som går hem från förfesten och de få gånger jag varit på krogen har jag dragit hem tidigt för det är så tråkigt där.
    Jag har aldrig någonsin varit intresserad av att åka på suparsemester med mina kompisar utan trivs bäst med hemmakvällar.

Att vara mamma handlar absolut inte om åldern, en bra eller dålig mamma kan man vara oavsett ålder men jag tycker att man borde vara myndig när man börjar försöka bli gravid bara för att allt blir mycket enklare då.

• Dansken
    Rosa socka skrev 2010-02-18 01:33:08 följande:
    Att vara mamma handlar absolut inte om åldern, en bra eller dålig mamma kan man vara oavsett ålder men jag tycker att man borde vara myndig när man börjar försöka bli gravid bara för att allt blir mycket enklare då.
    håller med dig till punkt och pricka. Verkligen!
Svar på tråden Några som vill ha barn som är mellan 16-19??