• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

Jösses, har det redan gått 3 månader till!!!
    Här är den nya tråden iallfall

Här är alla som är 30+, barnlösa, och som haft 2 eller fler mf/ma välkomna att hänga på.

Anledningen till att vi inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur vi menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-08 09:39
    Ny medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49858810.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-11 18:00
    Plustråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m52477196.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3
  • LuPeRo
    Cali: Jag ska försöka svara så gott jag kan

1. Ja fast det kan vara mer än 1 ägg som släpper. Detta innebär inte automatiskt att det blir tvillingar men risken/chansen finns.

2. Min blev mer regelbunden, plus att jag kunde räkna ut min lutealfas. Oftast låg min menscykel på 32 dagar. 1 eller 2 gånger har den varit på 28-29.

3. Huvudvärk, humörssvängningar, ÄL-smärtor, deppig osv.

4. Jag fick gå på regelbundna VUL i början för att hitta dosen som passade mig. Därefter blev det 1 gång i månaden för att se om det fanns någon mogen äggblåsa.

5. Det är från klinik till klinik. Jag gick som sagt på VUL 1 gång i månaden.

6. Här är jag osäker. Man har hört så många olika saker om detta att jag inte vågar svara på det.

Hoppas dom hjälpte dig lite iallafall
    Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar.
  • NinniNinna

Hej Tjejer! Tittar in en sväng till er (men ni kan ju veta att jag håller mig uppdaterad lite i smyg hela tiden {#lang_emotions_wink} )

Icka och Liss: ♥ Vad roligt med så glada nyheter! Det måste ha varit en riktig lättnad för er att få se att era små växer och mår bra. Kram

Cali: ...om örterna... håller helt med! De pajade min mage totalt. Jag är tror att det är det som har orsakat mina två magsjukor på kort tid. Jag har slutat med dem helt och hållet, men håller igång med akupunkturen. Det är ju iaf avslappnande och det kan ju inte vara fel {#lang_emotions_wink}
    Fy vad jobbigt att mens och äl strular. Kan bara fantisera om hur stressande det måste vara. Håller tummarna för att Pergotime hjälper! Stor kram!

Ego: här har det gått från dåligt till ännu sämre. Jag har haft mycket svårt att se glädje i något och vid sista äl kunde jag inte uppbåda en gnutta lust, så det blev verkligen bara barnagörande och det är ju bara destruktivt för lusten och förhållandet. Min kurator började prata om depression och att jag ev. bör söka läkare för att medicinera... Vet inte hur jag ställer mig till det ännu...
    Efter all skit, så kom slutligen bra nyheter. Alla prover såg bra ut, men vi ska ändå få (=betala för) insemination. Sedan är vi ju snart framme vid ettårsgränsen och då lovade vår läkare att se till att vi får en snabb remiss + svar från RMC sedan får IVF. Inseminationen blir i juni och i maj ska vi ta en otroligt välbehövlig paus från allt. Vi ska resa, träffa vänner och jag ska dricka vin utan det ständiga dåliga samvetet. Det är en sådan otrolig lättnad att äntligen ha en vettig plan och en läkare som ser helheten (åldern + den totala tiden som gått, vilket är närmare tre år nu). 

Oj, det här blev ett långt inlägg.... {#lang_emotions_embarassed} Jag smyger mig tillbaka in i bakgrunden, men håller ett litet öga på er hela tiden och hoppas att allas vår tur vänder i år! Kram till er allihopa!

• LuPeRo
    Ninni: Va skönt att se en glimt av dig i tråden igen

Mitt i allt som hänt så tycker jag att det är bra att ni har en plan för framtiden, men självklart kan jag förstå att du mår dåligt. När man väl bestämde sig för att bilda familj hade man aldrig bilden att det skulle vara svårt eller ta lång tid, ej heller att MF var något som hände en själv. Men ibland vill ödet annorlunda (eller vad det nu är som bestämmer allt). Jag beklagar verkligen att du mår/mådde så dåligt och jag tror många av oss känner igen oss. Med hela mitt hjärta hoppas jag att allt löser sig för er på bästa sätt och kom ihåg att vi finns här vid din sida när du vill ♥

Skickar en stor kram!
  • mayan

Jag säger som NinniNinna, jag är här och läser alla kommentarer men är dålig på att skriva något själv. Alla ni har så mycket mer erfarenheter än jag på området mf. Men jag lär mig hela tiden.
    Jag håller tummarna för er alla och jag glädjs åt alla goda nyheter!

Jag hade tänkt berätta hur det går för mig, men just idag vet jag inte längre! Jag som slutat tvivla och slutat kolla toa papper upptäckte idag ljusrosa flytningar på toa pappret....gahhh. Sitter nu och väntar på att bli uppringd från sjukhuset.
    Befinner mig i v 7+2 enligt fl.
    Men nu peppar jag mig att det är vanligt med lite blödningar, inte för att det hjälper. Känner mig just nu mest uppgiven och funderar på när vi ska lyckas nästa gång.
    Jag väljer tillit och inväntar svar från läkare.

Ha ha jag som hade tänkt tala om för er att allt går bra och att jag är här och läser varje dag, nu blev det lite mer än jag tänkt!!

NinniNinna jag har haft problem med ångest och depression, kan rekommendera nyttig mat och mycket motion i form av promenader. Finns även många bra böcker att läsa av Anna Kåver, boken heter "Att leva ett liv inte vinna ett krig, om acceptans" En bok som jag kan rekommendera till alla att läsa. Jag tror i och för sig att din plan med vin, resor och vänner kan vara den bästa medicinen!!

• icka76

Ninni: Hej vännen! Skriver under på det PP (den kloka kvinnan) skrev till dig. Låter bra med en välbehövlig paus, hade oxå några sådana under de år vi kämpade. De sista äl för vår del var enbart sex i bebissyfte, ingen av oss hade någon som helst lust. Kan säga att vi har inte haft sex sedan näsapan blev till, 18 veckor snart. Det är jag som inte har lust (läs vågar) så det blir nog inget förens det är riskfritt för bebisen att komma. Kram

Mayan: Det är alltid otäckt med blödningar, men min erfarenhet säger att rosa/röda flytningar oftast betyder att det blöder från slemhinnan. Både jag och Liss har ju haft blödningar under våra nuvarande graviditeter och det har ju inte betytt mf för någon av oss. Hoppas att du får komma in för en koll, jag håller tummarna. Kram

• Cali

Tack för infon Massamys och PP!

Ninni: Jag känner helt och hållet igen mig! Klockan tickar, bakslag efter bakslag... Stress och depression. Jag sänder massor av varma kramar till dig!!! Efter min lilla "hemmasemester" med en god vän där vi gjorde massor med roliga saker känner jag iallafall att jag fått lite mer positiv syn på tillvaron. Jag tror du kommer att känna detsamma. Dessutom har ni ju en jättebra plan!

Själv har jag ännu inte bestämt mig för om jag ska börja medicinera med Pergo. Jag har läst om de som aldrig fått riktig mens efter kuren eller där ägglossningen helt slutat (!). Man vet varken ut eller in... Fortsätter gå på akupunktur, även om det blir väldigt dyrt. Har slarvat väldigt med örterna eftersom jag fick magknip och diarré - akupunktören trodde dock att det kanske hade andra orsaker, men jag är ganska säker på min sak.

• mojutten

Ninni, en paus är aldrig fel när man känner sig stressad och deprimerad. Man ska lyssna på signalerna och ta hand om sig själv, det är viktigast av allt. Sen så tycker jag att man ska ta all hjälp man kan få, även om jag inte alltid tror att medicinering är det första man ska ge sig på. Att försöka hitta andra glädjeämnen och hitta tillbaka till saker som gjorde en glad innan allt det här tråkiga är viktigt tror jag för att all ens lycka inte ska hänga på att detta ska gå vägen.

Mayan, lite rosa behöver inte betyda någonting men som alla andra i vår sits så förstår jag oron. Jag hoppas att det bara är en ofarlig liten sak och att du får komma in och se ett litet pickande hjärta.

• mayan

Det var bara falsklarm. Känner mig lugn igen, jag är dock så trött att jag inte ens orkar reflektera så mycket över detta.
    Läkaren eller sjuksköterskan bad mig återkomma om det blev värre och jag fick ont. Så ingen koll.
    På måndag ska jag ringa MVC för att skriva in mig. Vet har inte gjort det ännu, men jag har tänkt att jag ville vänta lite och sen har jag blivit så trött så jag orkar typ bara en sak om dagen.
    Nä inte riktigt kanske men håller på med examensarbete i skolan nu samtidigt som jag börjat jobba lite oxå.
    Hoppas på att lite av tröttheten ska försvinna.
    Ha en bra helg alla! 

• monchichi76

Hej alla..

Jag har en liten fråga om ÄL-test, visst har några av er testat sånna??

Jag har testat i nästan ev vecka nu, tänkte börja i tid då jag inte vet om jag har äl denna vecka eller nästa..(cykeln har varit lång men olika lång den sista tiden)
    Iaf, när jag började testa så gav de ett svagt streck, sen tycker jag att det blev lite starkare i fredags.. Inte lika starkt som kontollstrecket,men inte långt ifrån heller.
    Men sen tycker jag att det blivit svagare igen..idag är det jättesvagt.

Kan strecket pendla i styrka tills den dag den blir jättestark eller ska den succesivt öka i styrka?
    Måste man testa vid en viss tidpunkt??(jag har lite svårt med det pga mitt jobb.)

Jag ska fortsätta testa nästa vecka oxå eftersom det mkt väl kan var äl då..men tycker det verkar så konstigt att  strecket blivit svagare.

Nån vänlig själ som förstår sig på detta?

• LuPeRo
    monchichi: Jag använde mig av ÄL-test i 3 månader (tror jag det var).
    Bara för att vara på säkra sidan så testade jag 2 gånger om dagen med Testlagrets stickor. Klockan 11 kunde det vara negativt men klockan 16 positivt.
    Men jag tror att det ska öka i styrka tills det är positivt och sedan avta. Men det är enbart vad jag tror. Det kan mycket väl vara så att det pendlar i styrka från dag till dag. Kan det inte vara så att det var positivt i fredags trots allt?
    Jag önskar verkligen att jag hade kunnat ge dig ett mer utförligt svar {#lang_emotions_embarassed}

{#lang_emotions_flower}

Hur är det med er alla? Hur går det för er?
    Vissa väntade provsvar om jag inte har helt fel för mig, hur har det gått för er?
Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3