• Macpau

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hejsan!

Vi har precis ställt oss i ivf kön på Sahlgrenska. Beräknad start, med allt vad det innebär, är till våren.

Det skulle vara väldigt trevligt att vi "förstagångsförsökare" utan barn skulle kunna prata, älta, klura & stötta, med allt vad ivf innebär.

Välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    Här är länken till vår medlemstråd, så vi kan hålla koll på hur vi ligger till i ivf-svängen :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m50620416.html

• Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?
  • Macpau
    Liffan skrev 2010-01-27 19:36:36 följande:
    Tack för välkomnandet! Jag trodde att man åt pergo om man inte hade ägglossning eller om man hade oregelbunden sådan. men jag kan ha helt fel - vad sa de till dig? De sa att vi skulle få komma efter två menscykler efter spolningen och jag ska få mens idag till fredag (har tydligen fått 30-dagars cykel de senaste månaderna - annars har mensen alltid varit som en klocka) så jag hoppas att vi får brev SNART, annars ringer jag typ nästa vecka.Macpau, har du gjort din utredning på SU? hur har du upplevt det och hur snabbt har det gått framåt för dig?Fricadellen, vad händer med ditt X nu? när blir det operation?
    Jag har också gjort en spolning på SU, men det var så dålig passage så jag fick göra en titthålsoperation. Där såg de att min ena äggledare var ärrad.

Pergo får många ändå i ett par månader...det ökar chanserna något trots egen äl. Jag lyckades inte bli gravid efer drygt ett år utan Pergon, men med taletterna så lyckades jag efter 2a försöket...kolla runt lite efter "statistik" med graviditeter i samband med Pergon...de första 3-4 försöken har rätt så hög "success rate" (i brist på bättre ord). Sen sjunker den.

SU har varit rätt ok- vi startade vår utredning på dagen idag för ett år sedan. Jag hade hunnit med hela utredningen + titthålsop. på 3 månader från första samtalet.

Kan vara bra att tänka på (om man har den möjligheten) att be dem anteckan om man kan komma in med kort varsel/vid andras återbud..därför gick det så snabbt för oss!
  • Macpau
    Rondellen skrev 2010-01-27 20:04:29 följande:
    LiffanJag ska lämna blodprov igen imorgon för se min hcg-nivå, och de tar beslut under eftermiddagen. Eftersom jag visste att risken var hög för X igen så har jag bearbetat det mesta på förhand, jag känner mig ganska lugn och söker tröst i att jag har fått mian ägg befruktade två ggr. Jag måste bara komma förbi det där äggledarproblemet...
    Imorgon? Då håller jag tummarna hårt, hårt för dig:). Det kommer att gå bra.
  • Rondellen
    Macpau skrev 2010-01-27 20:19:13 följande:
    Jag har också gjort en spolning på SU, men det var så dålig passage så jag fick göra en titthålsoperation. Där såg de att min ena äggledare var ärrad.Pergo får många ändå i ett par månader...det ökar chanserna något trots egen äl. Jag lyckades inte bli gravid efer drygt ett år utan Pergon, men med taletterna så lyckades jag efter 2a försöket...kolla runt lite efter "statistik" med graviditeter i samband med Pergon...de första 3-4 försöken har rätt så hög "success rate" (i brist på bättre ord). Sen sjunker den.SU har varit rätt ok- vi startade vår utredning på dagen idag för ett år sedan. Jag hade hunnit med hela utredningen + titthålsop. på 3 månader från första samtalet. Kan vara bra att tänka på (om man har den möjligheten) att be dem anteckan om man kan komma in med kort varsel/vid andras återbud..därför gick det så snabbt för oss!
    Om utredningen börjades för ett år sedan, varför står du i kö först nu?
  • Macpau
    Rondellen skrev 2010-01-27 20:25:40 följande:
    Om utredningen börjades för ett år sedan, varför står du i kö först nu?
    jag fick Pergotime (en sexmånades kur) som skulle tas i intervaller: 2 månader Pergo, 1 månad paus. Bara det är 9 månader. Sen blev jag ju gravid så det var 3 månader uppehåll däremellan= 1 år. Ett lååångt år:)
  • Liffan

Macpau: Det var snabbt jobbat! Vi har sagt att ni kan komma med kort varsel och första besöket fick vi komma på en månad efter att jag hade ringt. men sen skulle min sambo lämna nytt spermaprov och det var tvungen att gå två (eller om det var tre) månader mellan proven så det drog ju ut på det hela. Spolningen (och därmed undersökningen av livmodern) ville de inte göra innan de hade analyserat det andra testet för hade det ocskå varit dåligt så hade man bara koncentrerat sig på att kolla livmodern. Och nu skulle vi vänta två cykler efter spolning för att se om det hände något så helt plötsligt har det gått ett halvår... Men det är ju också en tid att läsa på och förbereda sig och prata så jag försöker se det som en ställtid som kanske kan vara något positivt. Men nu känner jag mig redo!

Frikadellen: Lycka till imorgon! Som sagt - det finns ju vägar att komma runt äggledarna som tur är!

• Liffan

ok snabbt jobbat med utredning - synd att pergon skulle ta sådan tid... du hann visst posta när jag skrev {#lang_emotions_smile}

• Macpau

God natt tjejer- nu ska jag slänga mig framför tv:n. Sambon muttrar lite att han inte får surfa något när jag är i farten...

Nu inväntar jag mensen om ett par dagar...känns så skönt att inte känna den där jättepaniken. Vi ska ju göra ivf- nu ska jag slappna av lite och förlita mig på teknikens under  .

kram & sov gott!

Frikadellen-låt oss få höra hur det går för dig imorgon!

kramar.

• Kissie

Hejhej på er,

Vi har försökt utan lycka sen sommaren 2007 och först i oktober 2009 kände jag och min sambo oss redo att söka hjälp. Ville ju så gärna tro att det skulle funka naturlig väg iom att vi inte är så gamla... men i måndags kom domen och det blir IVF för oss med en gång.. Me läkaren gav oss en broshyr att läsa för att veta lite mer om vad det innebär (sa inget om hur påläst jag redan var) och fick ett datum då han skall kontakta oss.. Vilket blir om ca 1½ vecka nu då..

Man undrar ju varför han inte bara fråga hur vi ville göra med en gång och remittera oss till sahlgrenska, med tanke på de 3 mån av väntetid.. fast å andra sidan så har jag ägnat 3 dagar till att sörja, så när han väl ringer kommer styrkan att vara på topp sen är det ju bara att fortsätta att vänta tills man får komma intill eller hur..

Började via kvinnokliniken och de sammarbetar ju med IVF-kliniken men sambon kände sig inte redo ännu för att betala när man kan prova "gratis" först.. och det måste väl vara vettigt att resonera så.. : / Men det känns bittert att man inte tog tag i detta tidigare kommer ju ha gått 3 år innan man startat upp ordentligt. Fast å andra sidan är det kanske som ni skriver att man kan slappna av nu när tekniken tar hand om i stort sett alltihop =)

Här pladdrar jag på men väntan känns olidlig och ett stort frågetecken är målat i pannan haha

Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?