• Macpau

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hejsan!

Vi har precis ställt oss i ivf kön på Sahlgrenska. Beräknad start, med allt vad det innebär, är till våren.

Det skulle vara väldigt trevligt att vi "förstagångsförsökare" utan barn skulle kunna prata, älta, klura & stötta, med allt vad ivf innebär.

Välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    Här är länken till vår medlemstråd, så vi kan hålla koll på hur vi ligger till i ivf-svängen :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m50620416.html

• Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?
  • bubblan79

ja dom drar ut på allt, alla undersökningar med väntetider till osv.. vi skrev in oss för utredning efter ett halvårs försök och fick komma in efter tre månader och då gjordes olika utredningar ett halvår ungefär och sen fick vi pergo trots att dom inte hitta fel på oss som vi skulle testa i fyra månader men jag avbröt efter tre månaders kur för jag orkade inte mer varken psykiskt eller fysiskt, mådde inte alls bra och då skicka dom remiss till sahlgrenska för ivf och vi fick komma in med tre månaders vårdgaranti och det är nästa onsdag för infomöte och läkarmöte. min man har två barn sedan tidigare och jag har inga, vi är båda över 30 och det räkte tydligen eftersom chansen till graviditet minskar efter 25 års ålder sa dom.

(¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • Liffan

bubblan: men då har ni ju försökt i typ två år innan ni får IVF så i ditt fall stämmer det ju ändå...

• Macpau

Liffan- om ja hade hunnit så hade jag lätt gjort ett försök på Carlanderska eller ivf-kliniken (tror inte de har sommarstängt, nej). Vet nån om man ka stå i landstingskö och köra en gång privat, i väntan på sina gratisförsök på su? Tror inte det eller?

Nu är det ändå för sent för mig då jag ska börja spraya i slutet på juni.men annars hade jag lätt gjort det (om amn inte tappade sin plats på su då).

bubblan- sa de att fertiliteten minskar efter 25? inte 35? jaja, alla säger de olika...som vanligt.
    Nu ska jag lägga mig snart & läsa lite.

kram & god natt tjejer!

• bubblan79

nej för vi kunde valt att inte ta pergo från första början och gå direkt på ivf men man vill ju inte tacka nej till behandling som kanske kan hjälpa. man tar ju allt som erbjuds på vägen liksom

• Liffan
    bubblan79 skrev 2010-04-29 21:46:46 följande:
    nej för vi kunde valt att inte ta pergo från första början och gå direkt på ivf men man vill ju inte tacka nej till behandling som kanske kan hjälpa. man tar ju allt som erbjuds på vägen liksom
    jaha, ok. jag försöker bara hitta någon slags logik i det hela.

godnatt tjejer!
  • bubblan79

ja dom visade mig en kurva påöverlag den "normala" fertiliteten.. vad som nu menas med normalt...
    störst chans 90% är vid 15 års ålder (när man ändå inte är redo)
    75% chans vid 20
    50% chans vid 25 och sen minskar det mer och mer efter 25

• Lycklig vill ha mer

Hej tjejer!
    Jag tror faktiskt att Carlanderska har semesterstängt också men jag är inte säker.

Jag håller med om att det är sjukt att man i april får besked om att det inte går inför sommaren och sen så håller de stängt många veckor för att sedan börja om efter semestern. Hur många står inte i kö då? Det känns inte så himla bra.

När det gäller privata försök så finns det ingenting som säger att man inte får ha gjort något privat försök. Jag satte upp mig i kö till landstinget och privat samtidigt och det är helt ok. Vi kommer gjort minst ett privatförsök eventuellt till och med två innan vi får tid hos landstinget efter sommaren. Det enda som gör att man inte får hjälp via landstinget är väl om man redan har barn.

Jag känner mig dock kluven inför mina landstingsförsök då det verkar som de inte långtidsodlar äggen. Jag fick ju 12 ägg som såg bra ut dag 2, då de flesta fryser in embryon och endast 1 av dessa 12 klarade sig i långtidsodlingen. Tänk om jag får en massa embryon till frysen om ET inte funkar på SU. Sen gör de tre FET försök på varje IVF omgång har jag för mig och det blir ju månader med hopp och förtvivlan.
    Har hellre färre i frysen med betydligt större odds på. Hmm hoppas att ni förstår vad jag menar. Dessutom så gör de nästan uteslutande den långa metoden på SU för att kunna planera bättre och jag trivdes så himla bra med den kortare. Självklart är jag jätte tacksam för att det finns gratis försök på SU men vi har nog nästan bestämt oss för att köra ett IVF försök till om mitt FET inte funkar och om vi hinner före semestern så klart.

• MaMaS

Hinner tyvärr inte kommentera nu heller Men måste säga att jag börjar bli LITE lätt irriterad på su....Det handlar ändå om känsligt ämne och människor mår dåligt. Jag funderar faktiskt på att gå privat istället, med tanke på su:s takt lär jag få börja i slutet av 2010 (om jag har tur) och det är det INTE värt att vänta på. 

Ang som du pratade om Macpau, om att testa en gång privat. Det kan man väl göra? Det behöver man väl inte säga till su och man behöver inte säga det till dom som man gör privat hos heller. Tycker jag. Funderar starkt på det. 
    Nån som vet vem som är bäst, carlanderska eller ivf-kliniken?
    Kram till er!
  • bubblan79

ja precis, jag vill oxå långtidsodla innan dom bestämmer vilket som ska in.. blir inte behandlingen mer effektiv på det sättet istället för att gå igenom massa insättningar till ingen nytta månad efter månad

• Lycklig vill ha mer
    MaMaS skrev 2010-04-30 08:57:06 följande:
    Hinner tyvärr inte kommentera nu heller Men måste säga att jag börjar bli LITE lätt irriterad på su....Det handlar ändå om känsligt ämne och människor mår dåligt. Jag funderar faktiskt på att gå privat istället, med tanke på su:s takt lär jag få börja i slutet av 2010 (om jag har tur) och det är det INTE värt att vänta på.  Ang som du pratade om Macpau, om att testa en gång privat. Det kan man väl göra? Det behöver man väl inte säga till su och man behöver inte säga det till dom som man gör privat hos heller. Tycker jag. Funderar starkt på det.  Nån som vet vem som är bäst, carlanderska eller ivf-kliniken? Kram till er!
    Jag tyckte Carlanderska var toppen. Helmysiga barnmorskor, sjuksköterskor och läkare. Jag kände mig verkligen välkommen där. Där gör de dessutom långtidsodling. Har ju dock inget att jämföra med men kan starkt rekommendera carlanderska.
Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?