• Pemberly

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Ja man undrar ibland om det någonsin ska lyckas. Det är nu snart fem år sedan jag fick mitt utomkvedeshavandeskap och sedan dess har det varit en enda lång kamp för att bli gravid, förutom då jag var gravid med sonen och första tiden efteråt. Jag tänker ibland att - ska det vara så här fem år till? Det är jobbigt att liksom gå och vänta på att få den familj man vill och dessutom är det ju dyrt med ivf. Jag önskar ibland att jag var nöjd med ett barn men både jag och min man vill så gärna ha mer än ett barn så då fortsätter vi.

• Pemberly

Direkt efter mitt utomkvedeshavandeskap 2008 kände jag inte behov av att gå och prata med någon. Däremot nu i augusti efter mitt missfall kände jag att nu blev det bara för mycket motgångar. Först utomkvedeshavandeskap sen fertilitetsutredning, massa ivf-försök (varav ett ju gav oss vår son) och så nu i år två missfall. Jag var helt under isen och blev rekommenderad en psykolog av min ivf-klinik som jag var och pratade med en timme och jag tyckte det kändes bra att prata med henne. Hon hjälpte mig att se vilka styrkor jag har som kan hjälpa mig att klara mig igenom ytterligare behandlingar och besvikelser när det inte lyckas

• Pemberly

Jag tycker du ska ringa adnils. Att ha bruna flytningar och lite ont tycker jag bör var tillräckligt skäl när man haft utomkvedshavandeskap förut. Kanske tycker de att du kan vänta med att komma på kontroll men lämna det till dem att bedöma tycker jag

• Pemberly

Allt bra med mig! På måndag ska jag få insatt ett av våra frysta embryon så nu är jag full av hopp igen att vi ska få ett barn till nästa år. Sen om försöket misslyckas kommer jag att bli oerhört nedstämd och om det lyckas så blir det glädje blandat med oro över utomkvedeshavandeskap eller missfall igen. Jag har nyligen kommit på att detta att hålla på flera år med att försöka få barn och pendla mellan hopp och förtvivlan kanske är lite som att ha bipolär sjukdom. När jag som nu är hoppfull över att vi snart ska försöka igen så känner jag mig full av energi och får massor gjort både på jobbet och aktiviteter med sonen. Andra perioder är jag nedstämd efter att försök misslyckats eller som allra värst när jag fick missfall. Så har det varit nu nästan 5 år sedan jag fick mitt utomkvedeshavandeskap och så kanske det fortsätter tills jag blir för gammal för att få barn. Bara att gilla läget eftersom jag och min man inte vill ge upp hoppet om minst ett barn till.

• Pemberly
    mmelody skrev 2013-09-25 10:32:01 följande:
    Här är mensen helt koko efter mitt X :( den var regelbunden i ett halvår efter cellgiftet gått ur, men nu sen i början på året, har jag haft mens EN gång... bör jag vara orolig?

Hormonerna kan bli lite konstiga efter en graviditet men om du förut brukat ha regelbunden mens och nu bara haft det en gång sedan början av året så tycker jag nog det är dags att du bokar tid hos en gynekolog för att kolla upp det
  • Pemberly
    acinna skrev 2013-09-22 09:48:20 följande:
    Pe,berly: Håller tummarna för er!

Supers skrev 2013-09-22 09:57:43 följande:
    Pemberly: Lycka till!!! Kramis

Tack för lyckönskningarna. Jag fick ett fint femcelligt embryo insatt i förrgår. Det var fyra celler från början och alla klarade upptiningen och så hade det delar sig under dagen så att det vid insättning var en cell till.
  • Pemberly

Jaha nu är det dags för oron för X igen. Jag hade testdag 7/10 och testet var negativt men jag har inte heller fått någon mens. Jag har haft lite blodblandade flytningar till och från sedan lördag men ingen riktig blödning. Jag tog ett test till idag men det var fortfarande negativt. Helkonstigt är det hela för jag brukar alltid få mens två veckor efter ägglossning, så såklart blir jag nu orolig att det sitter i äggledaren igen för den gången fick jag inte heller plus direkt och småblödde istället för en normal mens

• Pemberly

Min menscykel ändrade längd men blev regelbunden på sin nya längd. Min menscykel har för övrigt ändrat längd även efter min son föddes när efter missfall.

• Pemberly

Skräp! Jag fick komma på kontroll idag hos min fertilitetsklinik och läkaren tyckte sig se en svullnad på vänster äggledare så hon misstänker utomkvedeshavandeskap

• Pemberly

Har man en gång haft X så har man ökad risk att få det igen så jag tycker absolut du bör få ett vul även om du haft en normal graviditet emellan.

Själv är jag oerhört lättad för läkaren ringde för en dryg timme sedan och meddelade att det inte var något hcg i blodprovet så jag kan andas ut för den här gången. Jag hade fortfarande kvar en cysta på varje äggstock som jag haft sedan missfallet i sommar så det var troligen de som störde äggstockarnas hormonproduktion och orsakat att jag inte fått någon normal mens.

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3