• Pemberly

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Hemlighet skrev 2011-01-24 19:08:15 följande:
    Skönt att höra att man kanske inte behöver vänta precis 1 år. Jag kommer nog att vända mig till Uppsala jag med då det är närmast för oss.
    Hade du barn sedan innan?
    Hur många försök får man innan man måste betala?

Jag hoppas vi slipper men jag vill ändå vara förberedd på det värsta:-/
    Vi hade inget barn sedan innan. Om man bor i Uppsala landsting så får man tre gratis försök, om man får embryon över som går att frysa så ingår försök med dem också (så generöst räknar inte alla landsting), så jag var fortfarande på mitt "första försök" när jag blev gravid med det andra frysta embryot som återfördes. Nu spelar det ju ingen roll längre när jag har barn för då får jag ju i alla fall betala om vi vill göra syskonförsök, men hade jag inte blivit gravid då hade vi haft fler försök kvar. 
  • Pemberly
    Helhjärtat skrev 2012-02-14 15:08:09 följande:
    Hej! Är inte så aktiv i tråden men brukar gå in dagligen och följa er.
    Har nog skrivit förut att efter mitt X i september har jag tänkt mer och mer på IVF som alternativ. Och idag tog jag mod till mig och ringde fertilitetskliniken i mitt område. 

Så nu är första mötet bokat, 8 mars ska vi dit och lämna blodprov och få information, sedan ska vi få gå på ett läkarbesök innan allt drar igång. Känns otroligt pirrigt men samtidigt jättebra! 

Har även beställt en kopia på mina journaler från OP, ska bli spännande att se vad dom skrivit.

Känns lite som första dagen på mitt nya liv, nu får jag tänka om. Det blir ingen stor familj som jag velat men däremot kommer vi med stor sannolikhet få ett underbart litet kärleksbarn (tackar ju inte nej om det skulle bli tvillingar direkt heller).    

Ni som gått igenom IVF och utredning, har ni något att tipsa om? Bra frågor att ställa när man kommer dit vid informationsmöte eller något speciellt man lär ställa in sig på? Bör man berätta för chefen? familjen/släkten? vännerna?  
    Hej! Jag hade mitt X hösten 2008 och fick sedan en son med hjälp av ivf hösten 2010. Spännande att du har tid på fertilitetskliniken. Jag önska er lycka till. Vilka man berättar för varierar ju men jag tyckte det var bra att berätta för den närmsta familjen och ett par vänner så att de vet vad man går igenom och tex kan förstå om man blir trött av hormonbehandlingen och väldigt ledsen när behandlingen inte lyckas. Jag tyckte hormonbehandlingen var jobbig och när sedan det första ägget de satte in inte ledde till en graviditet var det jättejobbigt. Men det andra frysta embryot som sattes in blev till min son. 
  • Pemberly

Så bra att ni startat utredning Lappgeten och att ni verkar ha en bra läkare. Hoppas du får hjälp att bli gravid snart. Vi startade vår utredning 10 mån efter operationen för X och vi fick snabbt börja med ivf eftersom alla prover såg jättebra ut så den enda orsaken var uppenbarligen att mina äggledare inte var som de skulle. På tredje insättningen av embryo blev jag gravid och har nu en son på 1,5 år. Det är fantastiskt att ivf finns så att man kan få barn trots knasiga äggledare. Nu ska vi snart försöka få syskon till honom genom att använda de två frysta embryon som finns kvar. 

• Pemberly

Usch då Petra, inte roligt att vara inlagd och ha ont. Ska det bli operation eller väntar de och avvaktar ännu? 

• Pemberly
    honeybunny78 skrev 2012-03-29 12:13:27 följande:
    Skriver inte så ofta här längre, men är inne och läser ibland. Håller tummarna för alla er som drabbats av x, för er som försöker och för er som lyckats!
    Viskar också om att imorgon är det dags för mitt första äggplock på min första (och förhoppningsvis enda..) ivf-behandling. Har inte berättat för någon att vi gör det här nu så det känns bra att skriva det nånstans iaf!
    Kram på er!
    Lycka till!
  • Pemberly

Lycka till med embryoinsättningen honeybunny78, det är inte alla som får något till frysen, men förhoppningsvis räcker det ju med ett embryo.

Jag vill instämma med att andra som försökt länge efter sitt X inte ska vara rädda att söka hjälp. Visst är det ju smidigare om man lyckas bli gravid utan hjälp, men kanske man måste få hjälp för att lyckas och då är det ju bättre att få den hjälpen relativt snart istället för att försöka och bli besviken varje mens år efter år

• Pemberly

Lycka till med ivf Grip! Jag hade utomkvedshavandeskap hösten 2008 och fick en son med hjälp av ivf hösten 2010 (på insättningen av den 2:a frysta embryot fungerade det till sist). 

• Pemberly

Jag berättade för min närmsta chef och ett par kollegor både när jag opererades för X och när jag sedan gjorde ivf. Jag tyckte det var skönt att de visste. Nu när vi håller på att försöka f syskon med ivf så har jag däremot inte sagt något till någon 

• Pemberly

Hej. Kikar in här igen. Tråkigt att läsa om er som kanske har fått x för andra gången, det måste vara jättejobbigt. Jag har ett par gånger efter mitt x åkt in akut då jag misstänkt det pga smärta nere i magen men det har som tur är inte varit något men jag blir så nojig så fort jag får ont i närheten av vänster äggstock. När jag blev gravid med hjälp av ivf drygt ett år efter mitt x så var jag jätteorolig i början innan jag fick besked att det satt rätt. Nu ska vi strax påbörja ny ivf för att försöka skaffa syskon till vår son.

• Pemberly

Lycka till chicky01. Jag påbörjade ivf ett år efter X och ett år senare föddes min son som blev till på den tredje insättningen av embryo. Nu är vi inne i ivf-svängen igen och försöker skaffa syskon

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3