Ja tror du att ett eventuellt negativt besked kan vara nyttigt för din partner att få Kingston så ska du helt klart försöka få till en spolning. Även om det känns viktigt för dig själv att veta ska du ju försöka få det. Om man ska göra ivf måste båda parter helhjärtat vara med på det för det är en jobbig resa så man behöver stötta varandra. För mig själv känns det helt oväsentligt att veta om det är helt stopp eller inte i äggledaren för det är nu 6,5 år sedan jag slutade med p-piller och den enda gång jag blivit gravid utan ivf var första gången då det fastnade i äggledaren och de andra graviditeterna har ju varit efter ivf. Även om äggledarna skulle visa sig ha öppen passage är det ju helt uppenbart något annat fel även på den högra (den vänstra satt X i) även om läkaren efter titthålsoperationen av mitt X sade att den högra såg normal ut. Sedan vi gjorde utredning och första ivf-försöket vet vi ju dessutom att jag har regelbunden ägglossning, spermierna är bra, jag får ut ägg av bra kvalitet, de flesta befruktas och en stor andel delar sig fint och några har kunnat frysas varje gång. Eftersom allt annat ser så bra ut så måste det ju då vara äggledarna som inte funkar som de ska, annars borde jag ju rimligtvis ha blivit gravid av mig själv någon gång till under dessa år.
Jag hoppas jag inte uppfattas som alltför negativ när jag förespråkar att se till att göra utredning och gå vidare till ivf, men jag tror att många håller på alldeles för länge och försöker själva när de har svårt att få barn (både de som haft X och de som bara försökt länge utan graviditet alls). Visst det finns vissa som lyckas snabbt bli gravida igen efter X men det finns en viss andel som inte lyckas och som troligen aldrig kommer att lyckas på egen hand och chansen att lyckas med ivf minskar ju äldre man blir så det är dumt att hålla på och försöka länge utan att söka hjälp (särskilt om man hade försökt ett tag redan innan man fick X).