• Pemberly

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Virrpirr skrev 2010-02-01 19:44:56 följande:
    Hej på er! Jag fick konstaterat utomkveds idag och allt bara snurrar i skallen. Jag hade 1800 i HCG och ska eventuellt bli inlagd imorrn och nya prover på onsdag. Först ville han lägga in mig redan idag och då insåg jag hur allvarligt det ändå verkar vara. Hur vanligt är det att man måste operera? Lång sjukskrivning? Hade tänkt jobba imorrn, men sambom tjatar att jag ska vara hemma.. En jobbig del är ju att man måste berätta det för alla typ om man ska vara sjukskriven..
    Hej, jag brukar inte skriva i denna här tråden men läser den ibland och tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter. 
    Jag opererades för utomkveds i oktober 2008 och behövde bara vara sjukskriven 3 dagar efter operationen, men jag har ett ganska stillasittande jobb så för min del gick det bra att jobba sedan även om jag fortfarande hade lite ont i operationssåren. Men kroppen återhämtade sig ganska snabbt efter operationen så det hade bara behövts ett par dagar sjukskrivning till om jag haft ett mer rörligt arbete. En så pass kort sjukskrivning behöver man ju inte berätta orsaken till för alla. Vill du inte berätta för dina kollegor på jobbet så kan du ju låtsas att du fått tex vinterkräksjuka. 
  • Pemberly

Virrpirr: Jobbigt att de behövde göra öppen bukoperation. Eftersom jag opererades via titthål vet jag inte vilken återhämtningstid som kan behövas, annat än att det naturligtvis tar längre tid efter en mer omfattande operation. Om du är orolig tycker jag att du ska ringa sjukhuset och fråga. 

• Pemberly
    Theina skrev 2010-02-09 16:30:49 följande:
    Hej.. min vänstra äggledare opererades nu den 6e feb efter utomkveds.. jag käner mig nere och ledsen och hade gärna pratat lite med andra som är och har varit i samma situation. .vi vill gärna ha fler barn också.. tillsammans har vi en dotter på 16 månader
    Tråkigt att höra att du haft utomkveds. Jag opererades oktober 2008 och det var verkligen psykiskt jobbigt efteråt. Numera mår jag mycket bättre men tänker fortfarande på det ibland.
  • Pemberly

Theina: Jag opererades med titthål med tre hål och ärren syns knappt nu. I början syntes de ju då de var röda, men nu har de bleknat och är vita och de är ju väldigt små.

• Pemberly
    Jaynee skrev 2010-03-19 18:20:45 följande:
    Tack tack :) Har suttit och läst på lite, det står olika siffror överallt men på fertilitetsguiden står det att ca 50% lyckas fullfölja en vanlig graviditet efter ett x. Vi har ju inte provat igen ännu, så ska väl inte deppa ner mig totalt ännu, men hur många här på ett ungefär är gravida nu? Eller har kanske till och med fullföljt en graviditet och fått en liten? Hur lång tid har det tagit er på ett ungefär?
    Min ägglossning och mens kom igång ett par veckor efter operationen men vi lyckades inte på egen hand utan påbörjade ivf ett år efter mitt utomkvedshavandeskap. Efter det tredje insatta embryot är jag nu gravid i vecka 10 (det sitter på rätt ställe).
  • Pemberly
    volvo bm 814 skrev 2010-03-26 17:02:50 följande:
    Fick reda på att den senaste graviditeten var ännu ett x, men kroppen tog själv hand om det. Har fått pergo som ska få igång ÄL i väntan på passageundersökning via titthål och senare kanske IVF. Han tyckte vi skulle försöka en gång till själva nu med stimulering. Han trodde det skulle gå vägen med pergo.
    Jobbigt med ännu ett X, hoppas nästa graviditet sitter på rätt ställe.
  • Pemberly

Har köpt ägglossningstest nu. Har insett att min mens troligen blivit oregelbunden efter mitt utomkveds, så vi behöver nog få bättre koll på när min ägglossning egentligen är.
    Ägglossningstest kan nog vara en bra idé. Efter mitt utomkveds så ändrades min menscykel. Den blev flera dagar kortare än den oftast varit innan.
  • Pemberly
    Rondellen skrev 2010-06-12 19:09:48 följande:
    Oj vad loångt det blev. Skönt att skriva av sig ibland... Ska på återbesök för utredningen på tisdag iaf för att få svar från blodproverna. Hoppas att steget tillatt få börja prova på IVF inte är allt för långt...
    Lycka till med utredningen. Jag fick börja med ivf väldigt snabbt efter min utredning. Läkaren sade att eftersom jag haft utomkveds och dessutom svårt att bli gravid så är det ju bevisligen problem med äggledarna och då gick de direkt på ivf och försökte inte med tex inseminationer först. Hur snabbt det går att få börja beror ju förstås på var ni bor och hur resultaten från bodproverna ser ut. I vårt fall såg alla mina blodprover normala ut och makens spermaprov såg också normalt ut och då bestämde läkaren direkt att vi skulle börja ivf och jag fick starta hormonbehandlineg för det redan i nästa menscykel (september förra året). Nu lyckades det ju tyvärr inte på första försöket, men det andra frysta embryot som sattes in tog sig och nu är jag gravid i vecka 21. När jag nu väl är gravid och allt ser normalt ut så känns det som att de tidigare motgångarna inte spelar någon roll längre. Jag är inte alls ledsen för mitt utomkveds eller misslyckandena i början av ivf-processen längre utan glädjer mig bara åt det kommande barnet.
  • Pemberly
    MiniLou skrev 2010-06-13 20:35:29 följande:

Hoppar in för att endast ställa en fråga, hoppas att det går bra!

Beklagar era X och grattis till er som har lyckats att bli gravida igen.

Undrar vilken vecka ni var i när det konstaterades en X graviditet?

Jag var i vecka 6
  • Pemberly

Frikadellen: så bra att ni får sätta igång med ivf redan i höst. 

Lappgeten: jag tycker också ni ska söka hjälp. Vi hade försökt 8 månader innan jag fick utomkveds och sedan 8 månader till efteråt innan vi sökte hjälp och det var inte alls något tal från kliniken om att vi sökte för tidigt. Har man haft utomkveds så har man risk för nedsatt fertilitet efteråt så det är inte alls konstigt att söka för att göra en utredning innan ett år gått efteråt om man dessutom inte blev gravid jättesnabbt den gången man fick utomkveds. 

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3