• Pemberly

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Ingela0101: Precis som Stella 78 skrev kan fungerar inte ägglossningstest så bra för alla. Vad jag har förstått så är VUL resultatet säkrare än ägglossningstestet. De som gör utredningar om fertilitet är vana att titta på detta så jag skulle lita på att gynekologen såg rätt.

mandelblom: Enligt vad jag har förstått så får man inte ägglossning om man har hög hcg-halt utan inte förrän efter den gått ner. 

• Pemberly

DubbelTrubbel: Jag har inte varit med om exakt samma men liknande när jag hade utomkvedshavandeskap. Jag hade sparsamma blödningar sedan mensen skulle kommit så först trodde jag att jag fått mens, men det började aldrig blöda så mycket som det brukar vid mens och jag började få graviditetssymptom (illamående och ömma bröst) så jag tog ett graviditetstest som var positivt ca en och en halv vecka efter att jag skulle haft mens. Dagen efter då jag var i vecka 5+5 eller 5+6 fick jag fruktansvärt ont i magen och åkte in till sjukhuset efter ett par timmar då det inte blev bättre utan bara värre. Där konstaterades att livmodern var tom och togs blodprover för hcg. De sade att det var antingen utomkvedshavandeskap eller missfall. Det var väldigt jobbigt att inte veta vad som skulle hända. Jag var inlagt ett dygn men blev utskriven då smärtan gått över och sedan skulle jag komma för att kolla hcg två gånger i veckan, men redan nästa kväll fick jag mycket ont igen och åkte in och blev inlagd och sedan opererad dagen efter. På mig såg de inget med ultraljud äggledarna trots flera ultraljud men de såg att jag fick mer och mer blod i buken så de opererade och då satt det i vänster äggledare. Jag minns inte exakt vad mina hcg-värden låg på men de var lägre än dina, runt 300 har jag för mig.

• Pemberly
    LYCKA82 skrev 2010-08-04 09:03:18 följande:
    Jag har fått en läkartid idag kl 13.50 i Borås. Önska mig lycka till....
    Kände att jag inte bara kan sitta hemma och vänta ut att äggledaren ska brista...
    Är grymt nervös.. får väl packa en väska om det blir operation.
    Skriver så fort jag kommer tillbaka..
    Så bra att du fått en läkartid idag. 
  • Pemberly
    LYCKA82 skrev 2010-08-04 19:26:38 följande:
    hej alla. jag har blivit inlagd. blir op om en timme... så hemskt. de kommer förmodligen ta bort min äggledare. kram
    Hoppas operationen går bra. Illa att du behöver opereras, men bra att du får den behandling som uppenbarligen behövs. Min erfarenhet är att fysiskt återhämtade jag mig efter bara några dagar efter operationen, men psykiskt var det jobbigt längre efteråt. 

Jobbigt förstås att du troligen blir av med din kvarvarande äggledare, men har du inte barn sedan innan (verkar inte så enl din presentation) så tänk på att du kan få några försök provrörsbefruktning betald av landstinget. Inte det man tänk sig så klart när man börjar planera barn, men jag väntar nu barn via ivf och det är jättebra att det finns. Även det en jobbig procedur med sprutor mm, men absolut värt det när man kan få ett barn. 
  • Pemberly

DubbelTrubbel: Vilken otur med en i varje äggledare, det måste vara ganska ovanligt.

Lycka82: Jag opererades med titthål och började jobba 5 dagar efter operationen, det gick bra men jag har inget fysiskt tungt jobb. Hade jag behövt lyfta tungt hade jag behövt några dagar till för återhämtning, men det gick rätt snabbt innan jag var i princip i vanlig fysisk form igen. 

Jag började blöda som en mens 1-2 dagar efter operationen, sedan kom nästa ca en månad senare så min menscykel hoppade igång som vanligt direkt efter operationen, dock ändrades längden på menscykeln med ett par dagar.

Krya på er ni som opererats nyligen.

• Pemberly

Miny och Ingela0101: man kan ju tyvärr ha att bli gravid när man haft ett X. Men det finns hjälp att få från sjukvården. Själv hade jag ett X för två år sedan, men är nu gravid i vecka 34 med hjälp av ivf. Lycka till!

• Pemberly

Trifolium: Grattis! Det är alltid skönt att veta att man har hjälp av vården, själv har jag inte funderat något på ivf. Inte ännu! Men krävs det skall jag kolla upp det. Det är väl efter ett år man har rätt att få ''hjälp'' ?
    Ja, det stämmer att man ska ha försökt ett år för att få hjälp. Jag tror det kan variera om det behövs ett år efter X eller om man även kan räkna in tiden man försökte före X. Jag bokade tid för utredning 1 år och 4 månader efter att vi börjat försöka ordentligt (dvs hålla reda på ägglossningen), och 7 månader efter Xet. Även om jag blev gravid inom ett år så satt det ju inte på rätt ställe och det tyder på att något var fel. Jag fick ju berätta om detta när vi sökte hjälp och de sade inget om att vi sökt för tidigt. Hur lång tid det sedan tar från att man utretts till att man kan få börja ivf-behandling beror på vilket landsting man bor i. Jag hade tur för i Uppsala var det ingen kö alls utan jag fick börja redan nästa menscykel efter att läkaren bestämt att vi skulle göra ivf. Jag vet dock att det är kö i Stockholm, och på en del andra ställen. Men jag vill påpeka att det inte är lång kö överallt i Sverige, vilket folk tycks tro ibland. 
  • Pemberly
    Mika1980 skrev 2010-10-17 10:30:07 följande:
    Hej hej, nu håller jag på att kolla upp ivf - vilket är ngt helt nytt för mig. Någon som har lite mer erfarenhet och kanske tom. har varit i Danmark och gjort ivf? Jag har förstått att man kan översätta recepten man får av den danska läkaren så att an kan hämta ut medicinerna i Sverige, hoppas att min gynekolog går med på det.
    Kan man göra ivf utan hormonbehandling? Nu verkar jag inte få ngn ägglossning den här månaden men i vanliga fall är det ju inga problem att producera ägg även om de kommer från fel äggstock..
    Mår man dåligt av hormonerna? Är det ngn mer som har råkat ut för att inte få äl efter X:et?
    Någon som kan rekomendera någon klinik i Köpenhamn? Många frågor...
    Hej

Jag gjorde ivf ett år efter mitt utomkvedshavandeskap, dock i sverige och inte i danmark, och kan berätta lite. Det finns en metod att göra ivf, utan hormonbehandling, men den används inte i sverige. Utan hormonbehandling får man ju dock bara ett ägg och det är inte säkert att det befruktas och delar sig som det ska och sedan fortsätter att utvecklas i livmodern. Med hormonbehandlingen får man flera ägg (om det funkar som det ska) och har man tur befruktas många och delar sig fint så att man kan få embryon över som kan frysas och användas vid senare försök.

Vid hormonbehandlingen kan man antingen först stänga av äggstockarnas hormonproduktion med p-piller eller hormonnässpray och sedan ta sprutor för att stimulera ägglossning (kallas långa metoden) eller så stänger man inte av äggstockarna innan utan börjar med sprutor direkt och tar sedan ytterligare en sorts spruta för att förhindra för tidig ägglossning (kallas korta metoden). Man kan påverkas en del av hormonerna jag fick lite huvudvärk och blev trött. Man tar blodprov för att kolla om hormonnivån är rätt och kontrollerar med ultraljud hur väl äggblåsorna växer. När de är lagom stora tar man en annan spruta för att stimulera ägglossning och 1,5 dygn senare plockas äggen ut med en stor nål (detta var det otrevligaste momentet med ivf tycker jag, och det gör rejält ont för många även om man får smärtlindring). Sedan tillsätts spermierna till äggen och de som befruktas odlas i 2-5 dagar innan ett embryo som ser bra ut sätts tillbaka. Tillbakasättandet gick snabbt och gjorde inte alls ont. Vid min ivf fick de ut 12 mogna ägg, 8 befruktades, 1 sattes in 2 dagar senare och 4 var så bra kvalitet att de kunde frysas. Färskförsöket fungerade inte och inte det första med fryst embryo men det andra frysta embryot som sattes in blev till min lille son.
  • Pemberly
    Mika1980 skrev 2010-10-18 14:25:36 följande:
    Har pratat med min gynekolog, han vill inte "översätta" danska recept på hormoner så att jag får högkostnadsskydd...säger att socialstyrelsen avråder från det om man behandlas på klinik utomlands. Fan! Nu kommer jag ju inte ha råd med ivf trots lån..vill ju inte låna hur mkt som helst, och bara medicinerna kostar ju 20 000....Gråter

Han säger att jag ska återkomma nästa månad för vul, och att "någon gång borde du ju få äl på höger sida"..
    Men ni kan ju göra ivf privat i Sverige, då får du ju vanliga svenska recept och högkostnadsskyddet gäller. Med de priser du skrev verkar det ju behandlingen inte vara billigare i Danmark än i Sverige.

I sverige gäller för de som erbjuder trepack att om det lyckas på första eller andra försöket så är tre-packen förbrukad och man får inte använda det försök man inte använde till syskon. 
  • Pemberly
    Hemlighet skrev 2011-01-24 15:30:30 följande:
    I dag fick jag hem mina journaler från op. Jag som trode det var höger äggledare som var borta. Men tydligen så är det vänster. Har mest ont på högersidan, kan det bero på att op hålet var större där än på vänstersidan?
    Så förvirrande:-S
    Huvudsaken är att höger äggledare och äggstock såg bra ut. Bara hoppas på att dom fungerar som dom skall också.
    Så orolig att dom inte fungerar

Någon som vet om man måste vänta ett helt år efter utomkvedes för att få börja med IVF?
    Eller blir det kortare tid om man bara har en äggledare kvar?
    Om det nu inte skulle gå på naturligväg*snyft*
    Vi började ivf mindre än ett år efter utomkvedeshavandeskapet, vi hade ju försökt ett tag innan utomkvedes också utan att bli gravida. Jag kontaktade närmsta klinik (Reproduktionscentrum på Akademiska sjukhuset, eftersom jag bor i Uppsala), 7 månader efter operationen och då var det inga problem att det gått mindre än ett år efter. Vi fick tid för blodprover rätt snart, sedan på grund av sommarstängning dröjde det ett par månader innan läkarbesöket, men sedan fick vi snabbt börja med ivf och inledde behandlingen 11 månader efter operationen.
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3