Mika1980 skrev 2010-10-17 10:30:07 följande:
Hej hej, nu håller jag på att kolla upp ivf - vilket är ngt helt nytt för mig. Någon som har lite mer erfarenhet och kanske tom. har varit i Danmark och gjort ivf? Jag har förstått att man kan översätta recepten man får av den danska läkaren så att an kan hämta ut medicinerna i Sverige, hoppas att min gynekolog går med på det.
Kan man göra ivf utan hormonbehandling? Nu verkar jag inte få ngn ägglossning den här månaden men i vanliga fall är det ju inga problem att producera ägg även om de kommer från fel äggstock..
Mår man dåligt av hormonerna? Är det ngn mer som har råkat ut för att inte få äl efter X:et?
Någon som kan rekomendera någon klinik i Köpenhamn? Många frågor...
Hej
Jag gjorde ivf ett år efter mitt utomkvedshavandeskap, dock i sverige och inte i danmark, och kan berätta lite. Det finns en metod att göra ivf, utan hormonbehandling, men den används inte i sverige. Utan hormonbehandling får man ju dock bara ett ägg och det är inte säkert att det befruktas och delar sig som det ska och sedan fortsätter att utvecklas i livmodern. Med hormonbehandlingen får man flera ägg (om det funkar som det ska) och har man tur befruktas många och delar sig fint så att man kan få embryon över som kan frysas och användas vid senare försök.
Vid hormonbehandlingen kan man antingen först stänga av äggstockarnas hormonproduktion med p-piller eller hormonnässpray och sedan ta sprutor för att stimulera ägglossning (kallas långa metoden) eller så stänger man inte av äggstockarna innan utan börjar med sprutor direkt och tar sedan ytterligare en sorts spruta för att förhindra för tidig ägglossning (kallas korta metoden). Man kan påverkas en del av hormonerna jag fick lite huvudvärk och blev trött. Man tar blodprov för att kolla om hormonnivån är rätt och kontrollerar med ultraljud hur väl äggblåsorna växer. När de är lagom stora tar man en annan spruta för att stimulera ägglossning och 1,5 dygn senare plockas äggen ut med en stor nål (detta var det otrevligaste momentet med ivf tycker jag, och det gör rejält ont för många även om man får smärtlindring). Sedan tillsätts spermierna till äggen och de som befruktas odlas i 2-5 dagar innan ett embryo som ser bra ut sätts tillbaka. Tillbakasättandet gick snabbt och gjorde inte alls ont. Vid min ivf fick de ut 12 mogna ägg, 8 befruktades, 1 sattes in 2 dagar senare och 4 var så bra kvalitet att de kunde frysas. Färskförsöket fungerade inte och inte det första med fryst embryo men det andra frysta embryot som sattes in blev till min lille son.