EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17
Kramar till alla mammor som kämpar på neo just nu!
Edvin född i v28+5 hade ögonen nästan helt öppna när han föddes. Jag frågade personalen om det var något fel på ögonen eftersom det nästan såg ut som mongolveck, men de sa att allt var helt normalt. Eira född i v25+2, öppnade ögonen efter ca 3,5 vecka. Jag upplevde det väldigt tufft att inte kunna se henne i ögonen i början. Jag pratade en hel del med kuratorn om det minns jag. Nu när Elise föddes fullgången i v37+5 sa jag förvånat på operationssalen "hon ha ögonen öppna!" Personalen uppfattade nog inte varför jag kommenterade det.
Läste artikel om nya neo i Kristianstad i senaste numret av tidningen Vänta barn som finns på MVC. Såg på En unge i minuten nyss och grät som en tok. Blev lite besviken att de inte visade mer hur dramatiskt det egentligen är att få barn så tidigt. Nu tycker jag att de verkar likställa ept med en vanlig fullgången förlossning.
Är det förresten någon som varit på neo i Västerås nyligen och träffat Jenny, Erik (rätt namn?) och lilla Olle?
Vi kom hem med Edvin (f i v28+5) efter 14½ vecka (i v42+2). Det finns ingen hemsjukvård hos oss, vi fick åka tillbaka till sjukhuset för kontroller varje vecka till att börja med och sedan har det glesats ut eftersom. Nu går han på kontroller på barnmottagningen en gång i halvåret för lungorna.