Inlägg från: Livsglädjen |Visa alla inlägg
  • Livsglädjen

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

liji77 skrev 2011-03-14 19:35:07 följande:

Jennyc vilken fin bild på er lilla Max.

Här är sonen nyfödd (det fanns bara rosa mössor på operationGlad). Jag hade turen att få ha honom på bröstet en liten stund. Det var mycket omvälvande. Jag mådde jätte dåligt, hade blivit mamma!!, han kändes så liten, hur skulle det här gå? Han föddes i v 28, var 37cm lång och vägde 1100g.
    Det fanns bara rosa mössor när Edvin föddes också ...
  • Livsglädjen

MolleMalin: du får använda mina bilder i din blogg. Edvin född i v 28+5 935g, ca 37 cm. Eira född i v 25+2 422g, 26,5 cm, ängel efter 105 dagar (d.v.s. i v 40+2, då var hon 1989g och 41,5 cm)

• Livsglädjen
    Frila2 skrev 2011-03-16 17:52:46 följande:
    Ni har så fina barn allihop! Blir helt lycklig när jag ser alla fina bilder och vet hur bra det har gått i de flesta fall.
    Skrivfel av dig !

"Vi har så fina barn allihop!" ska det stå i din text!
    Du får inte glömma bort Siri ...
  • Livsglädjen
    smurfan0 skrev 2011-03-16 18:53:20 följande:
    Nån här som vet om det finns någon organisation som skänker pengar till forskning för att förhindra prematur födsel? Vet ju att det finns en massa för forskning om för tidigt födda, men helst skulle man ju slippa att föda för tidigt överhuvudtaget.
    Lilla Barnets Fond
    www.lillabarnet.se/
    där forskas det om nyfödda och för tidigt födda och ännu ej födda ...
    Magnus Domellöf är en av läkarna som är knuten till Lilla Barnets Fond (se Barnläkarbloggen). Han tog hand om vår lilla Eira när hon vårdades på NUS.
    Frila2 skrev 2011-03-16 19:12:48 följande:
    Hur tidigt fick du börja med Trombyl när du väntade Eira? Var det läkaren själv som föreslog det eller fick du övertyga läkaren om att det var värt ett försök?
    Jag visste inte att de funderade på det förrän jag var första besöket på specmv till läkaren och han skrev ut Trombyl som jag fick börja med direkt. Det var ungefär i v11 eller 12. Att jag skulle till specmv vid ny graviditet var klart redan efter Edvin föddes. Bm på mvc skrev remiss direkt när jag ringde och sa att jag var gravid. Läkaren på specmv sa att de inte visste om Trombyl skulle göra någon skillnad, men det skulle iaf inte skada... Det var ju några mindre proppar i moderkakan för Edvin och flödet var ju minst sagt dåligt eftersom det var 3A och svängde mot 3B-flöden mot slutet.

För Eira så verkar det ju som att det inte hjälpte öht, eftersom hon kom så tidigt som hon kom och var så tillväxthämmad... Det enda jag fick veta efter hon föddes (när jag blev utskriven från BB, tre dygn efter hennes födelse) var att läkaren på NUS sa att vid nästa graviditet så ska du börja äta Trombyl redan så fort du plussat! Jag protesterade ju då och sa att det blir inga fler barn, men det vet vi ju att det blev ändå (man är väl inte sämre än att man får ändra sig ). När jag diskuterade med min läkare på specmv efter Eira dött om eventuella risker med ny graviditet, så sa han att det enda vi kunde veta säkert är att det skulle bli kejsarsnitt, oavsett graviditetslängd, och att jag skulle äta Trombyl direkt från det att jag plussat. Jag hade ju tabletter kvar sedan Eira, så det var bara att börja med dem när vi bestämt oss för att försöka få barn igen och plussat.

Denna gång fick jag äta Trombyl hela graviditeten (från v4+3 ända fram till v 36+0), då var det dags att sluta för att minska blödnignsrisken inför förlossningen (kejsarsnittet för min del).

Inget tjat eller så, jag kände ju inte ens till Trombyl tidigare annat än det som läkaren på NUS nämnt.
  • Livsglädjen
    MolleMalin skrev 2011-03-16 19:38:32 följande:
    Aha. Andra omständigheter
    Ja, du såg ju själv varför jag fått Trombyl ...
    Inga blödningar öht i grav, ingen vattenavgång, bara dåliga flöden med efterföljande tillväxthämning och några mindre proppar i moderkakan.
  • Livsglädjen
    Frila2 skrev 2011-03-16 19:42:21 följande:
    Livsglädjen: Det låter ju bra att de själva tog upp det. Här är det lite mer tvärtom. Jag har fått ta kontakt och boka tid för att prata om det. Jag kommer få gå på vanliga MVC men mitt sjukdomsförlopp var kanske inte lika dramatiskt som ditt. De tycker inte att jag behöver gå på specen vilket jag själv känner är lite konstigt om jag ska vara ärligt.
    Jag hade tre stora proppar i moderkakan och flödet var ju dåligt eftersom Siri var uppenbart tillväxthämmad. Men det känns så trist att alltid få slåss för allt. När jag ringde så sa de direkt att man itne vet om det hjälper och att en studie som pågår nu i Borås inte visar så bra resultat som man hoppades. Just när det gäller preeklapsi. Har inte läst någonstans i journalen om flödet så jag vet inte alls hur det var, mer än att det var dåligt. Vilket är det sämsta flödet man kan ha?
    Jag tror att jag har något minne av att du nämnt det förut om svårigheten att få Trombyl beviljat...

Flödena räknas från 0 när det är helt normalt, 1A, 1B, 2A, 2B, 3A och slutligen 3B. 3B-flöde innebär alltid akutsnitt.

Edvin och Eira hade 3A-flöden som sämst, men då var hjärtat så påverkat att de accelerationer som normalt ska finnas vid hjärtregisteringen vid CTG inte fanns där. Då blev det akutsnitt några timmar senare för båda barnen. Jag blev inlagd i v22+5 när det var ok flöde (var ju misstänkt HELLP som var orsaken just då), men efter kanske 1 vecka så var det 2A eller 2B-flöden med Edvin (minns inte vilket). Med Eira var det ju 3B-flöde när jag blev inlagd i v25+1 och hon föddes ju dagen efter.
  • Livsglädjen
    jennyc skrev 2011-03-16 20:03:51 följande:
    hörru du du Anci...uppdatering om Elise ;)
    Uppdaterar vid ett annat tillfälle, måste ge uppdateringsobjektet mat och skriver bara med en hand .
  • Livsglädjen

Japp, här kommer en uppdatering av familjen Livsglädjen som efterfrågades :
    Vi mår så otroligt bra hela familjen. Vilken skillnad det är att fått gå en hel graviditet, vara på BB som "normala" mammor med ett barn hos sig hela tiden, få åka hem efter några dagar bara, få vara hemma och bara lära känna det nya livet utan någon som behöver lägga sig i av medicinska anledningar...

Jag är ju en mjölkkossa (var det även med Edvin och Eira, så jag är inte alls förvånad den här gången, har ju donerat totalt 44 liter med de andra barnen och vet efter analyserna att jag har väldigt bra mjölk) och Elise har gått upp nästan 500 gram sedan hon föddes (2hg på 6 dagar och sedan 3 hg på 8 dagar) och växt 3,5 cm på längden på sina 3 veckors leverne...

Psykiskt är det helt otroligt också! Jag mår jättebra, men det är klart att det kommer attacker med sorg och saknad efter Eira ganska ofta.

Nej, jag kan inte skriva klart, fortsätter senare. Elise är hysteriskt hungrig igen...

• Livsglädjen

Här är en bild på mina levande älsklingar! Två av dem var mer intresserade av TV:n än kameran . Edvin är så stolt och säger att Elise är den bästa vi har som lever (han glömmer inte för en sekund bort Eira)!
  • Livsglädjen

Angående mjölkdonation för min del:

När jag fick Edvin donerade jag i Sundsvall (Västernorrlands läns landsting). Då fick jag lämna ett blodprov och fylla i en försäkran innan jag fick donera. När vi flyttade från Sundsvall till Örnsköldsvik fick jag sköta infrysning av mjölken själv och dessutom ordna transporten till Sundsvall själv. Det löste jag genom att fylla frysen på sjukhuset med packad mjölk och sedan fick min syster transportera den frysta mjölken vid några tillfällen när hon kom och hälsade på (hon bor i S-vall). Totalt hann det bli 27 liter på två månader (jag åt ju blodtrycksmedicin den första månaden, så jag var inte godkänd innan dess, annars hade det hunnit bli sanslösa mängder)!!! Örnsköldsvik hanterar inte emot donatormjölk eftersom de tar emot barn födda tidigast i v32, och då får de endast ersättning, ingen donatormjölk.

När jag fick Eira skulle jag inte få donera förrän vi var utskrivna enligt Umeås policy, men eftersom man bara får donera fram till barnet är 3 månader gammal, så bestämde vi (jag och sköterskan som var ansvarig för mjölk och ersättning att Eira skulle få mjölk från färskare datum än den äldsta som fanns i frysen i Umeå. Sista veckan hon levde fick jag fylla i en försäkran i "förskott" (för att det skulle vara gjort när vi väl blev utskriva från Umeå, inte för att vi visste att det var hennes sista vecka) och lämna ett blodprov. Senare skulle jag göra en lungröntgen (tror att det är för att man ska utesluta TBC). Nu blev det ju så att hon dog och vi åkte från Umeå. Då ordnade barnläkarna att jag fick göra lungröntgen i Ö-vik och slippa åka till Umeå bara för röntgen.
    Jag blev godkänd och donerade de 17 liter som jag hade i frysen uppe i Umeå Det var pumpat på ungefär två månader också!
    Analyserna som gjordes i Umeå var inte för att jag skulle donera, utan var för Eiras skull och gjordes med 14 dagars intervall (tror jag, det kan ha varit längre intervall också). Utifrån analyserna bestämdes hur mycket som mjölken skulle berikas för att hon skulle få i sig det hon behövde. Hon fick ju egentligen ganska små mängder mjölk pga hennes lungproblem. De ville inte öka matmängderna hur mycket som helst för att inte belasta hennes hjärta och lungor...

Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17