Ta med mig i era tankar och böner imorgon eftersom jag måste gå tillbaka till jobbet då (och heltid dessutom)!
Jag har gråtit så mycket den här veckan att jag inte borde ha några tårar kvar, men de fortsätter komma. Jag verkar inte ha en chans i världen att få förlängd sjukskrivning (har nu varit sjukskriven de 30 dagarna som Försäkringskassan verkar godkänna när man har mist ett barn). Frågade läkaren i torsdags vad jag skulle göra om jag går på jobbet och inte fixar det!? Han var ganska ovillig att svara, men efter 20 minuter så klämde han ur sig att jag isf fick återkomma på tisdag förmiddag så kanske jag kunde få en deltidssjukskrivning... Han föreslog att jag kunde försöka använda någon komptid!!! Vaddå komp!? Jag mådde dåligt redan innan Eira föddes (högt blodtryck) och tog först ut i princip all flextid jag hade innan det blev ohållbart och jag sjukskrev mig själv en del timmar per dag för att orka med livet för att till slut bli sjukskriven på heltid i 2½ vecka (som tog slut onsdagen, dagen innan jag blev inlagd, och Eira föddes på fredagen).
Det spelar ingen roll att jag har varit sjuk, fått barn i vecka 25, spenderat 105 dagar på neointensiv med ständig oro för mitt barn, hållit mitt barn i famnen när det drog sitt livs sista andetag, åkt hem till "verkligheten", ordnat för mitt barns begravning, ringt 1000 samtal där jag tvingats förklara att mitt barn har dött, försöka återvända till det "normala" livet med matlagning, städning, diskning, SÖMN, försöka gå på mataffären och träffa ytterliga 1000 personer som undrar hur det är, en del som inte har en aning om hur det gick för min prinsesskorv, prata med arbetsgivaren, krångla med Försäkringskassan som skickar felaktiga utbetalningar och skickar återbetalningskrav på pengar som jag inte har fått, knappt haft några känslor förrän allt bryter ut den här vekan som gått då jag inte kan sova, blir som en zombie, m.m. m.m.
Utöver allt detta så blir jag (och min man) sjukskriven t.o.m. 12/2 vilket är Edvins födelsedag. Det har gått bättre och bättre för varje år; första födelsedagen och perioden runt den var fruktansvärd, andra födelsedagen var hemsk, tredje funkade ok. Nu när det skulle bli en underbar födelsedag för första gången så upptas den av minnen av Eira och det väcker de dåliga minnena från Edvins födelse till liv.
Läkaren tyckte att det inte fanns någon anledning för mig att må dåligt. Jag borde ju vara tacksam för att Edvin mår så bra numera, han minns ju hur dålig Edvin var när han var liten (och då vill jag påpeka att han träffade Edvin första gången när E var cirka 6 månader gammal och hade varit hemma i 2½ månad!!! Vadå dålig, han har bara sett en millimeter av hur dåliga mina barn har varit! Eira har han aldrig träffat, bara sett ett kort som jag hade med mig.)
Sedan berättade han att det var helt naturligt att sörja, det tar lång tid, det kommer att komma och gå och sen kom information som han sa att han kunde relatera till eftersom han var man (?!); att man kan ju få fysiska besvär efter sådana här händelser; studier har visat att män kan bli impotenta upp till ett år när de varit med om sådana här saker!!!
Jaha!? Vad har det att göra med att jag som är kvinna inte kan sova i ordning på grund av allt som jag varit med om. Om jag inte kan sova, så kan jag inte fungera dagtid. Arbetslivet påverkas väl inte för en man med impotens?! Då tyckte han att jag skulle ta insomningstabletterna som jag fick utskrivna så att jag fick sova ordentligt. Grejen är bara den att de tabletterna är starkt beroendeframkallande och jag blir helt konstig hela dagen efteråt! Javisst, jag somnar, men jag är inte ett dugg piggare dagen efter, går som i en dimma. Tror själv inte att jag skulle lita på mig själv vid ratten (och jag har 4,5 mil till jobbet). Kommentaren att jag inte mår bra dagen efter en tablett ignorerade han...
Jag har inte fått någon kuratorskontakt ännu heller. Den enda är Barn4:s kurator som vi har telefonkontakt med så länge. Jag får inte gå till Kvinnokliniken för det är mer än tre månader sedan barnet föddes, Barnkliniken; nej för Eira har aldrig varit inskriven på vårt hemsjukhus, Mödrabarnhälsovården; nej, och jag vet inte varför.
Nej, nu klagar jag bara, bäst jag slutar skriva. Jag vet att jag har otroligt många i min omgivning (inkluderat många här i EPT-tråden) som bryr sig jättemycket om mig och det är jag väldigt tacksam för, men vissa saker känns som skit ändå, oberoende hur mycket kärlek jag får från andra. Det kan ingen göra något åt.