EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17
Sitter och funderar på det där med tal. Vincent talar väldigt lite. Jag oroar mig inte men är lite nyfiken på det här med tal. Han är i princip intill döv på höger öra och min fundering är ju om det är svårt att "fånga" upp hur ord låter/sägs?
Om jag tänker efter så säger han fyra ord helt. Mamma, pappa, titta och katten :)
Resterande är mest Öhh öhh, aah ahh, ih. Förutom de ord han kan.. halva.
Med halva menar jag att mat är "Maaa" Boll är "bah"
Zanna(storasyster) är Sasss. Han själv är "Ssee" (Vi kallar honom ofta Visse) och så just näsa är Sssa.
Han använder sällan det kan "kan" utan pekar mest och utöver tydligt kroppsspråk och detta aah öhhh ih. Då vi inte förstår brukar han bli skogstokig och vrålar och bits i ren ilska... Prata är inte hans favoritsysselsättning helt enkelt ;)
Nu är han givetvis väldigt lite än, okorr 2 i januari (vilket innebär att han korr inte blir 2 förren i april)
Men nyfiken är jag ju :)
Berätta om dina farhågor för BVC eller neo om du tror att du får bättre respons där.
Om ni vet att han i princip är döv på ena örat så kanske ni har täta kontakter med hörcentralen och personalen där. Brukar de inte säga något om talet då? Det kan ju vara ett forum att ta frågan i.