maddlyn skrev 2011-01-03 15:13:15 följande:
Mina12: det låter som en dröm att få ha det så som du har det, tyvärr är utbudet på dagmammor i vår by inte så stort och den förskolan vi fick plats på är ju självklart stor. 120 barn går det sammanlagt fast uppdelat i två hus och massor av avdelningar. Men jag jobbar ju kvällar och helger så om det inte funkar tänker jag ha henne hemma till augusti eller något. Är bara så orolig att hon blir under stimulerad här hemma då man undvek andra barn så mycket i början så känner vi inga andra med barn i hennes ålder. Så hon har ju knappt träffat andra barn.
Oroa dig inte för understimulans. Bakterierna är det som du rimligen ska vara orolig för...
Vi fick ju inte heller dagmamma till Edvin (finns bara en enda hos oss), men åtminstone ett annat dagis än det som ligger närmast (det näraliggande hade tre avdelningar och 70 barn, det dagis som vi fick plats på hade två avdelningar med totalt 25 barn...)
Jag nojade som bara den inför Edvins start också men bestämde mig för att åka dit innan och sitta med alla förskollärarna som han skulle ha och gå igenom vad han hade varit med om sedan han föddes (och även lite om tiden innan han föddes när jag låg inlagd). (bokade tid med dem en dag efter mitt jobb när de var där allihop, det var min man som skulle skola in E).
Jag visade hans fotoalbum och berättade hela sjukhushistorien (och grät en del också förstås).
Sedan berättade jag om allt som han riskerade om han blev sjuk, hur hans infektionskänslighet var, gick igenom hur de skulle agera om han behövde inhalera osv.
Jag berättade allt jag visste om vad EPT-barn riskerar att råka ut för även om det inte var säkert att just Edvin skulle behöva råka ut för det i framtiden. (Förskolepersonal får inte lära sig något om EPT-barn vid någon utbildning, bara eventuell tidigare erfarenhet kan ge dem kunskapen... Jag har frågat mina två systrar som precis har och håller på att utbilda sig om de får någon information i skolan, men det har inte ens nämnts där).
Det värsta var nog innan jag visste om de var positiva till att hjälpa honom inhalera vid behov och att det inte framgått någon information till förskolepersonalen om hans behov. Jag hade vid måånga tillfällen suttit och pratat med rektorn om Edvin, men ingen info gick vidare till själva förskolan.
Jag påpekade för personalen (och har påpekat många gånger sedan dess) att för Edvin blir det inte akuta astmaanfall som för astmabarn, utan vi kan oftast säga redan på morgonen vid lämning om vi tror att han kommer att behöva inhalera under dagen. Vi har en extra inhalator som finns på förskolan hela tiden.
Hans förskola tillämpar utomhusvila för småbarnen och det tror jag har varit en stor fördel för Edvin. Han sov alltid middag utomhus innan han började förskolan också. Fråga om det är möjligt för din guldklimp också. Sätt i så fall temperaturgränser för när det är ok eller inte. Edvins förskola hade fått skäll för att de lät barn sova ute när det var -15 grader, så de höll barnen inne om det var kallare än -12 (eller nåt liknande). Jag sa att det var ok för E att sova ute ända ned till -20, han har så varmt och skönt i vagnen med filtar och åkpåse.
Ledordet tror jag är information till förskolan. De enda som kan ge den informationen är vi föräldrar. Man känner sig som världens hönsmamma, men det får personalen ta om de de känner så. Vi vet ju att det inte är vanligt hönsmammeri som gör att vi agerar som vi gör för våra barn.