MolleMalin skrev 2011-02-28 10:27:50 följande:
Har tre barn hemma på 1,5 3,5 o 7 år o det är fruktansvärt att vara ifårn dom!!!!! Märker på alla tre på olika sätt att de inte mår bra av detta o främst är det vår 7 åring som tar illa vid sig o är nere o väldigt känslig. O jag vet inte vad jag ska göra åt det! Svårt att prata m honom om det då jag hela tiden börjar gråta o det är väl det sista han behöver nu. Skolan är iaf medveten om situationen o gör sitt bästa för att hjälpa honom.
Livsglädjen: Ledsen att lilla Eira inte kunde stanna hos er. Trots att jag tänker tanken ofta att det kanske inte går för oss heller kan man inte riktigt föreställa sig hur det är. Jag som är så ledsen redan nu o då lever bebis fortfarande! Härligt att ni fått några mirakel till som ger er gjädje! Vad hände m Eira? Varför var hon tillväxthämmad? Varför satte förlossning igång? Hade du fått cortison? Lungorna är som sagt min skräck då vår bebis knappt hunnit träna dom alls innan vatten rann ut. Sen är det ju allt annat som kan hända. En lång tid m oro o pendling mellan hopp o förtvivlan o just nu önskar jag att jag bara kunde gå härifrån o säga upp mig. MEN bebis är kvar i magen o jag kämpar för att hänga upp mig på det som är bra! Vi ska klara det här o gå t v 34 utan infektioner o andra problem!!!
Ja, det är riktigt tufft att ha barn som inte kan få vara med en för att man är på sjukhus. Vi hade ju Edvin (då drygt 3½ år) när vi fick Eira, och han var med oss på sjukhuset och bodde på patienthotellet ungefär halva hennes tid. Resterande var han hos morfars eller farfars 15 mil från sjukhuset. Det fungerade ju och han är en jättetrygg kille sedan tidigare, men det tog på rejält. Det märkte vi både på honom och på oss. Han var dessutom inte hos oss dagen Eira dog, utan vi ringde och berättade för honom. Efteråt var han helt besatt av att få vara med oss hela tiden, vi fick inte lämna honom alls på flera månader. Han ville inte ens vara på förskolan några timmar, min man fick lov att vara där med honom hela tiden första veckan. Vi pratade mycket med förskolepersonalen om detta också och fick ett samtal med en barnpsykolog hur vi kunde förhålla oss till honom för att underlätta.
Men mycket tufft är det hur det än blir...
Man ger ju aldrig upp hoppet om sina barn! Du kommer (precis som du skriver) att kämpa för allt du är värd med allt du kan påverka (sängläge kanske känns som det enda du själv kan göra, men du kämpar med det), det är fruktansvärd kamp och sorg över situationen, gråt massor, prata massor, tänk efter hur du känner, tillåt dig att misströsta men samtidigt ha hoppet kvar! Kanske du kan berätta för din 7-åring om hur ledsen och rädd du är för att inte lillasyskon ska klara sig? En 7-åring förstår så mycket och funderar så mycket... Jag fick rådet att inte mörka något för vår son, de känner av situationen så väl ändå och berättar man inte "sanningen" så funderar de bara ihop en massa historier som det kanske inte finns någon rim och reson kring. Sedan har jag fått så otroligt mycket tröst av Edvin, han kommer och kramar om mig varje gång han ser att jag är på väg att börja gråta. Han säger inget, men jag vet att han förstår att det är en stor tröst det han gör för mig.
Mina fina vänner från Eiras födelse fick sitt lilla barn i v22+5 efter spontant värkarbete startade i v21+5. Deras barn är snart 1½ år och en liten pigg krabat! De hade en tuff och lång sjukhustid (fem månader), men har klarat sig igenom den.
Edvin och Eira var rejält tillväxthämmade båda två och flödet i navelsträngen blev sämre och sämre fram tills hjärtat blev påverkat och de var tvungna att plockas ut för att ha en chans öht att klara sig. Så förlossningen satte aldrig igång för någon av dem.
Med Edvin fick jag kortisonsprutor i v22+5 och 22+6 och han föddes ju i v28+5, men var tvungen att ha respirator ändå några dygn pga infektioner och andra komplikationer.
Med Eira åkte jag in på eftermiddagen och fick första kortisonsprutan vid 16-tiden och de trodde inte att jag skulle hinna få en andra spruta innan de var tvungna att ta ut henne, men de satsatde iaf på att ge mig den efter 12 timmar (ska ju egentligen gå 24 timmar mellan sprutorna) och jag hann få den vid 4-tiden på morgonen innan hon föddes kl 09.19.
Eftersom hon var så extremt tillväxthämmad (stor/liten som en 22+0 bara) så var hennes lungor också eftersatta i tillväxt.
Varför flödena var så dåliga vet inte läkarna. Det har gjorts många olika utredningar av mig men inget har hittats som kan förklara. Med Elise har det inte varit någon tillväxthämning och flödena har varit perfekta hela tiden...