EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17
När började ni med smakportioner och vad gav ni?
Vår dotter är nu lite mer än ett halv år från det att hon föddes i v 25, men om man räknar från beräknat födelsedatum så skulle hon snart vara 3 månader.
Har ev tänkt att introducera nu i helgen.... Vänta el köra på?
Blir lite förvirrad då de på min bvc mottagning inte är vana med prematurer och på neo överlåter de sådana här frågor just till bvc.
Det är vårt första barn så hade förmodligen varit nog så förvirrande om det inte hade varit prematur... :)
Vill även passa på att säga till alla er föräldrar som är på neo nu och kämpar, vi tänker på er o ge inte upp!!!
Läste lite snabbt vad pellepellepelle skrivit o blir så arg, ledsen o förbannad!!!! Hoppas verkligen att det blir bättre i uppsala!!
Och grattis till alla nyblivna föräldrar o all lycka till!!!
Vi fick rådet av barnläkaren att köra på när Edvin var 6 månader okorr. Jag tog upp frågan om korrigering av smakisar och då tyckte hon att jag skulle ge honom direkt eftersom han var ganska precis 6 månader okorrigerat just då.
Alltså ingen korrigering halvvägs. Men samtidigt så brukar man ju få höra på andra håll att man kan introducera smakisar redan vid 4 månaders ålder för fullgångna... (så det kanske var en sorts korrigering ändå, men inte vid 4 månader okorr iaf enligt Edvins läkare). På BVC visste de ingenting heller, utan överlät rådgivningen till barnmottagningen och läkaren där.
Däremot började jag då på eget bevåg att ge en egen sorts korrigerad smakis, började med 4-månpuréer när han var 6 månader och forsatte att korrigera burkarna fram till att han var nästan 1 år. Samtidigt gav jag honom inte välling förrän han var ungefär 1 år, bara för att jag tyckte att det var onödigt att konkurrera med amningen som fungerade så bra för oss. Han fick gröt istället för välling och det är ju samma ingredienser som välling, bara en annan konsistens.
Edvin var ganska intresserad av att smaka mat och vi har inte haft några problem med maten. (Det enda var ju på sjukhuset innan utskrivning när vi inte kunde öka portionerna via sonden eftersom han bara kräktes efter varje måltid, fick berikad bm fram tills att det var "fri" amning som gällde).
Barnen har ju använt mag-/tarmsystemet lika länge som de skulle är fullgångna (om du förstår hur jag menar), så magen borde vara beredd vid 6 månader okorr även för EPT-barn. Däremot kan de vara omogna och ointresserade av smakisar just på grund av sin prematuritet. Självklart ska man då vänta in sitt barn. Detta gäller ju fullgångna också.
Läkaren berättade att smakisar främjar koordinationen hos barnet och så främjas salivbildningen som är bra för magen. Koordinationen består både av mun- och tungrörelser och av att andningen behöver tränas upp för att klara den nya utmaning som att äta innebär.
Just andningen kan vara ett problem för EPT-barn, eftersom många har tillbringat lång tid med respirator och/eller CPAP och inte hunnit få in ett andningsmönster som klarar av att hantera att äta samtidigt. Det kan man ju märka vid amning/flaskmatning också.
Testa och kolla in barnet alltså

Det finns ju olika "metoder" för att ge smakisar och mat öht. Det ena är att amma/nappa först och ge smakis när barnet är nöjt, det andra är att börja med smakis och forsätta med amning/nappning efteråt. Hur man väljer att göra är ju upp till var och en. Huvudsaken är att barnet får en positiv upplevelse av smakisen (på något sätt). Inte försöka ge smakis när barnet är för trött, för hungrig, eller något annat som kan störa...
Lycka till hur du än väljer att göra med ditt barn!