Inlägg från: Livsglädjen |Visa alla inlägg
  • Livsglädjen

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Lilla pyret skrev 2010-09-03 23:04:21 följande:
    En fråga till alla er föräldrar som fått barn mycket förtidigt och barnet nu har hunnit bli lite äldre.
    När började ni med smakportioner och vad gav ni?

Vår dotter är nu lite mer än ett halv år från det att hon föddes i v 25, men om man räknar från beräknat födelsedatum så skulle hon snart vara 3 månader.

Har ev tänkt att introducera nu i helgen.... Vänta el köra på?
    Blir lite förvirrad då de på min bvc mottagning inte är vana med prematurer och på neo överlåter de sådana här frågor just till bvc.
    Det är vårt första barn så hade förmodligen varit nog så förvirrande om det inte hade varit prematur... :)

Vill även passa på att säga till alla er föräldrar som är på neo nu och kämpar, vi tänker på er o ge inte upp!!!
    Läste lite snabbt vad pellepellepelle skrivit o blir så arg, ledsen o förbannad!!!! Hoppas verkligen att det blir bättre i uppsala!!

Och grattis till alla nyblivna föräldrar o all lycka till!!!
    Detta gäller vad vi fick veta 2006:
    Vi fick rådet av barnläkaren att köra på när Edvin var 6 månader okorr. Jag tog upp frågan om korrigering av smakisar och då tyckte hon att jag skulle ge honom direkt eftersom han var ganska precis 6 månader okorrigerat just då.
    Alltså ingen korrigering halvvägs. Men samtidigt så brukar man ju få höra på andra håll att man kan introducera smakisar redan vid 4 månaders ålder för fullgångna... (så det kanske var en sorts korrigering ändå, men inte vid 4 månader okorr iaf enligt Edvins läkare). På BVC visste de ingenting heller, utan överlät rådgivningen till barnmottagningen och läkaren där.

Däremot började jag då på eget bevåg att ge en egen sorts korrigerad smakis, började med 4-månpuréer när han var 6 månader och forsatte att korrigera burkarna fram till att han var nästan 1 år. Samtidigt gav jag honom inte välling förrän han var ungefär 1 år, bara för att jag tyckte att det var onödigt att konkurrera med amningen som fungerade så bra för oss. Han fick gröt istället för välling och det är ju samma ingredienser som välling, bara en annan konsistens.
    Edvin var ganska intresserad av att smaka mat och vi har inte haft några problem med maten. (Det enda var ju på sjukhuset innan utskrivning när vi inte kunde öka portionerna via sonden eftersom han bara kräktes efter varje måltid, fick berikad bm fram tills att det var "fri" amning som gällde).
    Barnen har ju använt mag-/tarmsystemet lika länge som de skulle är fullgångna (om du förstår hur jag menar), så magen borde vara beredd vid 6 månader okorr även för EPT-barn. Däremot kan de vara omogna och ointresserade av smakisar just på grund av sin prematuritet. Självklart ska man då vänta in sitt barn. Detta gäller ju fullgångna också.

Läkaren berättade att smakisar främjar koordinationen hos barnet och så främjas salivbildningen som är bra för magen. Koordinationen består både av mun- och tungrörelser och av att andningen behöver tränas upp för att klara den nya utmaning som att äta innebär.
    Just andningen kan vara ett problem för EPT-barn, eftersom många har tillbringat lång tid med respirator och/eller CPAP och inte hunnit få in ett andningsmönster som klarar av att hantera att äta samtidigt. Det kan man ju märka vid amning/flaskmatning också.
    Testa och kolla in barnet alltså !

Det finns ju olika "metoder" för att ge smakisar och mat öht. Det ena är att amma/nappa först och ge smakis när barnet är nöjt, det andra är att börja med smakis och forsätta med amning/nappning efteråt. Hur man väljer att göra är ju upp till var och en. Huvudsaken är att barnet får en positiv upplevelse av smakisen (på något sätt). Inte försöka ge smakis när barnet är för trött, för hungrig, eller något annat som kan störa...

Lycka till hur du än väljer att göra med ditt barn!
  • Livsglädjen

Pelle*3:
    Jag utgår från att det måste finnas i alla landsting, men åtminstone i Västernorrland finns något som heter Patientnämnden-Etiska nämnden.

I broschyren som jag fått står det
    "Den goda vården bygger på ömsesidigt förtroende mellan vård och patient.
    Känner du dig illa hanterad är det lätt att förtroendet får sig en törn.
    ...
    Den är till för att upprätthålla och utveckla relationerna mellan vård och patient. Men försöka alltid att prata med personalen först.
    ...
    Nämnden är en fristående och opartisk instans.
    Dess främsta uppgift är att på ett obyråkratiskt och informellt sätt stödja och hjälpa enskilda patienter.
    Nämndens personal har tystnadsplikt och det kostar inget att söka hjälp.
    Den gör inga medicinska bedömningar och vidtar heller inga disciplinära åtgärder utan ska fungera som en förmedlande länk mellan patient och vård.
    Det är alltid du själv som bestämmer hur långt du vill gå med ditt ärende."

Du har ju försökt prata med personalen, men de verkar ju inte lyssna. Hör med kuratorn om denna nämnd i ert landsting och be att få hjälp av dem (om ni orkar).
    Själv har jag inte orkat kontakta dem alls för det som hände mig i våras (det som jag har antytt för länge sedan att det hände massa skit efter att Eira hade dött). Det var iaf läkaren på vårdcentralen som jag inte orkade med längre. Jag bestämde mig för att försöka undvika kontakt med den läkaren bara. Men så kan ju inte ni göra...

• Livsglädjen
    LizzTommy skrev 2010-09-07 18:29:03 följande:
    Jag var bara så arg när jag skrev mitt tidigare inlägg, och menar inte att all sjukvård i sverige är kass, en del sjukhuspersonal är bättre än andra. Mitt hemsjukhus är inte mycket att hurra för...
    Alla har vi olika erfarenheter från bemötande från personal och läkare på sjukhus..
    Hoppas ni förstår att jag inte klankar ner på hela sveriges sjukvård, jag är glad att jag bor i sverige och har så pass bra sjukvård som finns här.
    Och LizzTommy och jag har ju samma hemsjukhus, men har inte samma dåliga erfarenheter från det sjukhuset heller... Kan ju vara så olika trots att vi var där samma år dessutom.
    Allt var inte på topp för oss hela tiden, men ni hade det värre än vad vi hade just där iaf...
    Mycket beror säkert på vilka komplikationer som tillstötte. Ni fick ju lov att åka skytteltrafik norrut flera gånger för att klara er E, vi hade ju gjort bort "det värsta" redan i Stockholm och Sundsvall.

Bara att behöva byta sjukhus och vara långt hemifrån gör mycket negativt (utan att jag refererar till Pelle*3 och deras negativa erfarenheter) men när Eira föddes fick vi ju stanna i Umeå hela vårdtiden och fick en helt annan kontinuitet än vid Edvins födelse då vi bytte sjukhus totalt typ en miljon gånger (Ö-vik, Umeå, Ö-vik, Umeå, Solna, Huddinge, Sundsvall, Ö-vik och sen en sväng till Sundsvall och Uppsala 1½ månad efter hemgång).

Vet ni förresten vad kuratorn på sjukhuset (hon jobbar både på kvinnokliniken, BB-Förlossning och på barnavdelningen) har kommit fram till angående mitt erbjudande att bli kontaktperson för EPT-föräldrar i Ö-vik? Jo, hon hade diskuterat med sin chef och kommit fram till att de bara kunde ta hjälp via någon etablerad organisation.
    Hon hade sökt på nätet och hittat "Vi tidiga" och "Föräldraföreningen för prematurfödda barn" och rekommenderade att jag tog kontakt med någon av dem för att bli kontaktperson.
    Grejen är ju bara det att närmaste prematurförening finns i Dalarna och i Sthl-Uppsala sa jag till henne! Det finns inte någon i hela övriga Norrland! Då sa hon att jag kunde väl starta en lokalavdelning här då, kanske för hela Västernorrland! Vad tror hon att jag är, Pippi Långstrump, världens starkaste tjej? Jag har väl inte den minsta ork över för att dra igång något sådant! Men jag sa att jag skulle kolla upp det och höra av mig om jag kom fram till något. Jag vill dessutom bara finnas till hands för dem med EPT som kommer till Ö-viks sjukhus och inte "vilken prematurförälder som helst i hela Västernorrland"!
    Just nu lutar det åt att jag eventuellt pratar med kuratorn i Umeå som jag hade otroligt bra stöd av när vi var där med Eira, eftersom det är oftast därifrån som EPT-barnen kommer från först. Eventuellt passerar de först via Sundsvall som tar emot barn födda från v 28 som är utan större respiratorrisk.
    Alternativt gör jag ingenting just nu och bara inväntar tills jag blir starkare i kropp och själ och försöker göra något åt det hela då.
    Jag har ju pratat flera gånger med kuratorn om motivet till varför jag vill vara till hjälp för andra EPT-föräldrar. När jag fick Edvin for vi ju runt på så många sjukhus att jag aldrig hann etablerar någon kontakt med andra i samma situation varken i Sthlm eller i Sundsvall (och i S-vall fanns det inte heller någon med så tidigt fött barn jsut då). I Ö-vik fanns det definitivt ingen annan som var i samma situation och jag kände mig som den ensammaste mamman i världen eftersom ingen hade de erfarenheter som jag just tvingats göra.
    Nu nämnde kuratorn nästan det som jag upplevde som värst; hon sa att hon träffade ju alla föräldrar som fått för tidigt och sedan har ju föräldrarna all vårdpersonal runt omkring sig. Hon antydde att det kunde ju vara tillräckligt stöd för föräldrarna och att det blev för mycket människor inblandade om jag skulle komma dit också (obs, hon antydde, sa det inte rakt ut).
    MEN, det är ju det som är grejen, eller iaf var för mig; ingen av alla personer som fanns runt om mig hade varit med om liknande händelser och kunde, hur mycket vårderfarenhet de än hade, förstå mig och säga: "jag vet vad du går igenom för jag har själv gått igenom det!"
    Jag blev både ledsen och trött efter hennes samtal...

Det enda stället som jag känt att jag pratat med någon som gett mig något i utbyte vad gäller EPT-födsel och att vara förälder i sådadn utsatt situation, är här med er alla i den här tråden, för ni har ju själva varit i den situationen! Kuratorn i Umeå var ett stort stöd, men hon hade inte själv gått igenom något liknande detta. Inte psykologen på mödrabarnhälsovården som jag numera träffar kan heller säga det, hon kan hjälpa på andra vis, men inte i det mötet mellan två EPT-föräldrar.

Än en gång TACK till er alla som finns och har funnits i denna tråd, ni har stöttat mig så otroligt mycket att ni nog inte fattar!
  • Livsglädjen
    maddlyn skrev 2010-09-07 22:06:57 följande:
    Livsglädjen: jag kan ju bara säga vad jag känner men hur kompetent och underbar personal jag stötte på under neo tiden så kände jag mig alltid förbannat ensam. Jag hade kunnat offra ett lillfinger för att få prata med en annan som varit med om samma. Jag hade två otroliga kuratorer som fattade allt det medicinska och som kunde hjälpa mig sätta ord på känslor men det kändes aldrig riktigt som att dom verkligen förstod hur maktlösheten rev i bröstet, hur ångesten åt upp mig om nätterna och hur arg och ledsen jag var över att inte fått en sådär stor vacker mage. Du anci ska göra vad du orkar och ta hand om dig själv först. Men du hade passat perfekt som stöd för föräldrar som oss, du är ju redan en klippa och har hjälpt mig mer än du kan ana.
    Tack, dina ord värmer!
    Och det är ju just det som vårdpersonal aldrig kan vara; en medmänniska som varit med om liknande sak som en själv.
  • Livsglädjen
    jennyc skrev 2010-09-10 21:12:23 följande:
    tillbaka efter flera dagar utan internet :S Hur går det för allihopa? Här är det mest illamående och trött så in i h*e...flytten är klar och vi trivs redan jättebra...imorrn blir det kanske en sväng till IKEA :D
    Härligt (kanske inte det med illamåendet direkt)!
    Vilken vecka har du kommit till nu? Känns det bra eller är du rädd? Eller kanske både och?
  • Livsglädjen

Mina12:
    Inte rätt tråd, men jag tar det ändå: Vilken cool blomsterlåda du har gjort ! Jag har koll på Tårtbildtråden också.
    Jag skulle gärna smaka innehållet, kan du skicka en, två , tre, många... bitar till mig ?

• Livsglädjen
    Krickan79 skrev 2010-09-11 22:14:42 följande:
    Ansluter mig väldigt sent i tråden och vet inget om vad ni skrivit tidigare. Jag är på NUS i Umeå med mina småflickor som föddes i 26+2 p.g.a TTS på Uppsala universitets sjukhus. De vägde 531g och 813g. Livet har varit en berg och dalbana även om inget svårare inträffat oss.
    Pellepellepelle: man kan visst känna av TTS, inte hur själva läget är med barnen men av att det spänner på ett onormalt sätt. För mig, både innan och efter laseroperationen, sa de att det var hur jag mådde som avgjorde hela tiden om jag behövde extra kontroller eller om det behövdes tappas på fostervatten. Sverker Ek, som utför laseroperationerna, sa att många landsting runtom i sverige inte tar TTS tecken på allvar, både med hur mamman mår och storleksskillnaden på barnen.  Du ska inte känna skuld, du kunde ju absolut inte veta ditt läge.
    Du är såå välkommen till tråden, hur sent du än tycker att du kommer in...
    Grattis till dina flickor!
    Jag har ju tillbringat en hel del tid på Barn4 (men de har ju nya lokaler nu, personalen är ju dock densamma). Hur gamla är flickorna nu?
  • Livsglädjen
    Krickan79 skrev 2010-09-13 20:59:23 följande:
    östersundstjejen: ja Umeå är toppen, både sjukhuset med vård och personal men även i övrigt för den resterande familjen med boende och mat. Tänker mycket på hur den biten fungerar i Östersund, men det vet du säkert inte eftersom du verkar bo i Östersund? Ni var alltså 6 veckor i umeå och sedan 4 månader i Östersund. Vilken vecka föddes ditt barn? Vad gjorde att ni behövde vara kvar så länge i Östersund? Så länge hade jag inte planerat att vara på sjukhus jag trodde iallafall vi slipper vara kvar sålänge som till jul men man kanske inte får åka hem när de är i v.40?
    Edvin som föddes i v28+5 fick inte komma hem förrän i v42+2, så man kan aldrig riktigt veta när man får komma hem med dem. Det beror ju så mycket på vilka komplikationer som de drabbas av.
    Personalen brukar inte vilja säga något speciellt "datum" för hemgång, mest för att man inte ska behöva ha stora förhoppningar som kanske grusas och då faller man så platt till marken efter att ha tillbringat så lång tid på sjukhus redan. De flesta brukar få komma hem till ungefär när de är fullgångna, men det är trots allt många som får komma hem tidigare också.

Kom bara att tänka på att det var en barn- eller neoläkare från Östersund som var på någon slags flera veckors fortbildning/"prao" på Barn4 när vi var där med Eira, han verkade lugn och sansad. Ni träffar säkert på honom när ni kommer till Östersund. Tror att han heter Mattias. Jag förstod att barnläkarna från Ösd brukar vara på NUS ofta för att fortbilda sig.
  • Livsglädjen
    Krickan79 skrev 2010-09-15 21:03:19 följande:
    Tänkte om någon förstår bättre än jag....
    ...vi hade läkarsamtal idag. Förut har de pratat om att vår ena tvilling har lite koagulerat blod i hålrummen i hjärnan och att den andra tvillingen har små cystor i dessa hålrum, de cystorna hade blivit lite större pratade de om idag. Sedan pratade de också om PVL lite och så. PVL är inget de nämnt om i tidigare läkarsamtal. Väl hemma söker jag lite på datan, (vet att det inte alltid är så smart) där verkar ju PVL vara syrebrist i hjärnan? och ofta mycket allvarligare och svårare skador än av hjärnblödning (vilket inte tjejerna haft)? Nu känner jag mig mest snurrig, förstår inte om de menar att det som tvillingarna har i hjärnan kan leda till PVL eller om de redan har PVL, men då är det ju konstigt att de inte pratar lite allvarligare och djupare om det, eller?
    Någon av er med kunskap?
    Åhh, det är så jobbigt när man inte förstår vad läkarna pratar om. Fråga, fråga och fråga igen... Vi hade alltid (eller nästan alltid) med oss oasen på läkarsamtalen, det var mycket för att då kunde hon (vi hade två "hon") vara en extra länk för att förklara vad som sagts vid läkarsamtalet och hon förde alltid anteckningar. Jag tror att de har det som rutin i Umeå. Fråga oasen eller ssk som var med vid samtalet.

Jag har tyvärr inte någon som helst erfarenhet av PVL, har bara för mig att jag läst här i tråden om Pelle*3 och någon till som har erfarenhet av detta. Hoppas de kan ge dig mer svar.

Erfarenhet av cysta i hjärnan har jag lite sedan Edvin. Han föddes med en liten cysta i hjärnan och två grad-1-blödningar som han hade haft i magen. Cystans utveckling följdes upp med ultraljud och de såg att den minskade för att till slut försvinna helt. Han fick aldrig någon mer blödning heller.
    När han var ett år gammal fick han göra uppföljning på huvudet (som växte för mycket under en ganska lång period när han var bara några månader) med MR-undersökning. Då gjordes först ul på hjärnan och de såg att det var en ytterst liten deformation i någon vägg (minns inte riktigt hur läkaren sa), men hade det inte varit han själv som gjorde ul och anteckningarna ett år tidigare, så hade han inte kunnat se den deformationen. Sammantaget så blev det ingen påverkan alls av blödningarna och cystan.

Förstår att det är helt olika för alla barn och Edvins erfarenheter inte säger något alls om hur det är för dina barn, men en solskenshistoria för Edvins del iaf.
  • Livsglädjen

Pelle*3:

Självklart har du all rätt i världen att skriva i olika forum, särskilt detta forum!
    Fortsätt!!! Vi har fortfarande åsiktsfrihet i detta land!

Att personal inte kan sätta sig in i EPT-familjers situation förstår vi alla, men de borde åtminstone försöka...

Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17