La Star skrev 2010-10-11 08:29:59 följande:
Jag har en son på 3 mån som föddes 8 v för tidigt. Korrigerad ålder så är han 6 v. Hade inga större problem med andning när han föddes. Hade CPAP i 3 dagar bara.
Förra veckan på BVC upptäcktes en ansträngd andning hos min son o vi fick åka till sjukhus för en lungröntgen. Den visade en förtätning i lungorna (vid bronkerna). Då han inte hade feber och sänkan var låg så sa läkaren att det inte är lunginflammation utan ett virus. Vi fick åka hem utan behandlning och utan uppföljning.
Googladesen på förtätning i lungorna och kom till "er" tråd.
Det gjordes ingen lungröntgen på min son när han föddes eller när vi låg på neo. Han är för övrigt frisk och han har inte haft några större problem.
Jag tycker dock att han alltid har andats så som han gör idag och jag är rädd för att han är född med denna förtätning men att den inte har upptäckts tidigare, Då kan det ju inte vara ett virus och därför undrar jag vad det kan vara och vad ni här inne har för erfarenhet av det.
Tacksam för svar om det är någon som vet och som orkar.
Jag tror inte (med betoning på
tror) att det är något medfött.
Eira föddes inte (rejält tillväxthämmad i v25+2 när lungorna inte på långa vägar är färdigutvecklade) med förtätningar på lungorna (och inte Edvin, tillväxthämmad född i v28+5, heller). Den första tiden har
deras lungor sett mycket fina ut och syrgasbehovet har varit relativt lågt (Eira behövde dock respirator från första stund och Edvin från när han var några timmar gammal).
Förenklat kan man kanske säga att förtätningarna har i deras fall uppkommit när lungorna inte har växt till som de skulle ha gjort och det har tillstött bland annat blödningar. Eftersom de har befunnit sig på neoavdelningar så har det gjorts uppföljning hela tiden (lungröntgen när de varit intuberade och när det funnits andra anledningar att röntga). Annars kan läkarna säga ganska väl hur lungorna mår genom att kontrollera hur CO2-halten och lite andra parameterar i blodet är .
Med tanke på att din son är född "pre term"/i v32, så är det
troligaste att hans lungor var ganska ok utvecklade när han föddes, men han var säkert uppkopplad med saturationsmätare som visade syresättningen (även det kan indikera hur lungorna mår). Han kanske inte ens behövde syrgas i CPAPen (21% O2 är ju den syrgashalt som vanlig andningsluft innehåller, har han fått mer så har han fått extra syrgas)? Om läkarna inte reagerade då ni var inskrivna på sjukhus, så är det som sagt var
troligast att det
inte är någon medfödd förtätning.
Edvin har haft mindre förtätningar i lungorna efter sjukhustiden och han har fått inhalera Pulmicort regelbundet varje dag tills han var drygt tre år gammal. Då tyckte hans barnläkare att vi kunde pröva att göra uppehåll med inhaleringarna för att se hur det gick. Nu gick det så bra att han inte inhalerat Pulmicort på snart ett och ett halvt år. Förtätningarna som var kvar berodde troligast på att han hade haft en sån tuff start på livet med respirator och tillväxthämning. När lungorna växer så minskar skadorna på lungorna och barnet blir "friskare". När han blir förkyld så måste han dock fortfarande inhalera (men inte kortison), och då är det tillfälliga förtätningar som beror på förkylningsvirus...
Du gör nog bäst i att fråga lite mer vid den vårdinstans som uttalade sig om förtätningen, så att du inte behöver gå omkring och fundera och tro en massa saker i onödan på grund av spekulationer som de jag gör. Alla barn är dessutom helt olika, glöm inte det
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
.
Lycka till!