• Hormonermedhumör

Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

Vilka fysiska symtom på stress och ångest har ni haft ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:32
    Någon som upplevt t.ex. torrhet i munnen, svullnad i ansiktet och/eller annorlunda känsel i samband med stress och ångest ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:42
    Någon som lätt spänner sig i käk - och/eller halsmuskulaturen ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 10:30
    Någon som vet nån bra hemsida där man kan läsa om ångest och/eller stress osv eller nån bok med samma innehåll ?

Eller nån som har tips på vad som hjälper emot stress,spänningar och ångest (förutom mediciner och terapisamtal) ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 08:59
    Av Er som spänner Er i käken och upplever som att det gör ont i tänderna/övriga delar av munnen...exakt var och hur mkt ont har ni ?

• Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?
  • Anonym (zz)
    Anonym (hmm..) skrev 2013-11-05 08:24:17 följande:
    Nån som upplever att synen är påverkad ? Vet inte om det beror på ångesten?
    på vilket sätt blir din påverkad? jag har haft och har jätte många "förvrängningar" som märks på synen ..
  • Anonym (hmm..)
    Anonym (zz) skrev 2013-11-05 09:57:46 följande:
    på vilket sätt blir din påverkad? jag har haft och har jätte många "förvrängningar" som märks på synen ..
    Det känns som att jag ser sämre. Har nyss varit på kontroll och då var synen bättre.
  • Anonym (zz)
    Anonym (hmm..) skrev 2013-11-05 11:46:51 följande:
    Det känns som att jag ser sämre. Har nyss varit på kontroll och då var synen bättre.

för jag har under årens lopp med stress o ångest sett suddigt, korsseende, svårt/omöjligt att växla mellan långt o nära fokus ( omöjligt o köra bil då ;( ) ena ögat ser rött och det andra grönt ( när jag kollar på ljusa/vita saker) skelar även ibland. har varit hos flera optiker osv, och enda dom ser är att jag överkompenserar och är "för bra" på att justera mig efter olika kraftiga liner mm. och de har varit förundrade över att jag inte har migrän..

• Anonym (brummelisa)

Fler som känner ofta att det är jobbig/tungt att andas eller ta djupa andetag?

Fler som ibland måste andas mot er hand för att se om det kommer luft?

Herregud vad detta är jobbigt   

• Anonym (zz)
    Anonym (nr2) skrev 2010-01-20 15:54:04 följande:
    Jaa, herregud, det glömde jag skriva... går regelbundet till en naprapat som "klämmer" på halsen. Har du inte prövat det så gör det, helt otrolig känsla när man går därifrån!!

jag har spänt och lixom stängt av nacken under många många år, har fått hjälp av naprapat jag oxå så även om jag inte är helt fri så är det såå mkt bättre. och en viss typ av yrsel ( som var så hemsk) har försvunnit sen flödet till huvdudet är bättre :) 

har oockså som "ticks/ryckningar där ja typ spänner nacken / halsen åt ena hållet när ja mår dåligt ibland.. ser säkert ut som en helt störd person om man ser mig då..

• Anonym (lite av varje)

- Orolig mage (magknip, förstoppning, överaktiv.....)
    - Spänningshuvudvärk
    - Spänningar i käken (ffa. medan jag sover, vaknar och har ont i hela munnen)
    - Sover dåligt (vaknar ofta)
    - Hjärtklappning
    - Svårt att andas
    - Tryck över bröstet
    - Stickningar/domningar i ffa. fingrar och ben
    - Illamående (lust att kräkas)
    - Ryckningar i ögonlock och ögonbryn
    -Yrsel (och svindel)
    - Blodtrycksfall
    -Trötthet

• Anonym (mina 2)

Levde under terror många år och blev under den tiden deprimerad med självmordstankar. Hade ingenstans att vända mig. De fysiska åkommer jag fick och kände av var;

Eksem på hals och armar

Extrem trötthet

Hjärtat kunde slå dubbelslag, kändes läskigt

Ångest, smärta i hjärtat som strålade ut i rygg och arm. Kunde ha smärta och känna av det i flera dagar efteråt efter en sån attack.

Minnesförlust, svårt att minnas och glömde ofta saker. T ex mitt egna namn kunde jag inte komma på en dag. En riktigt otäck upplevelse. Kändes som att vara i en annan värld.

Finns många saker till man upplevde under dom där åren men de nämnda är väl de värsta. T ex orkeslöshet.

• Anonym (zz)

har tagit ett litet kliv idag jag är stolt över, har varit hormonpåverkad o yrslig idag och lite suddig i huvudet, men har ( med sällskap iofs) trotsat detta, åkt iväg och handlat i en ny mataffär och det gick bra :) kändes ju inte helt perfekt men affären hade en lugn och skön atmosfär, inte upplevt det på flera år då det alltid brukar va rörigt i stora affärer. men nåt var annorlunda och jag blev glatt överraskad och denna upplevelse är den första på jätte länge där jag känner att jag har gjort en liten bedrift, och är stolt över det :)
    att detta kan göra det liiite lättare nästa gång jag ska ut ^^

• Anonym (jävla ångest)
    Anonym (zz) skrev 2013-11-05 17:19:57 följande:
    har tagit ett litet kliv idag jag är stolt över, har varit hormonpåverkad o yrslig idag och lite suddig i huvudet, men har ( med sällskap iofs) trotsat detta, åkt iväg och handlat i en ny mataffär och det gick bra :) kändes ju inte helt perfekt men affären hade en lugn och skön atmosfär, inte upplevt det på flera år då det alltid brukar va rörigt i stora affärer. men nåt var annorlunda och jag blev glatt överraskad och denna upplevelse är den första på jätte länge där jag känner att jag har gjort en liten bedrift, och är stolt över det :)

Bra jobbat :) man känner sig alltid lite "större" när man lyckats :) lyckades själv i dag när dottern skulle till läkaren :) mycket var det att kämpa emot, att köra bil, att gå in på ett sjukhus och sen köra hem :) men blev helt slut efteråt, nån mer som blir det?
  • Griffin
    Anonym (zz) skrev 2013-11-05 17:19:57 följande:
    Bra jobbat!!! Vet precis den där känslan, bara att ta sig utanför dörren känns som en bedrift (och det är det kanske också med tanke på hur man mår). När jag tänker på det drips jag mest av känslan så knäppt det är egentligen. Saker man tidigare tog så för givet hade plötsligt blivit något man näst intill fick drömma om att klara av... 

Fortsätt utmana dig själv på det där sättet!
Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?