• Hormonermedhumör

Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

Vilka fysiska symtom på stress och ångest har ni haft ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:32
    Någon som upplevt t.ex. torrhet i munnen, svullnad i ansiktet och/eller annorlunda känsel i samband med stress och ångest ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:42
    Någon som lätt spänner sig i käk - och/eller halsmuskulaturen ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 10:30
    Någon som vet nån bra hemsida där man kan läsa om ångest och/eller stress osv eller nån bok med samma innehåll ?

Eller nån som har tips på vad som hjälper emot stress,spänningar och ångest (förutom mediciner och terapisamtal) ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 08:59
    Av Er som spänner Er i käken och upplever som att det gör ont i tänderna/övriga delar av munnen...exakt var och hur mkt ont har ni ?

• Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?
  • Anonym (Hypokondriker?)
    Anonym skrev 2012-09-17 20:59:17 följande:
    Jag har haft många många symptom men på slutet har jag haft muskelryckningar lite här och där men mest i benen. Någon fler som känt så?
    Jag har mycket muskelryckningar i perioder, ibland är det lite mindre, men så sätter det fart igen och det rycker och hoppar ta mig fan över allt. Det har varit så i ca 3 år och jag har tagit diverse prover etc. hos läkare men det är nog "bara" spänningar och ångest, hoppas jag . Har provat Magnesium, B12 m.m. men inget har hjälpt.  Sedan kryper och pirrar det i olika kroppsdelar .
  • Mimmi74

När jag har tränat, typ löpning i skogen eller lite styrka hemma, så blir jag sjuk dagen efter. Symtomen är supersvag i kroppen med yrsel, hettande kinder, stark oroskänsla, förhöjd puls ... och detta pågår i flera dagar. Jag är helt sänkt efter träning. Hade tidigare även halsont men nu senast fick jag inte ont i halsen vilket förvånade mig. Har haft så här i sex, sju år. Måste oxå berätta att jag 2004 misstänktes ha MS då jag hade symtom som visade på det under ett halvår men efter mr-röntgen och tre lumbalpunktioner kunde de inte hitta bevis för det. Och så dåligt som jag mådde 2004 har jag inte mått efter det. Blev gravid på hösten när jag mådde bättre och har sen fött fyra barn och haft fantastiska graviditeter OCH förlossningar. 

Har alltid varit träningsnarkoman så detta med att inte kunna träna håller på att göra mig galen! Träning är ju min ventil. Får väl börja med nåt lugnare som ex yoga.

• Anonym (Emma)

Jag har alltid varit den där "duktiga" tjejen som fixade att jobba och plugga heltid, ta hand om familjen,och en massa saker på G hela tiden. Jag hade inte tid att lyssna på kroppen när den väl började säga ifrån. Jag fick svårt att andas - fick diagnosen astma (hur det nu gick till?), jag fick problem med att svälja, jag började vakna mitt i nätterna och kunde inte somna om. Reagerade så klart men äsch det skulle ju gå över eller hur. Jag tuffade på i samma tokgalna fart i flera år, och symtomen ökade så. Jag fick panikpångest, hjärtklappning, stora sömnsvårigheter, viktuppgång, huvudvärk... i november förra året kom jag inte ur sängen. Jag kunde inte förstå vad folk sa, jag såg att de pratade men min hjärna kunde inte förstå orden, Det var otroligt läskigt och jag blev sjukskriven i 2 månader. Sen var tanken att jag skulle ta det lugnt o sakta börja arbeta igen. Gick väl så där, efter en dag på jobbet var jag uppe i 100% och så började allt om igen.
    Jag lever dagligen med andnöd, ont i magen, eksem ,huvudvärk skakningar, bomull i huvudet, värk i axlar o nacke, extremt ljuskänslig, noll tålamod och så den härliga ångesten på det.
    Nu har jag äntligen fått möjligheten att börja med KBT och mindfullness och hoppas att jag ska sluta vara så himla "duktig" jämnt och faktiskt inse att det är dags att ta hand om mig själv!
    Nyaste symtomet är ögonmigrän och en känsla av att konstant vara yr.. lite orolig att jag ska hinna bli lika dålig som i fjol innan jag får ordning på allt igen.

• AirborneUnicorn

-tappat hår
    -spänner käken och gnisslar tänder, framför allt i sömnen
    -muskelryckningar i vader och bröstkorgen
    -spänner axlar och nacke = konstant huvudvärk
    -dålig i magen nästan hela tiden
    -PMS
    -insomnia

Gick och kollade om jag hade några brister, men ALLT var verkligen normalt. Trodde främst att eftersom jag tappade en massa hår (jämt över huvudet, inte fläckvis) så borde jag ha åtminstone en, men nopp.

Tog Propavan för att slippa vakna varje halvtimme (och då vara vaken minst 2h innan jag somnade om).
    Fick bettskena vilket gjorde att jag slapp vakna upp med huvudvärk varje morgon.
    Sen självklart ångestdämpande (cipralex) + terapi.

Inget hjälpte, inte förrän jag ändrade om livet och tog bort de som fick mig att må minsta lilla dåligt. Nu har jag varit relativt ångestfri i 6 månader.

• linch

Någon som äter/ätit sertralin?! Erfarenheter? Min läkare rekommenderar en låg dos för att försöka stabilisera mina impulser i hypofysen. Alltså inte för att jag är deprimerad.. Även om jag på grund av alla mina fysiska symptom är ngt trött på att aldrig få må bra känner jag mig hyfsat stabil i det psykiska måendet. Känner mig dock rädd för denna medicin och alla biverkningar...

• Anonym (Hypokondriker?)
    linch skrev 2012-10-22 19:04:40 följande:
    Någon som äter/ätit sertralin?! Erfarenheter? Min läkare rekommenderar en låg dos för att försöka stabilisera mina impulser i hypofysen. Alltså inte för att jag är deprimerad.. Även om jag på grund av alla mina fysiska symptom är ngt trött på att aldrig få må bra känner jag mig hyfsat stabil i det psykiska måendet. Känner mig dock rädd för denna medicin och alla biverkningar...
    Frågade du din läkare om detta, du skulle återkomma med rapport?

Citat: Om du haft förmånen att träffat en läkare som verkar påläst i ämnet stress/ ångest och dessa uttryck, så vore det intressant att höra vad denne har att säga om de bakomliggande orsakerna till våra symptom. Vi känner ju alla till att man kan får alla möjliga symptom när kroppen är anspänd och vi är oroliga, och man undrar ju varför vi får alla dessa symptom. Darrighet, pirrningar, muskelryckningar, stelhet/ värk, hjärtklappning, yrsel, domningar, känselnedsättning, ont i bröstet, m.m. trots att läkarna inte hittar något "fel" på oss. Är detta ett uttryck för att hypofysen sänder ut felaktiga signaler i kroppen p.g.a. "stresspåslaget"? Jag tror det är lättare för oss hypokondriker och ångestladdade personer att hantera våra symptom om någon kan förklara varför det rycker och pirrar i kroppen, så vi inte behöver oroa oss för MS, ALS eller något annat skit.

Så om du kan få lite feedback av denna läkare, så delge gärna oss andra efter ditt besök.."
  • Phillippa

Jag hade ångest, minnesluckor och dåligt minne allmänt. Jag skrev lappar till mig själv om allt för att komma ihåg något i överhuvudtaget. Jag hade även migrän fyra till sju gånger i veckan. 

När jag bytte jobb försvann det mesta. Ångesten och migränen är i stort sett helt borta och minnet är bättre men inte helt bra ännu.  

• Oliviasmamma

domo: (vet inte hur man kopierar in hela inlägget fr mobilen)

Jag känner sååååå igen mig i det du beskriver! Har precis de symtomen som mest jobbiga. Hjärtklappning ffa, och så dessa förbenade extraslag på hjärtat. Kommer och går men nu under 1 veckas tid har det varit helt extremt mycket. Var inne på akuten i fredags kväll pga dubbelslagen (känns som hjärtat hoppar över ett slag men har fått förklarat för mig att det är extraslag. Så himla otäckt.) men på akuten var det inget fel på mig. Inget alls förutom lite högt blodtryck, 137/77. Övertrycket var tydligen lite högt?

Jag äter Venlafaxin (Edexor) sedan i början på sommaren och mår sedan dess mycket, mycket bättre. Innan jag fick medicinen hade jag ett extremt tryck över bröstet och andnöd i princip varje dag. Yrsel som var överjävlig och sömnsvårigheter. Just det du beskriver om hur det är att somna in, att det känns som man ska sluta andas och när man sedan vaknar upp ur den känslan får man som hjärtklappning och ett "pang" i bröstet. Sjukt otäckt :(

• linch

Anonym (Hypokondriker?): Hej! Jag lovar att återkomma med mer info när/om jag får ngn!! Än så länge vet jag inte mer än jag gjorde sist jag skrev! Men det är alltså den typen av medicin som man i så fall använder för att reglera detta!!

• Anonym (känner igen mig)

Är det någon som upplever en konstant känsla av att leva i en glasbubbla?
    Typ att man är trött i huvudet även om man inte är sovtrött.
    Jag pluggar och har tidigare kunnat skriva toppbetyg i alla kurser och varit bäst i klassen. Men nu är hela huvudet som sirap. Jag läser en sida i boken och fattar knappt vad det står..
    Och det är inte så att det bara sitter i attackvis utan 24 timmar/dygn, speciellt när jag måste koncentrera mig på något. Det är helt omöjligt..!

Har även huvudvärk varje dag och känner mig allmänt svag i kroppen.. :(

Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?