• Hormonermedhumör

Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

Vilka fysiska symtom på stress och ångest har ni haft ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:32
    Någon som upplevt t.ex. torrhet i munnen, svullnad i ansiktet och/eller annorlunda känsel i samband med stress och ångest ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:42
    Någon som lätt spänner sig i käk - och/eller halsmuskulaturen ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 10:30
    Någon som vet nån bra hemsida där man kan läsa om ångest och/eller stress osv eller nån bok med samma innehåll ?

Eller nån som har tips på vad som hjälper emot stress,spänningar och ångest (förutom mediciner och terapisamtal) ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 08:59
    Av Er som spänner Er i käken och upplever som att det gör ont i tänderna/övriga delar av munnen...exakt var och hur mkt ont har ni ?

• Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?
  • Anonym (me73)

torr i munnen 
    svårigheter att svälja
    tjockhetskänsla i halsen
    yrsel
    skakningar
    stickningar
    huvudvärk
    ont i nacke och axlar
    trötthet
    tryck över bröstet
    illamående ibland
    spänningar
    skakningar
    fryser och svettas om vartannat
    ingen aptit
    känner dofter väl
    hudutslag

• Anonym (me73)
    Anonym (me73) skrev 2012-11-09 20:41:40 följande:
    torr i munnen 
    svårigheter att svälja
    tjockhetskänsla i halsen
    yrsel
    skakningar
    stickningar
    huvudvärk
    ont i nacke och axlar
    trötthet
    tryck över bröstet
    illamående ibland
    spänningar
    skakningar
    fryser och svettas om vartannat
    ingen aptit
    känner dofter väl
    hudutslag

dessa symtom har jag i nuläget
  • Leeroy

Jag lever inte i en depression och har aldrig gjort men jag har fått en panikattack en gång. Måste det vara, för jag googlade på det sen. Det var när jag levde med en karl som betedde sig skit rent ut sagt. Fysiskt våldsam, otrogen och vad helt enkelt bara ett fett jävla arsle.

Hade inte ätit ordentligt på många dagar & helt plötsligt blev jag kallsvettig, mådde illa, kände mig febrig, skakig och "tappade synen". Asade mig hem (åkte bil med en vän just då) och slängde mig på sängen & allting blev värre & värre & jag skakade okontrollerat, som om jag hade Parkinson. Lyckades få i mig två bett på en macka & somnade till slut. Morgonen efter var jag väldigt omtöcknad men bra mycket piggare.

Från och med den dagen körde jag upp näsan i vädret, sträckte på mig & slängde ut karln med huvudet före genom dörren. INGEN människa är värd att behandla mig till det att jag mår så. Har inte haft fler attacker sedan dess.

Jag trodde bara det var näringsbrist & vätskebrist först, men googlade som sagt & kom fram till att det antagligen var en panikattack.

• Anonym (MM73)

Mina symtom är

Skakig/ darrig
    Trött ingen energi
    Ont här och där i kroppen
    Spänningar
    Ont i öronen ibland
    Illamående
    ostadighets yrsel
    Feberkänsla
    sjukdoms känsla
    olustig känsla i kroppen
    Ont i magen ena stunden nedre och andra över
    Kvävnings känsla
    Tungt att andas tycker jag inte får tillräckligt med luft
    Hjärtat slår fortare 
    Glömmer saker
    orolig/nervös
    svårt att koppla av
    Svårt att somna, kan sova oroligt annars sover jag som en stock och lite för länge
    Spännings huvudvärk
    Spänningar i käkarna
    Kalla händer fötter
    ont mitt i bröstet
    Ljus och ljud känslig

Man tror verkligen man har något fel eftersom man har så mycket symtom utvecklat hypokondri inte konstigt.
    Hur känner ni andra som skrivit i denna tråd? Känner ni av nånting varje dag, jag gör det oftast ,alltid nånting, ibland kan man ha en bra dag men inte ofta.

Har fått diagnosen GAD, Oro och stress fasst jag inte tycker jag stressar så mycket men man kan väll tydligen få en inre stress av oro och för lite att göra och ständigt gå och oroa sig.

• wannaseeyoudisco
    Anonym (MM73) skrev 2012-11-21 14:48:45 följande:
    Mina symtom är

Skakig/ darrig
    Trött ingen energi
    Ont här och där i kroppen
    Spänningar
    Ont i öronen ibland
    Illamående
    ostadighets yrsel
    Feberkänsla
    sjukdoms känsla
    olustig känsla i kroppen
    Ont i magen ena stunden nedre och andra över
    Kvävnings känsla
    Tungt att andas tycker jag inte får tillräckligt med luft
    Hjärtat slår fortare 
    Glömmer saker
    orolig/nervös
    svårt att koppla av
    Svårt att somna, kan sova oroligt annars sover jag som en stock och lite för länge
    Spännings huvudvärk
    Spänningar i käkarna
    Kalla händer fötter
    ont mitt i bröstet
    Ljus och ljud känslig

Man tror verkligen man har något fel eftersom man har så mycket symtom utvecklat hypokondri inte konstigt.
    Hur känner ni andra som skrivit i denna tråd? Känner ni av nånting varje dag, jag gör det oftast ,alltid nånting, ibland kan man ha en bra dag men inte ofta.

Har fått diagnosen GAD, Oro och stress fasst jag inte tycker jag stressar så mycket men man kan väll tydligen få en inre stress av oro och för lite att göra och ständigt gå och oroa sig.
    Känner av någonting hela tiden. Antagligen är man väl jävligt bra på att känna efter onormalt mycket också.

Idag vaknade jag med blåsor på läppen, igen. Blir så trött på min kropp.  Men förra veckan var det mycket och det brukar dyka upp sånt här skit då.
    Ont på olika ställen i magen och sånt har jag varje dag. Yrseln har jag lyckats jobba bort det mesta av + börjat äta bättre vilket gör att jag vågat förlita mig mer på att yrseln verkligen är psykisk när den kommer. Tidigare tänkte jag att det kanske var för att jag ätit dåligt och så blev det värre.
    I övrigt känner jag igen i princip alla symtom du har och det är som du säger, att man blir hypokondrisk är knappast konstigt.
  • Anonym

Ni som lider/lidit av stress och ångest - vad har ni gjort i ert liv för att förändra situationen på något sätt (om yttre omständigheter vart orsaken)?

• wannaseeyoudisco
    Anonym skrev 2012-11-21 18:07:33 följande:
    Ni som lider/lidit av stress och ångest - vad har ni gjort i ert liv för att förändra situationen på något sätt (om yttre omständigheter vart orsaken)?

Sagt upp mig från jobbet, börjat plugga. Försöker skapa bra rutiner. Tidigare jobbade jag natt och har svårt att få rätt på sömnen nu. Men jag försöker gå upp kl 09 på dagarna, äta regelbundet och gå ut och gå minst 40 min om dagen.
    Förutom det så försöker jag pressa mig själv och göra saker och inte isolera mig som jag väldigt lätt gör p.g.a. ångesten. Samtidigt som jag försöker inse mina begränsningar och inte boka upp mig på saker. Försöker att aldrig ha mer än en sak inbokat per vecka och resten tar jag som det kommer beroende på hr jag mår för stunden.
    Ungefär.
  • Jisa

Denne86: har du tagit sköldkörtelprover? Sådär mår jag när min skölddkörtel krånglar

• Anonym (crash)
    Anonym skrev 2012-11-21 18:07:33 följande:

Jag har blivit sjukskriven för utmattningsdepression till följd av långvarig ganska extrem stress.
    Stress har varit: alldeles för täta flyttar (ca 3 olika länder per år på grund av jobb som krävt utlandsplaceringar) under tolv års tid, två täta graviditeter, krig i senaste landet vi bodde, konkurs för min mans företag, utmätning av ägodelar och sedan skilsmässa som slutade i en långdragen internationell juridisk tvist. Mer flyttar, ingen återhämtning alls under lång tid. Jag har hållit ett extremt högt tempo på jobbet och i det privata och brände ut mig fullständigt. Till slut tappade jag allt och höll på att dö.

Sjukskrivning var första steget till rehabilitering. Det är ca tre månader nu, men antagligen kommer den att bli ett halvår-ett år. Jag FÅR bara vila och tar mediciner, försöker röra på mig, äta regelbundet, göra så lite som möjligt. Senare ska jag gå i kristerapi med min läkare tyckte att det fick vänta. Nu är det bara det mest basic, att ta över sin kropp. Det är mycket svårt då jag är en typisk arbetsnarkoman...
  • N3NN3

Mina symtom var:

-Trött men hade svårt att sova. Vaknade flera gånger per natt och hade svårt att somna om.

-oro

- ont i käkarna som jag spände omedvetet.

-huvudvärk

-tryck över bröstet

- svårt att få luft emellanåt

- högt blodtryck

Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?