• Hormonermedhumör

Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

Vilka fysiska symtom på stress och ångest har ni haft ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:32
    Någon som upplevt t.ex. torrhet i munnen, svullnad i ansiktet och/eller annorlunda känsel i samband med stress och ångest ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:42
    Någon som lätt spänner sig i käk - och/eller halsmuskulaturen ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 10:30
    Någon som vet nån bra hemsida där man kan läsa om ångest och/eller stress osv eller nån bok med samma innehåll ?

Eller nån som har tips på vad som hjälper emot stress,spänningar och ångest (förutom mediciner och terapisamtal) ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 08:59
    Av Er som spänner Er i käken och upplever som att det gör ont i tänderna/övriga delar av munnen...exakt var och hur mkt ont har ni ?

• Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?
  • Anonym (Uska)
    Anonym (stress) skrev 2010-01-21 11:10:45 följande:
    Jag är sjukskriven för utbrändhetssyndrom och här kommer en lååång lista:

Först dessa tecken under flera år som jag vägrade lyssna på:

Yrsel (som att jag går på en båt i full storm, var tvungen att hålla mig i väggarna) framför allt i affärer, korridorer och liknande där det är olika avstånd och saker som rör sig Magproblem som diarré och illamående Matthet, skakighet, hög puls Domning i vänster sida av ansiktet, stickningar vänster arm, känsla av att munnen inte hänger med Flimmer framför ögonen, ögonen "rycker" Sammanbitna käkar och nergnisslade tänder Värk i nacke och axlar, huvudvärk Andningssvårigheter (vanligt när man är spänd av stress då bröstkorgen som egentligen ska vidga sig vid inandning blir stel och känslan bli att man inte kan andas ordentligt) Trötthet, orkar inte med det sociala livet utan går bara hem och vill vara själv efter jobbet Svårt att somna, vaknar under natten, vaknar tidigt Panikattacker Alltid ont i halsen, hostar upp slemkakor (läkaren tror att det beror på stressen men det är inte säkert) Värk i hjärttrakten (kommer ofta från magsäcken/magmunnen) Hypokondri (som kommer av alla symtom som man tror beror på allvarlig sjukdom)

Sen när jag gick in i väggen förvärrades många av ovanstående och dessa tillkom:

Förlamande trötthet, helt slut, går inte att sova bort Minnesproblem - vad gjorde jag igår? Tappar ord. Kognitiva svåriheter: för er som inte vet är kognitionerna det som gör att vi upplever vår omgivning med känsel, lukt, smak, hörsel och syn. För mig klarade jag inte ljus, ljud eller rörelser omkring mig. Att gå på ICA nära var som att gå på rockkonsert. Kunde inte sålla input vilket man normalt gör hela tiden, man hör och ser inte allt som händer omkring en men det kunde inte jag så det blev totalt kaos i huvudet. Helt överbelastat. Mat smakade annorlunda och blev grov i munnen. Klarade inte av att bli t ex struken över armen. Värk i hela kroppen - främst nacke, axlar, korsrygg och knän men även i lår och armar. Nedstämdhet

Hmm. Jag tror det var allt. Hurra.

Så ni som börjat få symtom - lyssna på kroppen, ta hand om er och se vad ni kan göra för förändringar för att det inte ska bli värre.

Herregud!! Man skulle kunna tro det är jag som skrivit detta!! Jösses !!
  • MizzTez
    Anonym (Törst?) skrev 2012-05-19 20:48:52 följande:
    Någon som har haft dessa symtom:
    Kissar ofantligt mycket
    Därav dricker massvis.
    Jag menar kring 10 liter per dygn

Jag har dessa problem till och från.. Det börjar med att jag kissar mycket och detta följs av törst..
    Jag gav alltid efter och drack vatten vid dessa perioder men det gör jag inte längre. Jag dricker normalt trotts den kraftiga törst som följer. Men även om jag inte dricker mycket kissar jag maaaaaaasssa.. Detta kommer alltid med en helsidig huvudvärk och ont i slemhinnan i näsan..       
    Jag hade det en lång tid! funderade först om jag var gravid, sen om jag hade diabetes.. inget av det dock, fattade inte alls vad som var fel.
  • Krambjörn
    Någon som upplevt som småstötar (Pulserande eller så) som upprepar sig i bröstet (Hjärtat) som kommer upprepande ggr i följd?
  • Anonym (Alltid spänd)

Har nu läst igenom denna väldigt intressanta och hjälpande tråd. Har själv varit hypokondrisk sen tidiga tonåren . Mina symtom. Är mycket värk i leder framförallt i händer, fingrar handleder fötter fotleder och knäna speciellt högra knäet . Blixtrar till i huvudet sen kan det bli alldeles varmt kännas som något rinner där inne. Hugg och stickningar i bröstet blir då nojjig för hjärtinfarkt då jag väger en hel del för mycket BMI ca 29-30 kämpar dock att gå ner i vikt men när vågen ibland går för snabbt ner få mÅste det givetvis vara cancer för då går man ju ner i vikt suck : ( det flesta symtom kommer och går i perioder eller försvinner några timmar sedan kommer tillbaka och såklart mest när man ska sova . Stickningar domningar lite här och var. Alltid trött. Problem med magen som blivit bättre då jag nyligen fått gluten intolerans så äter nu inget gluten . Yrsel overklighetskänslor . Spänner mig mycket axlarna uppe vid öronen jämt knyter omedvetet min knytnäve hela tiden. Mycket lättstressad och inre stress.klåda över levern och på motsatt sida sen ca 2 år kollat ul och leverprover var bra. Klådan kommer och går. Nyaste symtomen är värk ovanpå höger fot i vad jag tror ett blodkärl även ibland på höger sida och ovanpå händernas blodkärl och handled tänker då cancer eller blodpropp. Haft ömma bröst eller rättare sagt nästan bara det vänstra i ca 1,5-2 månader nästan hela tiden ömmar men hittar inga direkta knölar iallafall inga som inte gör ont blir jätteorolig och ska försöka komma till VC snart. De enda gÅngerna jag inte varit hypokondrisk är de 3 graviditeten jag haft för då låg oron hela tiden på att få ett dödfött barn. Så oron blev man ju ändå inte av med.

• Anonym (Uska)

Hej hej

Såg eran tråd för ett tag sedan, men har inte haft tid att skriva.

Mina problem började när jag var 21 år ( idag 26) jag jobbar inom vården och var då timanställd vilket resulterade i att jag jobbade 200tim i månaden, hade då en dotter på 6 och en son på 2 år..

Det första tecknet jag fick på att nått va "fel" va att jag hade ont i ryggen , värk alltså, vilket jag då trodde va kol eftersom jag röker. Fick panikångest och ångest och där började mina resa på sjukskrivning, va sjukskriven i 8-9 månader. Sen blev jag gravid och mådde jätte bra, även efter barnet bar fött. Sen tog det tre månader och så rasade allt.

Jag fick panikångest flera ggr om dagen, jag gick och va ångestfylld nästan jämt. Och då började även hypokondrin komma, läkarna vet om min ångest men har ändå tagit ofantligt mkt prover.

Förra sommaren låg jag inne på öronnäsahals avd i en vecka för jag kunde knappt äta för det kändes som jag hade något i halsen, där gjorde dom magnetröntgen, gastro skopi, och tog prover inga fel, bara en jävla ångest. För en månad sedan gick jag till läkarn igen för jag hade konstant värk i kroppen, där tog han ALLA prover man nästan kan ta, njutvärden,levervärden, hb,långtidssänkan, köldkörteln m.m allt såg jätte bra ut och jag blev lugn, för stunden.

Mina ångest symtom är:

Känns som jag inte får luft

Ont i bröstet

Värk i kroppen

Klump i halsen

Illa mående

Kallsvettig

Slemmig, harklar mej ständigt

Trötthet som aldrig hår över

Gråter& skrattar om vartannat

Yr, snurrig

Overklighetskänslor

Något överdrivet hönsig mot mina barn!

Kan säkert komma på fler saker, men då tar jag väl upp hela tråden..

Kan bara tillägga att hypokondrin ät fet värsta av ALLT!

• markbon

Hej hej!

Har varit aktiv här mkt förut, men nu mår jag MYCKET bättre. Jag ska om 2 månader åka på semester till grekland och oroar mig för att jag ska få någon panikångest på flyget eller på resemålet. Hur gör man om man får hjärtklappning på flyget? Usch vill resa men oroar mig för att göra det. Jag som älskar att resa!

• MizzTez
    markbon skrev 2012-05-26 21:11:38 följande:
    Hej hej!

Har varit aktiv här mkt förut, men nu mår jag MYCKET bättre. Jag ska om 2 månader åka på semester till grekland och oroar mig för att jag ska få någon panikångest på flyget eller på resemålet. Hur gör man om man får hjärtklappning på flyget? Usch vill resa men oroar mig för att göra det. Jag som älskar att resa!
    Härligt att höra att du mår bättre!! Så kul!
    tyvärr funderar jag på samma sak vad gäller resor och det enda jag kommer fram till är att nå avslappnings övningar a lá Stig Helmer borde vara det bästa..
  • Thedarkesthour
    MizzTez skrev 2012-05-10 17:29:04 följande:
    Vad är det för typ av hallisar??
    Läskiga ansikten och ögon röda,gröna.
    svarta dimmor och tak och väggar rör sig.
    spegeln kan flytta sig och kan även vara pixelfigurer.
    Men det eskalerar till det värre. och har sett djävulsansikten och andra läskiga ansikten flera gånger som skrämt mig.

Nu har jag varit inlagd för observation och läkaren vill att jag käkar zyprexa mot hallisarna för enligt honom blir det överslag i hjärnan (hjärnflimmer) vid stress/ångest .. theralen till insomning och lergigan vid behov..

Grejen är detta kom jag på nyligen att dem uppkommer oftast när allt är lugnt ,när man ska lägga sig och sova eller sitter efter en kväll på och kollar på film eller tar det lugnt och väntar på att hämtas på klubben..
    Eller när jag var ute med hunden.. 
  • dawkins
    markbon skrev 2012-05-26 21:11:38 följande:
    Hej hej!

Prova "inderal" det får du säkert utskrivet om du ber om det..
  • MizzTez
    dawkins skrev 2012-05-28 16:25:53 följande:
    Prova "inderal" det får du säkert utskrivet om du ber om det..
    Åh, jag har det! De är toppen! Helt klart värt att prata med läkare om det, jag tar dem för mina skakningar, hjärtklappningarna kan jag kontrollera men när jag börjar skaka kan det gå till överdrift.
Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?