• Hormonermedhumör

Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

Vilka fysiska symtom på stress och ångest har ni haft ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:32
    Någon som upplevt t.ex. torrhet i munnen, svullnad i ansiktet och/eller annorlunda känsel i samband med stress och ångest ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:42
    Någon som lätt spänner sig i käk - och/eller halsmuskulaturen ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 10:30
    Någon som vet nån bra hemsida där man kan läsa om ångest och/eller stress osv eller nån bok med samma innehåll ?

Eller nån som har tips på vad som hjälper emot stress,spänningar och ångest (förutom mediciner och terapisamtal) ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 08:59
    Av Er som spänner Er i käken och upplever som att det gör ont i tänderna/övriga delar av munnen...exakt var och hur mkt ont har ni ?

• Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?
  • dawkins
    tobbe0150 skrev 2012-04-25 14:01:58 följande:
    Hej!
    jag är en kille på 38år med sambo och barn.jag har varit med om en livskris kan man säga där jag hade all anledning att vara rädd att ha fått en svår sjukdom.Rädslan för detta gav sig vissa symptom som jag skriver nedan och är nu nyfiken på att se om andra kan känna igen sig i vad jag förklarar då jag alldrig tidigare varit i en sån här och är i en sån situation fortfarande.

*ont i hela kroppen
    *muskelvärk
    *spänningshuvudvärk
    *nerv/muskelryckningar
    *strålande värme i speciellt axlar,hals och kinder
    *fotsvett/handsvett
    *svårt att koncetrera sig
    *trötta ögon, kan nästan vara lite dimmig syn
    *Man känner inte igen sig i sitt egna ser allt annat som man inte gjort tidigare, känns som det är en ny värld,eller som jag ser med andra ögon i vart fall.
    *orolig
    *känns som myror i kroppen och huvudet
    *dommnar bort i knän och smalben
    *liksom strålar i kroppen
    *får som attacker med kraftig spänning i bröstet

Mår idag mycket bättre då jag fått ett svar som talar för att det inte är något fel på mig.har så svårt att förstå att jag inte kan bli bra då på en gång. mår mycket bättre idag men har ständig som spänning i bakhuvudet villket jag vill ha bort.känns som det bara ligger bomull i hela huvudet. nån som känner igen sig i detta och tror att det kan ha med min psykiska hälsa att göra.nån som få det bättre har nåt tips på vad man kan göra för att
    må bättre ? . jag har så svårt att förstå att man kan må så här rent psykiskt.tillägga kan göra att jag har haft 2st riktiga gånger när jag bröt ihop för ca en vecka sedan, ALLDRIG varit nere i en sån dal tidigare.

Mår som sagt mycket bättre idag men har kvar spänningshuvudvärk,trött i kroppen och lätt sveda i kinderna hela tiden högt upp vid kindbenen ungefär och är väldigt
    irriterad i ögonen när jag ex går ut, som en dimmig overklighetskänsla.

Mvh
    Jag tror att mina besvär började när jag var 38 år, för 4-5 år sedan. Jag har inte tidigare haft några direkta psykiska besvär, fast om jag inte missminner mig så hade jag faktiskt en period i 9:an, där jag fick hjärtklappning i vissa situationer, öronsus och lite dimsyn. Sedan har jag inte haft några liknande problem på över 20 år. När jag började närma mig 40, så drabbades jag av en "livskris" och började inse att jag faktiskt står närmare döden än födseln. Jag börjar bli gammal, tänk om mina barn mister sin far, tänk om jag får en allvarlig sjukdom som bryter ner mig, eller åker på en massiv hjärtinfarkt? Sedan har jag dragit på mig fler och fler kroppsliga symptom.

Det började med:
    Domningar
    Stickningar
    Spänningshuvudvärk
    Darrighet

Sedan har fler och fler symptom tillkommit:
    Stelhet
    Ledvärk
    Kolsyrekänningar
    Pirrningar
    Muskelryckningar (ibland känns det som det kryper och rör sig under huden, det känner man om man ligger på rygg eller sitter mot ett ryggstöd, ibland är det små distinkta ryckningar och ibland känns det som nypningar m.m. så de har lite olika karaktär). Dessa uppträder överallt på kroppen och ibland på flera ställen samtidigt.
    Brännande känsla på huden
    Myrkrypningar
    Hjärtklappning (ibland rejält, så det riktigt bultar i bröstet)
    Muskelvärk
    Etc.

Jag tycker muskelryckningarna är värst och de har jag haft i ca 2 år. Jag har taget en massa prover, men de har inte hittat något som kan förklara dessa. Detta har gjort mig hypokondrisk, så jag är jämt orolig över att ha eller att jag ska drabbas av en allvarlig sjukdom.

Jag har gått hos en KBT-terapeut , provat olika mediciner och kosttillskott, men symptomen är svåra att få bukt med. Så hur ska man bli av med detta och leva mer normalt, utan denna oro och alla jävla symptom, det är frågan vi alla vill ha svar på.
  • Krambjörn
    Många av er skriver bara hjärtklappning är det bara jag som känner enorm smärta i hjärttrakten typ som:

- Kraftiga elstötar i hjärtat
    - Knivhugg i bröstet/hjärtat
    - Som kramp i hjärtat
    - Som hjärtat hoppar över och glömmer något slag
    - Känns som hjärtat stannar för ett tag     
  • ladder666

Jag är lite orolig för att nämna ett "symptom" som jag tycker att jag har. för jag vet inte om jag vill höra svaret. Men, jag frågar ändå. 

Jag tycker mig vara mycket svagare i käkarna än tidigare. Tex i morse åt jag bacon till frukost och jag fick kramp i käkarna och kunde inte tugga efter några skivor. Samma sak för någon månad sen då jag åt naturchips.. Det låter fånigt kanske men, ni kan ju gissa vad jag tänker på.

Tänker att det kanske kan vara så att jag är spänd i nacken, för det kan ju ge känningar i käkmusklerna..

Någon som upplevt samma? 

• Krambjörn

Någon som kan känna som det "knäpper" till i skallen och sedan blir varm i skallen???
    Sjukt vidrig kännsla

• Anonym
    Krambjörn skrev 2012-05-07 06:39:50 följande:
    Många av er skriver bara hjärtklappning är det bara jag som känner enorm smärta i hjärttrakten typ som:

- Kraftiga elstötar i hjärtat
    - Knivhugg i bröstet/hjärtat
    - Som kramp i hjärtat
    - Som hjärtat hoppar över och glömmer något slag
    - Känns som hjärtat stannar för ett tag     
    Ja, jag har hjärtklappning. Då ingår att det ibland gör extra slag, ibland slår så hårt att det gör ont på insidan och även som hugg som även kan komma i hjärttrakten från ryggen :( Ofta börjar det när jag ska slappna av och sova.
  • Anonym (US)
    ladder666 skrev 2012-05-08 17:15:13 följande:
    Jag är lite orolig för att nämna ett "symptom" som jag tycker att jag har. för jag vet inte om jag vill höra svaret. Men, jag frågar ändå. 

Jag tycker mig vara mycket svagare i käkarna än tidigare. Tex i morse åt jag bacon till frukost och jag fick kramp i käkarna och kunde inte tugga efter några skivor. Samma sak för någon månad sen då jag åt naturchips.. Det låter fånigt kanske men, ni kan ju gissa vad jag tänker på.

Tänker att det kanske kan vara så att jag är spänd i nacken, för det kan ju ge känningar i käkmusklerna..

Någon som upplevt samma? 
    Jag har mycket problem med mina käkar. De låser sig och hakar fast ibland. Känns nästan som att de ska hoppa ur led. Vissa dagar har jag svårt att tugga. Jag gnisslar tänder och har haft bettskena i 19 år men nu när jag mår allmänt sämre hela jag så upplever jag att jag har mycket mer problem med käkarna än tidigare. För nån månad sen så fick jag akut käkledsinflammation. Då kunde jag knappt gapa alls. Beror nog på att man går och spänner sig och biter ihop utan att man tänker på det.
  • Krambjörn

Hatar verkligen alla dessa j*vla symtom man får.
    Nu har jag som små stickningar eller som myrkrypningar under huden i ansiktet och på kroppen, har någon kännt något sådant? 

• MizzTez
    Anonym skrev 2012-05-09 06:40:53 följande:
    Ja, jag har hjärtklappning. Då ingår att det ibland gör extra slag, ibland slår så hårt att det gör ont på insidan och även som hugg som även kan komma i hjärttrakten från ryggen :( Ofta börjar det när jag ska slappna av och sova.
    Ahaa! Får åxå när jag ska sova! Grymt obehagligt för jag kan hoppa till med ett ryck men jag har märkt att det kommer mest när jag är riktigt trött så jag brukar sova när jag får så!
    Anonym (US) skrev 2012-05-09 10:01:22 följande:
    Jag har mycket problem med mina käkar. De låser sig och hakar fast ibland. Känns nästan som att de ska hoppa ur led. Vissa dagar har jag svårt att tugga. Jag gnisslar tänder och har haft bettskena i 19 år men nu när jag mår allmänt sämre hela jag så upplever jag att jag har mycket mer problem med käkarna än tidigare. För nån månad sen så fick jag akut käkledsinflammation. Då kunde jag knappt gapa alls. Beror nog på att man går och spänner sig och biter ihop utan att man tänker på det.
    Samma här.. Spänner de där käkarna hela tiden! Kan sitta och kolla tv och så känner jag hur jag är alldeles hård i käken, då sitter jag och biter ihop som en annan tok. Ska bli riktigt spännande att se hur de ska lösa mina käkar när de ska operera halsen, försöker att mjuka upp dem och tänka på dem hela tiden så de inte ska vara så stela.
  • Anonym (US)
    Krambjörn skrev 2012-05-09 11:49:24 följande:
    Hatar verkligen alla dessa j*vla symtom man får.
    Nu har jag som små stickningar eller som myrkrypningar under huden i ansiktet och på kroppen, har någon kännt något sådant? 
    Jag har haft så i ena sidan av ansiktet sedan oktober. Har även i ben och armar som kommer och går....
  • Thedarkesthour

Jag åkte in med min vän här om dagen akut in till psyk för jag hallucinerade så kraftigt att jag var livrädd för det jag såg. Någon som varit med om liknanade?? Dem där inne trodde det var hög ångest som gav syn hallucinationer. Detta händer varje kväll, börjar med att tak/väggar flyttar sig och flyter osv sen ser jag skuggor/ansikten/ögon eller andra sjukt otrevliga saker..

Jag har problem med panikångest sedan tidigare osv.
    Men det enda fysiska symptom är dem vanliga

hjärtat går i typ 180
    det gör ont runt hjärtat
    svårt att andas/kvävningskänslan
    skakar i hela kroppen
    blir varm och yr
    tappar kontakten med verkligheten/svimningskänslor dock ej svimmat
    huvudvärk/ sjukt ont i magen(hände första gången jag åkte in akut,hittades inga fel insåg senare att det var början på min PÅ)
    har även hänt att jag blir sjukt rastlös/ kan inte sitta still öht

men det har jag väl börjat vant mig vid at leva med men just syn hallisar som gör att jag inte kan somna öht.

Psyk vill ge mig medicin men jag vill inte dels undertrycker det bara problemet och dels vill inte min kära mami att jag ska käka mediciner för hon har varit där ajg är och det hjälper inte. samtidigt är just hallucinationer som gör mig livrädd att det gör livet väldigt jobbigt samtidigt vill inte medicinera, kan tänka mig sova på något men inge annat. grejen är vad gör man åt hallisar, enbart syn inte hörsel hallisar   

Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?