tobbe0150 skrev 2012-04-25 14:01:58 följande:
Hej!
jag är en kille på 38år med sambo och barn.jag har varit med om en livskris kan man säga där jag hade all anledning att vara rädd att ha fått en svår sjukdom.Rädslan för detta gav sig vissa symptom som jag skriver nedan och är nu nyfiken på att se om andra kan känna igen sig i vad jag förklarar då jag alldrig tidigare varit i en sån här och är i en sån situation fortfarande.
*ont i hela kroppen
*muskelvärk
*spänningshuvudvärk
*nerv/muskelryckningar
*strålande värme i speciellt axlar,hals och kinder
*fotsvett/handsvett
*svårt att koncetrera sig
*trötta ögon, kan nästan vara lite dimmig syn
*Man känner inte igen sig i sitt egna ser allt annat som man inte gjort tidigare, känns som det är en ny värld,eller som jag ser med andra ögon i vart fall.
*orolig
*känns som myror i kroppen och huvudet
*dommnar bort i knän och smalben
*liksom strålar i kroppen
*får som attacker med kraftig spänning i bröstet
Mår idag mycket bättre då jag fått ett svar som talar för att det inte är något fel på mig.har så svårt att förstå att jag inte kan bli bra då på en gång. mår mycket bättre idag men har ständig som spänning i bakhuvudet villket jag vill ha bort.känns som det bara ligger bomull i hela huvudet. nån som känner igen sig i detta och tror att det kan ha med min psykiska hälsa att göra.nån som få det bättre har nåt tips på vad man kan göra för att
må bättre ? . jag har så svårt att förstå att man kan må så här rent psykiskt.tillägga kan göra att jag har haft 2st riktiga gånger när jag bröt ihop för ca en vecka sedan, ALLDRIG varit nere i en sån dal tidigare.
Mår som sagt mycket bättre idag men har kvar spänningshuvudvärk,trött i kroppen och lätt sveda i kinderna hela tiden högt upp vid kindbenen ungefär och är väldigt
irriterad i ögonen när jag ex går ut, som en dimmig overklighetskänsla.
Mvh
Jag tror att mina besvär började när jag var 38 år, för 4-5 år sedan. Jag har inte tidigare haft några direkta psykiska besvär, fast om jag inte missminner mig så hade jag faktiskt en period i 9:an, där jag fick hjärtklappning i vissa situationer, öronsus och lite dimsyn. Sedan har jag inte haft några liknande problem på över 20 år. När jag började närma mig 40, så drabbades jag av en "livskris" och började inse att jag faktiskt står närmare döden än födseln. Jag börjar bli gammal, tänk om mina barn mister sin far, tänk om jag får en allvarlig sjukdom som bryter ner mig, eller åker på en massiv hjärtinfarkt? Sedan har jag dragit på mig fler och fler kroppsliga symptom.
Det började med:
Domningar
Stickningar
Spänningshuvudvärk
Darrighet
Sedan har fler och fler symptom tillkommit:
Stelhet
Ledvärk
Kolsyrekänningar
Pirrningar
Muskelryckningar (ibland känns det som det kryper och rör sig under huden, det känner man om man ligger på rygg eller sitter mot ett ryggstöd, ibland är det små distinkta ryckningar och ibland känns det som nypningar m.m. så de har lite olika karaktär). Dessa uppträder överallt på kroppen och ibland på flera ställen samtidigt.
Brännande känsla på huden
Myrkrypningar
Hjärtklappning (ibland rejält, så det riktigt bultar i bröstet)
Muskelvärk
Etc.
Jag tycker muskelryckningarna är värst och de har jag haft i ca 2 år. Jag har taget en massa prover, men de har inte hittat något som kan förklara dessa. Detta har gjort mig hypokondrisk, så jag är jämt orolig över att ha eller att jag ska drabbas av en allvarlig sjukdom.
Jag har gått hos en KBT-terapeut , provat olika mediciner och kosttillskott, men symptomen är svåra att få bukt med. Så hur ska man bli av med detta och leva mer normalt, utan denna oro och alla jävla symptom, det är frågan vi alla vill ha svar på.