• Ts Mamma

Februari 2004 kör återigen vidare...

Efter att ha tappat räkningen på hur många trådar vi har avverkat så kör vi nu vidare här...

...vi med barn födda någon gång under Februari månad 2004. Våra små sockersöta bebisar börjar med andra ord närma sig (eller är mitt uppe i) den underbara 6-års (trotsen) åldern!!

Här pratar vi om allt och ingenting, glädjeämnen, sorger och bekymmer. Ibland pratar vi ofta och mycket och ibland lite och sällan, hur som heslt är alla välkomna och ordet är fritt!!

Välkommen, gammal som ny!!

{#lang_emotions_flower}

• Svar på tråden Februari 2004 kör återigen vidare...
  • Teskedsmamman

Äntligen har jag fått tillbaka min son!!!!

Från att ha varit ett tjurigt jävla hormonmonster *eller nåt* i flera månader så är han nu mer en pajas istället Men go och glad och kramig igen!!! *woho*.

3 killar & pojke 10 dagar till BF - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • JFL
    Teskedsmamman skrev 2010-07-26 18:30:50 följande:
    Någon som vet vad som har hänt?

Skulle kontakta FF på facebook precis och ser bara en massa "vila i frid" osv.... undrar vad som har hänt med vår FF....
    Men herregud, vad kan ha hänt?
  • JFL

Hoppas det går bra för era skruttar i skolan och att inskolningarna har gått bra.

Elsa har varit jättepositiv fram tills i fredags. Det visade sig att hon höll på att bli sjuk och har legat däckad hela helgen. Så nu kommer första riktiga dilemmadagen. Hon hostar som en hok, men har inte feber. Egentligen skulle hon kunna gå, hade det varit dagis hade hon stannat hemma, men med skolplikten m¨åste hon gå.
    Men hon har plötsligt börjat sätta sig på tvären och vill inte till skolan. Hon tycker att det är tråkigt, tycker att hon inte får vara i fred eller att hon inte vill leka med sina gamla kompisar längre. Det är så svärt att förklara för henne att det är så här livet är nu, du MÅSTE gå och du måste säga ifrån när du vill vara ifred och säga till när du vill leka. Det är inte lätt.

Jag vart orolig för henne i fredags för hon pratade inte med mig på hela dagen, väldigt ovanligt, men det var nog bara förkylningen som stökade till det.

Jag hoppas att det blir en bra skolvecka ändå, för jag börjar jobba denna vecka och kan inte ha henne hemma.

• JFL

Hann inte rättstava innan jag skickade iväg texten, så ha överseende tack.

Kram!

• Ts Mamma

JFL: Vad jobbigt för Elsa, hoppas hon blir bättre snart...

Skolplikten gäller inte i Förskoleklassen utan börjar gälla först i ettan - Fsk.klassen hör till skolan men är ett skolförberedande år - däremot vill de att har man satt sitt barn i Fsk.klassen så ska det vaar där - men är det sjukt så är det ju sjukt - ett himla trassel att hålla reda på - men gör det som känns bäst för dig...

Tova älskar än så länge skolan men är så himla arg för att de inte har börjat läsa och skriva än vilket honju redan kan - hon tycker det är tramsigt att leka med stora tärningar och allt vad de är de gör för att väcka nyfikenheten hos barnenn för att vilja lära sig - hon köper det inte alls - det är ju självklart att man ska lära sig saker i skolan för henne och hon vill inget hellre än att få göra det...

...här är det extremt vad noga det har blivit med att ha "rätt" kläder och allt vad det är - jag tycker det är lite läskigt, de är ju så små, ska inte alls behöva tänka på det tycker jag.

Hon har sina bästisar som hon hänger med - Ida, Felicia, Julia & Antonia - alla är rätt lugna av sig och leker super ihop - både tillsammans och två och två - det är så himla skönt! Dessutom är alla deras föräldrar vettiga vilket ju inte är helt fel direkt...

Tova har börjat träna med sin nya ponny Zita för tränare två dagar i veckan i ridhuset och det går super - hon har siktet  klart utstakat - hon sk abli bäst i dressyr - That's it. Hon och Ida rider för samma tränare så de träffar varandra rätt mycket hemma också - annars bor alal så långt ute på landet att de åker skolbuss, men det funkar det med även om det var läskigt i Torsdags när hon för första gången åkte med Ida hem efter skolan...

Hoppas att allt håller i sig och att hon fortsätter tycka om skolan och allt som hör till...

• JFL

Tack Tovas mamma. Idag var hon i skolan och efter en jobbig lämning gick allt bra. Hon hade kul i skolan och var glad när jag hämtade henne (sist av alla kl 17.40) och inte sur. Jag hoppas att morgondagen går ännu bättre.

Jag hoppas att det bara berodde på att hon höll på att bli sjuk, men det kan också bero på att de byter lärare på fredagar. Kanske blev det helt fel just i fredags med sjukdom i kroppen och ny lärare. Jag håller tummarna att det går bra i fortsättningen.
    Men i morse när jag lämnade henne var det svårt. Jag såg ångesten och bedjan i hennes blick och det var svårt att bara gå, men jag var tvungen. Fröken fick tillslut leda in henne på plats, men efter några minuter var allt bra tydligen.

Kul att Tova gillar skolan och att hon har så bra vänner. Kul med hästarna också.
    Våra tjejer börjar bli så himla stora nu

• JFL

Ännu sämre morgon idag. Satt länge utan för klassrummet innen jag fick ut hennes lärare som fick tvinga in Elsa på plats. Känner mig hemsk.

Men jag tror ändå att det enda är att låta henne gå, det kan väl inte tjäna något på att låta henne vara hemma, det gör väl bara saken värre?

• Ts Mamma
    JFL skrev 2010-09-01 10:56:06 följande:
    Ännu sämre morgon idag. Satt länge utan för klassrummet innen jag fick ut hennes lärare som fick tvinga in Elsa på plats. Känner mig hemsk.

Men jag tror ändå att det enda är att låta henne gå, det kan väl inte tjäna något på att låta henne vara hemma, det gör väl bara saken värre?
    Usch vad jobbigt!

Vad är det som gör att hon iunte vill dit? Är det kompisarna? Läraren eller något annat?

Kan du kanske vara med henne en dag (jag vet att det inte går hur ofta som helst men kanske en dag?)? Då kanske du ser vad som är "galet"?

Går hon på Fritids också? Huär är det där i så fall?

Usch vad jag tycker synd om er båda, skolan ska vju vara rolig...

Håller alla tummar och tår jag ha att det bara är just nu när allt är nytt och lite läskigt...
  • JFL

Idag hade vi en bra dag!

Jag OCH min man lämnade henne tillsammans, och vi lämnade inte vid klassrummet utan på morgonfritis vid frukosten. Hon gick snällt och ställde sig och tog frukost och åt och hade sedan en superbra dag.

Igår när jag hämtade henne hade hon haft en jättebra dag. Det var bara första timmen som vart fel, sen gick hon in till klassen och allt funkade klockrent.
    Hon slapp att gå på fritis utan mina föräldrar var barnvakt och sedan tog de med sig lillasyster hem till sig och Elsa fick egentid med oss. Imorgon hämtar mina föräldrar Elsa (Alice sover där inatt med) och så åker de till landet tillsammans, medan jag är hemma och jobbar lördag.

Jag har försökt att fundera på vad det beror på och det kan bero på mycket.
    1. allt gick bra tills i fredags då hon blev sjuk, febrig. Kopplar ihop det med sjukdommen kanske.
    2. i fredags hade de en ny lärare (som bara jobbar fredagar), tryggheten kanske försvann.
    3. Hennes bästis går i parallellklassen och har gått ett år i skolan. Elsa blev besviken på att hon inte är samma tjej som för ett år sedan och vill inte leka längre med henne. Nu säger hon att hon inte har någon kompis och vill inte leka med nnågon, men jag vet att hon har flera i klassen som tycker om henne.
    4. hon sa idag att hon tycker att det är svårt i skolan. Att hon inte lär sig något. Vi sätter för höga krav på henne och hon tror inte att hon kan mäta upp till dem.

sen finns det två orsaker till, det kanske är så enkelt att det bara beror på dessa, eller så är det kombinationer.
    Hon fick titta på TV på båda mornarna, vilket jag egentligen har tagit bort helt från hennes morgon.
    Samt att Alice var hemma båda de två mornarna instället för att förlja med och lämna Elsa i skolan (Alice började 1 timma senare). Så det kanske är så¨enkelt att hon helt enkelt bara ville stanna hemma och se på TV för det är roligare än tråkiga skolan?

Svar på tråden Februari 2004 kör återigen vidare...