• Ts Mamma

Februari 2004 kör återigen vidare...

Efter att ha tappat räkningen på hur många trådar vi har avverkat så kör vi nu vidare här...

...vi med barn födda någon gång under Februari månad 2004. Våra små sockersöta bebisar börjar med andra ord närma sig (eller är mitt uppe i) den underbara 6-års (trotsen) åldern!!

Här pratar vi om allt och ingenting, glädjeämnen, sorger och bekymmer. Ibland pratar vi ofta och mycket och ibland lite och sällan, hur som heslt är alla välkomna och ordet är fritt!!

Välkommen, gammal som ny!!

{#lang_emotions_flower}

• Svar på tråden Februari 2004 kör återigen vidare...
  • Ts Mamma
    Docendo díscimus skrev 2010-04-04 15:07:54 följande:
    Hon skulle bli tvungen att gå hem emellan - fast hon har klasskompisar där.
    Hmm, nu förstår jag nog inte....

Varför ska hon gå hem emellan om hon är hos en kompis och leker eller vice versa??
  • Enyana

Hej i ruskvädret!

Jag börjar bli aningens frustrerad nu för Ella har varit sjuk i över en vecka. Började med ont i magen och illamående (inget kräkande, bara lite lös i magen) och ingen aptit förra fredagen. Måndag var vi hemma för säkerhets skull eftersom hon var bättre, men på tisdag vaknade hon med 39.8 graders feber... Detta har gått över i förkylning med inslag av ont i magen och fortfarande noll matlust. På dagis har det tydligen varit en farsot av liknande sjuka - igår var det 3 av 17 barn friska på Ellas avdelning... Nu har det som sagt gått drygt en vecka och läget blir inte mycket bättre, hon har fortfarande feber men nu bara runt 38-38.5, är lös i magen och förkyld.
    Någon som känner igen detta? Börjar tro att vi kommer att få vara hemma hela livet...

Hon är så sällan sjuk så jag lär mig aldrig riktigt vad som är "normalt" och när/om man bör kolla med sjukvården heller. Funderar dock på att ringa vc på måndag om det inte ger sig - feber ska man väl inte ha så länge om det bara är förkylning va?

• Flickmamma

Hej!
    Den här tråden har jag inte sett tidigare, har en dotter som är född den 28:e feb 2004. Sen har det utökats med en dotter okt 06 och en son 09. Har även en dotter som är född 93 därav namnet flickmamma eftersom jag hade 3 döttrar när jag anslöt mig till familjeliv.

• Ts Mamma
    Flickmamma skrev 2010-05-09 20:26:24 följande:
    Hej!Den här tråden har jag inte sett tidigare, har en dotter som är född den 28:e feb 2004. Sen har det utökats med en dotter okt 06 och en son 09. Har även en dotter som är född 93 därav namnet flickmamma eftersom jag hade 3 döttrar när jag anslöt mig till familjeliv.
    Hej och välkommen, vad roligt med fler nya, vi pratar lite sporadiskt här om allt mellan himmel och jord, ibland pratar vi mycket och ofta och ibland sällan och lite...
  • Flickmamma
    Ts Mamma skrev 2010-05-10 13:35:02 följande:
    Hej och välkommen, vad roligt med fler nya, vi pratar lite sporadiskt här om allt mellan himmel och jord, ibland pratar vi mycket och ofta och ibland sällan och lite...
    Tack för det, ska ikväll på informationsmöte om förskoleklassen. Ska bli roligt, det var längesen sist (1999)!
  • Kina79

Kikar in här...det blir inte alltför ofta. Jag är en sån som ofta är inne på Fl och läser i jättemånga trådar, men jag skriver sällan. Tycker bara det är så avkopplande att slöläsa här i trådarna.

Tyra har inskolning i förskoleklassen. I början var hon jätteorolig och ville inte alls gå dit. Men nu är det spänande och roligt.

För en vecka sedan blev hon och lillasyster Ellen (april 2006) storasystrar till en liten Agnes, så just nu är det fullt upp här hemma.
    Tyra hanterar det jättebra, hjälper till med henne, bär henne och sitter och myser med henne.
    Mellantjejen är sotis och tycker livet är lite jobbigt för tillfället....men det går väl över när det blir lite bättre väder och vi kan vara mer ute med lillan oxå.

• Ts Mamma
    Kina79 skrev 2010-05-10 13:44:42 följande:
    Kikar in här...det blir inte alltför ofta. Jag är en sån som ofta är inne på Fl och läser i jättemånga trådar, men jag skriver sällan. Tycker bara det är så avkopplande att slöläsa här i trådarna.Tyra har inskolning i förskoleklassen. I början var hon jätteorolig och ville inte alls gå dit. Men nu är det spänande och roligt.För en vecka sedan blev hon och lillasyster Ellen (april 2006) storasystrar till en liten Agnes, så just nu är det fullt upp här hemma. Tyra hanterar det jättebra, hjälper till med henne, bär henne och sitter och myser med henne.Mellantjejen är sotis och tycker livet är lite jobbigt för tillfället....men det går väl över när det blir lite bättre väder och vi kan vara mer ute med lillan oxå.
    Åh Grattis till nykomlingen!!!

Här är överinskolningen i full gång, redan i höstas flyttade 5-åringarna här upp till skolan, de har sedan dess ätit i matsalen och delat gård med fritids (på em, en del av skolgården är inhägnad och anpassade till "mindre" barn) nu har de öppnat grinden till 5-åringarnasgård så de är på hela skolgården och så har öppnar de dörren mellan 5-års och Förskoleklassen två timmar två dagar i veckan då de är med förskoleklassen och förskoleklassen med dem, de får allt så välja lite vart de vill vara och vad de vill göra med sin blivande fröken eller med sina gamla fröknar...

Det verkar funka bra, Tova längtar som en tok till efter sommaren, kom hem från sin Pappa i Söndags med ny skolväska, det var hon TVUNGEN att ha NU hade hon sagt å han drog kortet, tack och lov att det är åt det hållet i alla fall, även om hon har lärt sig att utnyttja det till max...

Hur är era 6-åringar nu??

Tova är tok Mammig ena sekunden och kan själv, låt mig vara nästa, värsta fighterna verkar ha lagt sig och hon går att prata med menvilka fighter vi haft den här vintern, oh my good, hade gärna snabbspolat...

...vi har bråkat om allt och ingenting, har jag sagt ja du får ta en glass har det varit fel men gissa vad som varit fel om jag sagt nej? Hela j*la vintern har varit så...

...antar att många av er har haft det liknande...

Annars sitter Tova helst och läser eller skriver sagor som hon ritar till mest hela dagarna, och är med kompisar så klart herregud ibland ser man inte ungen på en vecka för hon är hos sina kompisar och nästa så har man ett helt dagis med sig hem från förskolan varje dag...

Sen så rider hon ju fortfarande och dansar balett men det är nog hästarna hon gillar mest.

Måste förresten berätta en rolig sak Tova sa i söndags, vi var på konfirmation och i kyrkan när de ska samla in kollektet så ger jag Tova ett par mynt och säger att hon ska lägga i dem i hoven hon frågar varför och jag försklarar att det är för att kyrkan ska få pengar till viktiga saker och vet ni vad ungen kläcker urs ig högt och tydligt???

"Meh, det är väl bättre om de skaffar sig ett jobb och börjar jobba om de behöver pengar än tigga av mig jag har ju bara veckopeng....."

FLICKMAMMA; Hur är din 6-åring, vad har hon för sig? I vilken del av landet bor ni?
  • Flickmamma

Till ts och alla andra 6-årsmammor!
    Min lilla goa 6-åring är väldigt lynnig i humöret. Hon är vårt andra barn och det är drygt 10 år mellan vår första och andra dotter.
    Kroppen växer och det är svårt att hålla styr på alla kroppsdelar verkar det som. Hon är lång och smal och har svårt att få byxor och tights att stanna uppe. Hon är väldigt omtänksam och tänker på alla så att ingen ska känna sig bortglömd. Starkt rättvisetänk och får raseriutbrott om hon känner sig förbisedd (hon har 3 syskon). Men oftast är hon på gott humör och leker gärna rollekar med lillasyster 3,5 år. Vi bor i Oxie som ligger ca 1 mil utanför Malmö (tillhör Malmö kommun)

Nadia, Noura, Nadine och Adam, mina ungar!
  • Teskedsmamman

Vi har mest brottats med utbrott som "jag får aldrig spela" när han har spelat wii i 2 timmar och han blir tillsagd att avsluta...

När han blir arg kan han enkelt ge sig på småbröderna och klappa till dem vilket osvikligen ser till att han själv hamnar i trappan t ex..

Men det mest utmärkande har varit star wars-fanatismen och tjurigheten..... men det har alltid gått att resonera med honom...

3 killar & pojke v27 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
Svar på tråden Februari 2004 kör återigen vidare...