Kina79 skrev 2010-05-10 13:44:42 följande:
Kikar in här...det blir inte alltför ofta. Jag är en sån som ofta är inne på Fl och läser i jättemånga trådar, men jag skriver sällan. Tycker bara det är så avkopplande att slöläsa här i trådarna.Tyra har inskolning i förskoleklassen. I början var hon jätteorolig och ville inte alls gå dit. Men nu är det spänande och roligt.För en vecka sedan blev hon och lillasyster Ellen (april 2006) storasystrar till en liten Agnes, så just nu är det fullt upp här hemma. Tyra hanterar det jättebra, hjälper till med henne, bär henne och sitter och myser med henne.Mellantjejen är sotis och tycker livet är lite jobbigt för tillfället....men det går väl över när det blir lite bättre väder och vi kan vara mer ute med lillan oxå.
Åh Grattis till nykomlingen!!!
Här är överinskolningen i full gång, redan i höstas flyttade 5-åringarna här upp till skolan, de har sedan dess ätit i matsalen och delat gård med fritids
(på em, en del av skolgården är inhägnad och anpassade till "mindre" barn) nu har de öppnat grinden till 5-åringarnasgård så de är på hela skolgården och så har öppnar de dörren mellan 5-års och Förskoleklassen två timmar två dagar i veckan då de är med förskoleklassen och förskoleklassen med dem, de får allt så välja lite vart de vill vara och vad de vill göra med sin blivande fröken eller med sina gamla fröknar...
Det verkar funka bra, Tova längtar som en tok till efter sommaren, kom hem från sin Pappa i Söndags med ny skolväska, det var hon TVUNGEN att ha NU hade hon sagt å han drog kortet, tack och lov att det är åt det hållet i alla fall, även om hon har lärt sig att utnyttja det till max...
Hur är era 6-åringar nu??
Tova är tok Mammig ena sekunden och kan själv, låt mig vara nästa, värsta fighterna verkar ha lagt sig och hon går att prata med menvilka fighter vi haft den här vintern, oh my good, hade gärna snabbspolat...
...vi har bråkat om allt och ingenting, har jag sagt ja du får ta en glass har det varit fel men gissa vad som varit fel om jag sagt nej? Hela j*la vintern har varit så...
...antar att många av er har haft det liknande...
Annars sitter Tova helst och läser eller skriver sagor som hon ritar till mest hela dagarna, och är med kompisar så klart herregud ibland ser man inte ungen på en vecka för hon är hos sina kompisar och nästa så har man ett helt dagis med sig hem från förskolan varje dag...
Sen så rider hon ju fortfarande och dansar balett men det är nog hästarna hon gillar mest.
Måste förresten berätta en rolig sak Tova sa i söndags, vi var på konfirmation och i kyrkan när de ska samla in kollektet så ger jag Tova ett par mynt och säger att hon ska lägga i dem i hoven hon frågar varför och jag försklarar att det är för att kyrkan ska få pengar till viktiga saker och vet ni vad ungen kläcker urs ig högt och tydligt???
"Meh, det är väl bättre om de skaffar sig ett jobb och börjar jobba om de behöver pengar än tigga av mig jag har ju bara veckopeng....."
FLICKMAMMA; Hur är din 6-åring, vad har hon för sig? I vilken del av landet bor ni?