• JFL

Februari 2004 kör återigen vidare...

Toppen Tovas mamma att du fixade en ny, jag såg igår att fen hade gått ut, men fann inte ork och tid att starta en ny {#lang_emotions_embarassed}

Jag känner mig inte redo för kalas, är inte sugen att planera så jag vet inte hur jag ska göra faktiskt.
    Elsa önskar sig mest en Skrållandocka och det ska hon få, + lite pärlor och pyssel.

Elsa växlar från stor och förståndig till liten djävul. Vi hade enorma problem igår då hon vägrade lyssna och göra som vi sa. Hon fick TVförbud och blev förbjuden att ligga i vår säng på kvällen och natten. Det är ju pinsamt att hela tiden få säga åt henne i butiker och dra ut henne från affärer vilt skrikandes, men vad gör man. Dessutom är Alice i sin härliga 4-årsålder och trotsar sig blå. Vi har riktigt kul just nu...

Jag tror inte att de hälsar på förkoleklassen förän senare i vår. Men jag har genomfört skolvalet och fått en platserbjudan på andrahandsvalet vilket stressar mig oerhört, mest för att jag inte har hunnit gå på infomöten än och sånt. Svårt att veta vad vi vill.
    Ja det är lite läskigt att hon är så stor att hon börjar skolan i höst..

Måste bara berätta:
    Igår hade Elsa avslutning på simskolan och hon har tagit 8 simmärken *stolt*. Så vi köpte alla och en märkessköld och satte upp i köket. Jättekul. Synd att fortsättningen är i sommar i utomhusbadet, intensiv i 2 veckor. Det kommer hon aldrig kunna gå på.

• JFL

Ts mamma: jamen exakt sådan är Elsa också.  Man blir ju helt galen. Men det är väl bara en fas för hoppningsvis, det går väl över nån gång Kram

• JFL

Idag fick Elsa följa med på en begravning. Vi begravde hennes gammelfarmor. Alice ville gärna med också men hon fick stanna på dagis. Elsa var jätteduktig men det är klart det kröp lite i benen på henne och i slutet frågade hon hur länge vi skulle sitta, då hade vi suttit i 40 minuter redan. På fikat efteråt blev det för jobbigt så hon gick iväg och busade lite. Men i stort klarade hon det bra och la själv sin blomma på kistan.

Imorgon ska vi baka inför hennes födelsedag på söndag. Hon kommer troligen inte få nått kalas i år, hon är bara för olydig och svår just nu. Men närmsta familjen kommer och firar iallafall.

Grattis Totte!!

• JFL

Nej jag skulle inte heller ha låtit Elsa gå. Vill hon inte är saken klar! Det finns andra kalas att gå på i framtiden. Kram

• JFL

Men Teskedsmamman väntar du barn igen? Det hade jag missat. Grattis!

• JFL

Hej,
    igår sa jag upp mig från jobbet . Det var nödvändigt jag har verkligen mått pyton varje dag och jag hoppas att jag får mera tid för min familj nu. Ska i helgen skick ut ansökningar för ett nytt jobb.

Elsa hon är väldigt pendlande i humöret också. Jag tycker att hon har blivit lite bättre än i vintras, ho blir inte riktigt lika arg längre, men när hon blir det så raserar hela världen. Hon dundrar upp i barnrummet, stänger ute lillasyster, vill vara i fred, river ner saker och slåss. Men där emellan kan hon vara jättebra.
    Jag håller på att lära mig att släppa henne och tillåter henne att cykla iväg själv inom området, och gå iväg till stora lekplatsen. En mentalträning för oss båda. Det svåra är att lillasyster alltid vill vara med och det håller Elsa tillbaka, för lillasyster litar jag inte ett dugg på.

Elsa har börjat få ont i magen. Hon kan plötsligt få jätteont i magen så tårarna bara sprutar. Lite läskigt. Men jag börjar förstå att det är nått med stress och rädsla. När hon blir rädd, eller saknar mig, eller liknande så kommer detta. Jag vet inte hur jag ska hantera detta eftersom det kommer från mig. JAg har haft väldiga problem med stressmage nu senaste halvåret men jag hoppas att jag och då hon mår bättre efter min uppsägning. Det känns inte som en bra skolstart om hon redan nu lägger sin stress i magen
    Hon är väldigt mammig just nu.

Tillsist: välkommen alla nya

• JFL

Tack Kina

Det är skönt att höra att alla 6-åringar verkar ha pendlande humör just nu. Jag tror att  de kanske är extra jobbigt för 6-åringarna nu för tiden när de mitt i 6-års-(trotsen) ska börja skolan. När vi var små fick vi vänta ett år till och kanske bli lugnare. Men visst det är ju olika för olika barn.

Hur känner era barn inför skolstarten, att börja nollan. Kommer era barn föresten börja på en skola eller har ni nollan på en förskola?

Elsa vill börja nu, ska bli så kul tycker hon. Inte som Tova (Ts mamma) att hon tjatat till sig en skolväska - hon har nog bara inte kommit på att hon måste ha en än, men hon pratar väldigt mycket om skolan.
    Själv börjar det kännas bra, jag inser att hon har blivit väldigt stor, hon har verkligen vuxit på sig på senaste tiden. Lång och smart. Envis och rolig.

Ska nog leta upp en bra bild och lägga in. Vänta

• JFL

Ja hon har vuxit väldigt. Dragit i från i längd och skostorlekar. Hon ligger mellan 122 och 128 i längd.

Åh vad fin Tova är, duktig tjej som skatear. Vilka häftiga strumpbyxor, var är de köpta?

• JFL

Flickmamma: Vad hon är fin.

Ts mamma: *gulp* ser inte riktigt fram emot tonåren just nu.

Idag var jag på möte på skolan. Är så glad att jag har sagt upp mig och kunde delta i mötet och träffa personalen. Inte för att jag är orolig för Elsas skull men ändå.
    Fröknarna sa sist att vi skulle träna våra barn så att de kunde gå på toa själva, skära sin mat och knyta sina skor. Tänke jag "hjälp finns det 6-åringar som inte klarar det" Fast det är klart de som är födda sent på året kanske inte har hunnit utveckla just de bitarna, det kändes så självklart att Elsa kan sånt redan {#lang_emotions_undecided} .

Svar på tråden Februari 2004 kör återigen vidare...