• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • Siggan

Grattis Vi5 och lia!

Ang simning så går A på simskola før 3.e terminen och gør helt klart framsteg, men jag vill inte sæga att hon kan simma. Efter den hær kursen så ska de kunna simma 12,5 meter både på mage och rygg och dyka i med mera.

milla: Jag har ju føljt dig sen 2005 och førstår att det måste vara både svårt och frustrerande. Extra knepigt nær du och mannen inte ser likadant på det hela. Før mig verkar det som det ær det stora problemet (ursækta om jag ær før nærgången). Har ni førsøkt någon form av familjerådgivning eller terapi?

en svensk tiger
  • asap

Nisselina - Ida har bara läsläxa. På skolan har man beslutat att inte ge läxor förrän man eventuellt också kan erbjuda läxhjälp i skolans regi. Men läsläxa har de som sagt, än så länge är den plättlätt och ingen rättning behövs från vår sida, bara lyssna när hon läser igenom den.

gbg - Men åh, så härligt att det lossnat för Elliot så att han nu kan redovisa för klassen utan problem!
    Ida simmar bara ryggsim. Jag tror inte alls att "alla andra" kan simma redan i första klass.

Milla - Jag förstår dig. Jag gjorde så att jag  läste en programmeringskurs på distans (Malmö högskola) när G var liten för att "uppdatera" mig lite när det gått några år sedan examen och jag mest varit föräldraledig de åren.
    Du bor ju ändå i en region med en del industri- och teknikföretag, i Västerås finns det väl massor? Jag tycker du ska ta kontakt med olika bemannings-/rekryteringsföretag där du bor och berätta läget. Jag tror att det ofta finns öppningar som inte alltid annonseras ut och tillsätts genom rekrytering. På mitt jobb hyr man ofta in konsulter från bemanningsföretag för tillfälliga toppar och projekt. I går började en kille som ska vara där ett halvår, intervjun var i tisdags. Men ibland låter man också bli för att man liksom bara förutsätter att man inte kommer hitta någon om det gäller en för kort period. Men om en lämplig kandidat hade visat sig så hade man inte tvekat!
    Så jag tror att om du berättar att du finns, samt talar om att du i det här läget kan tänka dig "vad som helst" bara det är på rätt företag, för att bygga erfarenhet och referenser så tror jag att det finns något därute för dig!
    Styrkekram och heja heja!!

• lia76
    gbg30plus skrev 2013-10-25 12:21:44 följande:
    Grattis Lia till er vackra son!! Förstår att ni känner er omtumlade, minns kaoset i våras när min bror fick en liten kille med små felvridna gullefötter. Nu är lille Olle ett halvår och har den gipsade tiden bakom sig. Han har nu såna där skenor en del av dygnet och får även vara utan. Fötterna ser rättvridna ut nu men jag har förstått att man får fortsätta ett bra tag till för att de inte ska vrida sig tillbaka. Har du någon att prata med? Fått några kontakter via BVC? Säg till om du vill ha min svägerskas adress så kan du fråga henne om du undrar över något! Kram och grattis igen
    Tack för de orden (=
    (=
  • kaz

Nu är det Simons tur att ha handen i gips. Han har brutit tummen efter att en kompis råkat hoppa på hans hand. Som tur är handlar det om en mindre fraktur och Simon är vid gott mod. Men han är lite handlingsförlamad och man får påminna om att han faktiskt har en hand till

Herregud Asap! Läste om hur ni samsover i Estland. Jag hade inte kunnat sova alls. Strongt av dig!

Hoppas nu haft härliga lov. Det har vi. Hi var i Göteborg på Universeum. Kul tyckte barnen men bäst var den lilla poolen på hotellet

Någon dom sett Lasse och Maja på bio? Hur var den? Kan man ta med en 5-åring?

• asap

Kaz - Oj då, stackars Simon. Hoppas tummen läker fort! Härligt med göteborgslov - Universeum är ju jättefint.

Jo, det är sovsal som gäller i Estland, skulle man kunna säga. Tur att vi gillar släkten! Jag brukar iofs ha svårare att sova på båten, när det gungar och låter, än i stugan (där det bara låter) Men visst är det skönt att komma hem sedan.

• gbg30plus

Kaz: Stackars Simon! Är det samma hand som han skriver med? Kompisens dotter fick en komplex armbågsfraktur som fick vara gipsad många veckor. Hon är numera både höger- och vänsterhänt .

Funderar vidare lite ang Elliots simning, det kanske skulle vara bra med en extralektion tillsammans med någon av oss föräldrar en gång i veckan, eller varannan vecka. Eller så ger vi simskolan en termin till...

Var förresten på utvecklingssamtal idag på skolan. Elliot uppfyller ca40% av målen i matte och 50% av målen i svenska som ska vara uppfyllda i sluter på åk 3. Häftigt. Han har en suverän lärare som hjälper honom förbi svårigheter och utmanar honom så att han hela tiden strävar framåt med nyfikenhet. Må han få behålla henne ända till femman (ingen självklarhet tyvärr).

• Gladhannapanna
    gbg30plus skrev 2013-11-06 20:20:55 följande:

Kaz: Stackars Simon! Är det samma hand som han skriver med? Kompisens dotter fick en komplex armbågsfraktur som fick vara gipsad många veckor. Hon är numera både höger- och vänsterhänt smile1.gif .

Funderar vidare lite ang Elliots simning, det kanske skulle vara bra med en extralektion tillsammans med någon av oss föräldrar en gång i veckan, eller varannan vecka. Eller så ger vi simskolan en termin till...

Var förresten på utvecklingssamtal idag på skolan. Elliot uppfyller ca40% av målen i matte och 50% av målen i svenska som ska vara uppfyllda i sluter på åk 3. Häftigt. Han har en suverän lärare som hjälper honom förbi svårigheter och utmanar honom så att han hela tiden strävar framåt med nyfikenhet. Må han få behålla henne ända till femman (ingen självklarhet tyvärr).

Härligt med goda resultat i skolan!

Vi har också fått väldigt positiva besked på dagens samtal om Agnes. Att inlärningen fungerar bra är så skönt för det är så slitigt när det inte funkar. Då är det "bara" det sociala man behöver oroa sig för...
  • gbg30plus

Ghp: visst är det så! Man är så glad när nån bit funkar så bra om det är andra bitar man behöver kämpa lite mer med. De är så små och känsliga än våra 06:or.

• kaz

Gbg: Det är hans skrivhand men han har lyckats hitta tekniken att skriva med den trots att tummen nästan helt är gipsad.

Härligt med goda resultat i skolan. Också Simon gick goda omdömen på utvecklingssamtalet. Han själv tyckte dock inte att det går så bra med engelskan men han jämför sig med de som pratar engelska hemma.

Ghp: Kul, då kanske jag tar med mig Sara. Hon lär blir sur annars

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*