• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • gbg30plus

MillaC: kan tänka mig in i hur du känner. Vill du ändra på det? Du har ingenjörsexamen i bagaget och bästa multitasking-arbetslivserfarenheten från småbarnstiden, självklart är du attraktiv för arbetsmarknaden! Finns det lämpliga större industrier eller konsultbolag i trakten?

• Milla C
    gbg30plus skrev 2013-10-24 20:10:52 följande:
    MillaC: kan tänka mig in i hur du känner. Vill du ändra på det? Du har ingenjörsexamen i bagaget och bästa multitasking-arbetslivserfarenheten från småbarnstiden, självklart är du attraktiv för arbetsmarknaden! Finns det lämpliga större industrier eller konsultbolag i trakten?
    Tyvärr är jag inte ett dugg eftertraktad på den arbetsmarknaden . Nyutbildad högskoleingenjör - för 6 år sedan - med endast tre månaders arbetslivserfarenhet inom industrin efter examen, och dessutom småbarnsmamma. Inte mycket som atraherar arbetsmarknaden där inte. Hade jag varit småbarnspappa däremot hade föräldraskapet inte varit ett hinder .
    gbg30plus skrev 2013-10-24 20:08:33 följande:
    Å Vi5 har fått en liten flicka!! Måste bara dela med mig av detta underbara
    Grattis Vi 5!

Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Piggley Wink

Jag tänker som Nisselina, om det finns någon kurs att fräscha upp med. Vilken typ av ingenjör är du?

H juni 07, N november 10
  • Gladhannapanna

Milla: jag förstår precis vad du menar! Har faktiskt tänkt på det genom åren, att du inte jobbar med det som du satsat på. Finns det någon möjlighet att få en praktikplats och fräscha upp dina kunskaper? Det är väl din tur att satsa på din karriär nu när P fått satsa på sig i flera år?

• kaz

Gbg: Simon håller sig flytande och tar sig fram men jag vet inte om man kan kalla det simma Vi har också kört simskola men det sim triggade var jakten på simmärken. Vi började med de enkla som vi visste att han skulle klara av och sedan fick han öva för att klara de lite svårare. Nästa termin blir det simskola igen men då i en svårare grupp. Han är väl på gränsen...

Milla: Jag förstår dig verkligen! Är du attraktiv för företag i Stockholmsregionen? Är en flytt otänkbart? Du har många år kvar i arbetslivet så det gäller att försöka hitta en hållbar lösning. Det kanske räcker med någon kurs? Herregud man läser ju jämt om bristen på ingenjörer!

Nätterna här har blivit hell. P äter knappt på dagen då han är så upptagen med att upptäcka världen. Han som var så lugn Men nu har jag bestämt att det blir vatten mellan 00-05 - ingen mat, basta!

• lia76
    gbg30plus skrev 2013-10-23 14:36:45 följande:
    Tack alla för stöd och glada tillrop . Det är en sån lättnad att se honom komma över trösklar. Nu senast lyckades han våga testa klädsim på simskolan också - något som han haft ångest för i tre terminer på simskolan. Men nu, med stöd från en simfröken och en lätt knuff från välmenande modern så gick det bra. Han var så lycklig efteråt och jag satt där med tårar i ögonen.

Det leder mig in på en fråga - kan alla era 06-or simma? Elliot kan simtagen men får inte tillräckligt med kraft för att hålla sig flytande. Han har precis lärt sig ryggsim utan flythjälpmedel men kan inte ligga stilla och flyta. Jag börjar fundera på privat simlärare för honom då tre terminer i simskola inte lett någon vart direkt. Snart börjar de väl åka och simma med skolan och då är jag rädd att han är den ende som inte knäckt simkoden...
    Du behöver inte oroa dej för om de inte kan simma, det är helt naturligt att de inte kan simma vid den här åldern. Och att de åker till badhuset osv för att simma behöver du heller inte oroa dej för, de har ju hjälpmedel, de som inte kan simma behöver ju inte simma utan hjälp (=

Stella kan simma någorlunda. Hon har precis blivit uppflyttad till en grupp som kallas för Fisken, där de ska lära sej simma på djupt vatten. Hon är fortfarande osäker på att simma på djupt och använder sej av tuberna på ryggen (=

-----------------

Den 6 oktober kom vår lille pojk till världen (=
    Allt gick bra, tog ca 11 timmar från första värken tills han var ute.
    Fick morfin vilket inte hjälpte ett skit och var tvungen att vänta 3 timmar innan jag kunde ta EDA.
    Klockan 13.26 är han född, 53 cm lång och vägde 4035.

Dessvärre föddes han med något som kallas klumpfot (PEVA) och är nu inne på sin tredje gipsning för att rätta till hans fötter. Sedan kommer de skära av hans hälsenor då de är för korta och sedan ytterligare gipsning på det i ca 3 veckor (omgipsning varje vecka).
    Efter det så får han skenor. Vet dock inte riktigt vad för sorts skenor, men läkaren har pratat om några som heter Dennis Brown skenor, och dessa ska han då ha dygnet runt (23 timma rom dygnet) i ca 3 månader, sen räcker det att han har dem nattetid fram till 3-4 års ålder. 

Allt har väl äntligen sjunkit in i huvudet på mej, men är fortfarande tufft att se honom gipsad, men han vet ju inte om något annat, för honom är det här naturligt, men känns ändå tufft.

(=
  • gbg30plus

Grattis Lia till er vackra son!! Förstår att ni känner er omtumlade, minns kaoset i våras när min bror fick en liten kille med små felvridna gullefötter. Nu är lille Olle ett halvår och har den gipsade tiden bakom sig. Han har nu såna där skenor en del av dygnet och får även vara utan. Fötterna ser rättvridna ut nu men jag har förstått att man får fortsätta ett bra tag till för att de inte ska vrida sig tillbaka. Har du någon att prata med? Fått några kontakter via BVC? Säg till om du vill ha min svägerskas adress så kan du fråga henne om du undrar över något! Kram och grattis igen

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*