• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • M73

Pyttis; skönt att det är bättre idag!

Vi var ju med H på Ice Age 3 i sommras, hennes koncetration varade väl ungefär lika länge som popcornen men hon pratar fortfarande om filmen.. Sen har sambon och hon varit på "upp" med men den var nog för läskig o för lång egentligen. Hon gillar trailern till prinsessgrodan med så det är kul att höra att den verkar funka, får nog skicka iväg dem på far o dotteraktibvitet igen snart.

• Mandra

Vi 4 > Haha ja det tyckte jag med, fast det var visst inte helt ett sammanträffande ändå. Eller jo fast nej .. haha
    Alltså, jag frågade sambons goda vän, han agerar nämligen jourhem år katter, vilket ställe det är han får katter från. Det verkade som en bra ände att börja nysta i. Vi fick namnet och adressen och sen var vi igång. Den gode vännen och sambon jobbar numer ihop på banken och den gode vännen hade visst kommit i kontakt med det katthemmet , så klart, på grund av denna andra kollega.
    Så även om det var ett sammanträffande för oss så var det inte det ändå.. haha om du är med?!
    Hur som hällst så vart det rätt och superbra och det var liksom bara meningen

Vilken fin bild du just gav mig av Albin och hur han växer jämt med att våra barn växer. Du är lika fin som dina tankar och bilder.

malinkatarina > Hoppas kvällen med tjejerna botar fökylningen helt! Det där med hosta. Är det inte upp till 8 veckor man kan få dras med dem så här års utan att man ska behöva oroa sig? (om det inte känns konstigare än vanligt eller flera andra symptom samtidigt förståss då) Ha det skitnajs ikväll !

*extrakram till pyttis*

• Frk Kanin

Hej!

Jag hade tänkt att ta Ärtis på Prinsessan och Grodan. VAd kul att höra att den var ok.

Behöver era  kloka råd. Vi var hos Octaviakliniken igår. Där fick jag en hel mängd recept, en väska med sprutor etc etcv... Tydligen ska jag sätta igång med "inför IVF-behandlingen" om 2 veckor. Jag blev chockad och hade svårt att hålla mig för tårar. Min man såg det och höll om mig när vi gick därifrån. Han var minst lika chockad. Jag kanske låter naiv men jag visste inte att det var en så lång procedur innan. Tabletter för att sätta kroppen i "klimakterieläge", nässprej, sprutor i magen varje dag, ägglossningsspruta,  med alla de biverkningar som kommer av detta. Sedan äggplockning, groddning eventuellt negativt svar, återföring, vänta eventuellt negativt svar... vänta vänta vänta och hoppas...

Efter läkarbesöket skulle vi lämna blodprov för att se att vi inte har HIV eller hepatit C. Sköterskan försökte i två av mina blodådror på vänster arm. Sedan sa hon "jag har en dålig dag" och gick och hämtade en annan. Denna dam försökte i höger arm men träffade en nerv så hjag skrek högt och sa till henne att ta ut nålen. ( jag är blodgivare och inte nålrädd). HOn försökte i den första armen igen och då gick det.

På väg hem sa min man att han hoppades att det skulle fungera på  normalt sätt istället. ..Äntligen trillade kanske poletten ned på honom. Läkaren sa att jag har ägglossning idag eller imorgon. Jag tror maken är på ! trots att vi haft verkstad varje dag sedan ifredags Eftersom jag inte vet när jag har ägglossning.

NU till min fråga. OM vi inte blir gravida nu ? Vad skulle ni göra ? Jag är så rädd för alla biverkningar från medicinerna. Sedan kommer också kostnaden.22500 är inte kaffepengar för oss. Det är 20 % chans för att oss att det ska lyckas. Men sedan kan man ju bara spekulera i riskerna för missbildning etc...

Äh så dum jag är ni kan ju inte bestämma åt oss. Det är ju egentligen bara jag men jag ville nog bara få ångestfrågan ur mig...

mamma till ärtis 060608 och adèle 090221-090302
  • Frk Kanin

Pyttis : vi använde potatismjöl!

• malinkat

Ok, märkligt! Fick inte posta mitt inlägg, men detta gick visst bra. Omskriver då , kanske sorterade FL bort det

WOW Milla grattis och kör hårt!!!
    Och Wilma, kör hårt du med, klart du ska på date
    Om filmer - Alfred ser ju både långa /halva långa filmer samt avsnitt av Alfons, nicke nyfiken etc. Vi har ju inget Bolibompa och ingen bra tysk motsvarighet. Önskar det fanns blandade DVD:er
    Pyttis, skönt att ni är bättre!
    Mandra, förkylningen får akta sig, sånt har jag inte tid med
    Frk Kanin.... vad svårt! Stora beslut.... Kanske får ni ge er tid åtminstone till efter denna ÄL-period är slut och till nästa förhoppningsvisa ICKE-mens, så ni hinner prata igenom allt? Nu är det ju svårt att veta hur man själv skulle göra...
  • Milla C
    Frk Kanin: Jag förstår din ångest. Alla dessa mediciner, och allt vad de gör med kroppen, och så VET man inte om det blir någon bebis... Hade ju varit ett helt annat läge om man säkert vetat att det skulle resultera i en bebis - men som med allt annat så är det ju ingen "slam dunk". Vet inte vad jag skulle ha gjort i ditt läge, så jag kan tyvärr inte ge några råd. Men kanske kan du få lite rätsida på dina egna tankar bara genom att skriva här?
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Gladhannapanna

Frk Kanin: Usch vilket dilemma! Förstår att ni tvekar, men samtidigt undrar jag om ni inte kommer att ångra att ni inte försökte...

Tack för alla peppningar, det verkar faktiskt som om hon är rejält på bättringsvägen, har inte sett någon blåsa idag, bara skorpor och hon har ätit och varit pigg.

Ska kolla igenom henne ordentligt ikväll och se hur det ser ut, om hon är blåsfri ikväll får hon nog gå till förskolan på torsdag.

• Vi 5

Frk Kanin, usch vilka svåra frågor. Om du vill höra mina tankar som lite bollplank så tror jag att jag för egen del skulle tänka att 20% (till min vän som håller på med IVF sa de 20-30%) är större än de 3-10% som man väl annars brukar ange om man är över 40? Och så skulle jag nog tänka som Pyttis att jag skulle kunna ångra mig om jag inte hade provat iaf. Min kompis tyckte att det gick lite fortare och lättare än hon hade tänkt, hon har precis återinfört ett fryst embryo efter ett misslyckat försök innan, men det är ju väldigt individuellt.

Mandris, jag hängde med  

Ni som nattammat "stora" bebisar (E är 14 mån) är det så att ni har behövt sluta helt för att de ska sova bättre? E har ju inte varit någon snuttis förut, bara ätit några gånger och sedan vänt sig om/satt sig upp (men oftast inte somnat   ). Hans sömnsvårigheter verkar ha andra orsaker, han vaknar fortf hela tiden, men nu har han sedan ca en-två veckor dessutom börjat vilja snutta HELA tiden. Har för mig att Kaz hade en liknande period med Sara för ett tag sedan? Tips, tankar och idéer moottages tacksamt, om ni inte är alltför trötta på ämnet, vet ju att det har talats om detta förut...  

• Mandra

Frk Kanin > Åh så mycket tankar. Är biverkningarna bestående? eller går de över?
    Jag brukar ställa mig två frågor när jag ställs inför viktiga beslut. Vad händer om jag gör det? Sen låter jag fantasin flöda runt det.
    Andra frågan är då såklart  Vad händer om jag inte gör det? och förhoppningsvis så blir jag lite klarare åt vart det lutar.
    Jag hoppas att du fått smälta dagen och sen tänka igenom all information du fick/ ni fick. Jag tror att med lite tid, ngn dag- några dagar så har ni ert svar.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*