Hästtråden v. 11
Hästtråden v. 10
Hästtråden v. 10
finns det några huskurer som minskar dessa snöstyltor? Snön kom pang bom och funderar på om det finns något som kan underlätta tills snösulorna är på?
En till fråga angående brodd, hur gör ni med det i hagen om där är fler hästar?
Brukar ha snösula på men hovslagaren tyckte vi kunde vänta till nästa skoning då vädret var så milt. Får ringa ut honom tidigare men det tar minst en vecka innan han kan komma ut och jag tyckte så synd om hästen min idag när jag tog in honom från hagen med stora syltor och insåg att ridning inte kommer vara möjlig i detta vädret innan snösulorna är på.
det lär finnas sulor som man kan skruva i tåbrodden om du har såna hål på skon. Jag "tvingade" min hovis att sätta på sulor 29 okt men än har vi inte nyttjat dem... Han erbjöd mig vänta men jag tackade nej, snö på G här till helgen!
vi har stora i stort sett isfria hagar så vi har i blindbrodd istf isbrodd i hagen. Rider med dem på snöunderlag mend is måste man byta brodd. Byter tillbaka. Sandar vid in/utsläppen i hagen om det är isigt, särskilt vid blankis så får inte blinmdbrodden fäste men om det är lite skrovlig mjuk is så greppar den. Om jag rider med blindbrodd på snöunderlag så känner jag ingen skillnad om jag har isbrodd . Har 4 broddhål i alla skor runt om. Bor i mitten västmanland/bergslagen, klimatzon 4 (5)
Skitvinter... Nog för att jag är tacksam över att snön inte ligger upp över takknutarna...men det hade ju gärna fått vara tjäle i marken "suck"
-Nu är vinterhagen redan söndertrampad o jag undrar om den över huvud taget kommer kunna återhämta sig i tid till nästa vinter...
Jag håller med om att det är skitvinter, bara lera i hagen :(
Hästarna skoddes för ett par veckor sen och vi lämnade bort snösulor den här gången. Ingen snö i sikte här än utan det verkar bara bli regn, regn och regn så gör dom ingen nytta. För ett par dagar sen så steg vattennivån typ 90-100 cm så det var översvämning överallt.... Vinterskor fick dom dock på så vi kan brodda om/när det blir kallt och fruset. Blir det väl dags att brodda så går dom broddade dygnet runt sen.
I övrigt står hästarna mest stilla nu. Jag opades i onsdags (stor bukplastik) och får inte rida på länge, vet inte hur länge men kan bli många månader. Jag får öht inte ens ta ut hästarna ur hagen på ett par månaders tid.... Närmsta månaden får jag bära 1 kg och sen sakta öka på.... Har iaf hittat en duktig tjej som just nu inte har nån häst att rida som visat intresse att komma och rida. Hon är väldigt duktig och verkar gilla lite knepigare hästar så hon passar nog bra att hålla igång min knepiga dam. Jag har även satt en annons om att jag letar 1-2 medryttare/halvfodervärdar som kan hjälpa till. Hästarna skulle ju behöva hållas igång även om inte jag kan göra det.