• Svar på tråden Hästtråden v. 11
  • Fru X
    Mother of 5 skrev 2011-10-07 21:42:32 följande:
    Har varit i kontakt med vet...men bara över telefon. Så det var därför jag la ut bilderna här för att få råd fr ngn som SETT problemet. Hon verkade inte riktigt villig att redan i det skedet komma ut och titta.

Ska ta med mig silvertejpen imån bitti och föröka säkra lindningen med den för jag vill inte gärna att han står inne i boxen i onödan med tanke på svullnaden.

Nej, han är fortf inte halt, så han ska minsann få röra på sig och få igång cirkulationen.

Tack igen för din hjälp.

Har sett det vid 10-20? tillfällen. De metoder jag tipsat om har fungerat m gott resultat.

kke 5 ggr jag sett varit mugg som var orsaken.   Enl min vet blir lymfangiten lättare kronisk om den är orsakad av mugg än om grundorsaken är vanlig sårskada.

• Cecese

Usch vad jag blev ledsen igår när jag såg en shettis som var med på ponnyridning. Jag är absolut ingen expert på hovvård eller hur hovarna ska se ut men jag började nästan gråta så hemskt som det såg ut. Framhovarna var alldeles för långa och fel vinkel. Längst fram på hoven gick det inte ens ner i marken utan det hade böjt sig uppåt.... Personen som äger hästarna verkar dom tydligen själv och visst det kanske kan finnas nåt sjukdomstillstånd (fång??) som gör att hoven växer tokigt men inte sjutton tar man en sån ponny/häst med på ponnyridning då eller? Och om det inte beror på sjukdom så är det ju verkat helt fel och med alldeles för långt mellanrum...

• Fru X
    Cecese skrev 2011-10-09 11:05:11 följande:
    Usch vad jag blev ledsen igår när jag såg en shettis som var med på ponnyridning. Jag är absolut ingen expert på hovvård eller hur hovarna ska se ut men jag började nästan gråta så hemskt som det såg ut. Framhovarna var alldeles för långa och fel vinkel. Längst fram på hoven gick det inte ens ner i marken utan det hade böjt sig uppåt.... Personen som äger hästarna verkar dom tydligen själv och visst det kanske kan finnas nåt sjukdomstillstånd (fång??) som gör att hoven växer tokigt men inte sjutton tar man en sån ponny/häst med på ponnyridning då eller? Och om det inte beror på sjukdom så är det ju verkat helt fel och med alldeles för långt mellanrum...

anmäl dem till miljö och hälsa. För hästens skull. Säkert en fånghäst som behöver bättre skötsel. Tänk  dig blånagel och för trånga skor med stålhätta...
  • cajsasmamma
    Cecese skrev 2011-10-09 11:05:11 följande:
    Fast egentligen är det bra att han tog ponny dit, för då var det folk som regera och hoppas att nån anmäler hästägaren!
  • Fru X
    cajsasmamma skrev 2011-10-09 15:18:32 följande:
    Fast egentligen är det bra att han tog ponny dit, för då var det folk som regera och hoppas att nån anmäler hästägaren!

precis!
  • grästuva

Ska köpa ett vintertäcke 400g, satt och kollade i hööks katalog och hittade två som vad jag förstod på beskrivningen var av precis samma funktion men med ett pris på 1029 :- respektive 699 :-. Varför sån skillnad i pris? båda av märket Horsepower, det ena Nevis och det andra Snowdon.

Någon som kan rekommendera ett tjockt bra och slitstarkt vintertäcke för lättfrusen häst?
    Han har ett Shire som han hade i vintras men vill ha dubbel uppsättning utifall det måste tvättas eller går sönder mitt i vintern. 

• cajsasmamma

jag tycker att shiré, bucas och rambo är dom bästa täckernasom håller i många är. Och Rambo är bäst!

• grästuva

Ja, rambo hade jag till min gamla ponny. Finns det någon hemside adress till rambo täcken?

• Fru X
    grästuva skrev 2011-10-09 19:47:22 följande:
    Ska köpa ett vintertäcke 400g, satt och kollade i hööks katalog och hittade två som vad jag förstod på beskrivningen var av precis samma funktion men med ett pris på 1029 :- respektive 699 :-. Varför sån skillnad i pris? båda av märket Horsepower, det ena Nevis och det andra Snowdon.

Någon som kan rekommendera ett tjockt bra och slitstarkt vintertäcke för lättfrusen häst?
    Han har ett Shire som han hade i vintras men vill ha dubbel uppsättning utifall det måste tvättas eller går sönder mitt i vintern. 

lättfrusen? Det bästa i så fall är inte täcke - det är fri tillgång på grovfoder. Kompletterat med tak och vägg mot åtm norrstort nog så ALLA hästarna får plats.
  • grästuva

Han har inte alltid varit lättfrusen, har kommit dom senaste två åren. Innan klarade han sig med fleccefodrat regntäcke hela vintern.
    Han är pigg och frisk i övrigt så jag har antagit att det är med åldern han blir mer frusen (18).
    Står i utebox och stor tillgång till grovfoder vintertid, lägger alltid in mer än han äter upp.
    Alltid nytt färskt hö, tar ut det överblivna. 

Svar på tråden Hästtråden v. 11