• Svar på tråden Hästtråden v. 11
  • Familj Lo

Hon är fem år, har fått hovvård m ca just 6-8 veckor, är inte mycket att ta under utan är mer att raspa runt om lite så dom ska hålla ihop och få tillbaks formen.. Dom växer liksom bara utåt? Förra hovslagare fick inte på skor fram på henne så ska testa denna, många rekommenderade henne...

• grästuva

Ok, med åldern tänkte jag mer på min häst som blir arton nu

Själv är jag tyvärr inte så duktig vad gäller hovarna men har en bra och kunnig hovslagare som gärna kommer med bra tips och råd. 

• cajsasmamma
    Familj Lo skrev 2011-10-06 07:20:02 följande:
    Hej! Tänkte höra m er om ni märkt några försämringar ang hovarna? Vårt fullblod har fått så många sprickor och tappskor och därav blivit öm dom andra(varmblod, shettis och pre) har inget märkt på . Hovslagare kommer tisdag igen, hon sa vi skulle ta tjära, men ska ja ta det på sprickor,? Tycker synd om min lilla dam ju!
    Hur djupa sprickor har din häst? Hästen kanske behöver avlastningskor? Om det är torrsprickor så kan du lägga en galoppbandage med mycket bomull under som du har mycket matolja på och sen ta ett varv med klisterbandage . 
    Men skippa all hovsmörj och smörj absolut inte hela hoven för det torkar bara ut hoven.  
  • Mother of 5
    Fru X skrev 2011-10-05 21:53:07 följande:
    Mugg, lymfangit.

Smörj på salicylsyrevaselin på muggen, vänta en timme, tvätta m hibiscrub el såpa om du inte har tvål. Alsolomslag el jodopaxomslag på skenan, promenad om hästen inte är halt. Gärna försiktig jogg

om hästen har över 39 i tremp, är allmänt slö el äter dåligt, ring veterinär    
    Han är inte slö, har bra aptit och har ingen hälta. Provade först med JOdopax men det gillades inte alls. Verkar som att det svider/bränner. Svullnaden uppe på benet har lagt sig LITE...kanske för att jag varit ute och gått med honom.
  • Mother of 5
    cajsasmamma skrev 2011-10-05 23:24:13 följande:
    Det bästa mot mugg(som jag tycker att det ser ut som)  och rasp enligt mig är att tvätta med lactacyl , låt det torka ett tag och sen smörj på med Idomin. Och pilla inte bort skorpor . 

Sen kan man inte avgöra hur det benet ser ut för övrigt när hästen inte stöder på benet normalt, 
    Benet är rejält svullet en bra bit upp...men han stöder fullt på det och har ingen hälta. Får nästan hålla in honom när jag går med honom. Går för att få ner svullnaden.

Då var jag inte ute och cyklade när jag tänkte att jag skulle smörja efter rengöring. Fast jag hade Helosan i tankarna...men det kanske är bättre med idomin.
  • grästuva

Är det inte ganska viktigt att låta det andas också, rengöra låta det torka och vädras en stund för att sen smörjas igen.
    Minns att jag fick det rådet av veterinär för många år sedan när jag hade en ponny med svårbehandlad mugg.
    Detta gick också upp i benet med svullnad och för det fick ponnyn pencelin kur. 

• cajsasmamma
    Mother of 5 skrev 2011-10-06 12:16:18 följande:
    Benet är rejält svullet en bra bit upp...men han stöder fullt på det och har ingen hälta. Får nästan hålla in honom när jag går med honom. Går för att få ner svullnaden.

Då var jag inte ute och cyklade när jag tänkte att jag skulle smörja efter rengöring. Fast jag hade Helosan i tankarna...men det kanske är bättre med idomin.
    Du kan ju lägga på en vanlig stallbandage på bakbenen. (jag har back on track-underlägg dom sätter ingång en jäkla blodcirklation och desto bättre blodcirklation desto snabbare läkningstid) 
    grästuva skrev 2011-10-06 12:37:42 följande:
    Är det inte ganska viktigt att låta det andas också, rengöra låta det torka och vädras en stund för att sen smörjas igen.
    Minns att jag fick det rådet av veterinär för många år sedan när jag hade en ponny med svårbehandlad mugg.
    Detta gick också upp i benet med svullnad och för det fick ponnyn pencelin kur. 
     Luftning är viktigt! därför är det smart att låta benet torka tex i stallgången.
  • Fru X
    Familj Lo skrev 2011-10-06 07:20:02 följande:
    Hej! Tänkte höra m er om ni märkt några försämringar ang hovarna? Vårt fullblod har fått så många sprickor och tappskor och därav blivit öm dom andra(varmblod, shettis och pre) har inget märkt på . Hovslagare kommer tisdag igen, hon sa vi skulle ta tjära, men ska ja ta det på sprickor,? Tycker synd om min lilla dam ju!

japp, röta generellt just nu pga det vart ovanligt varmt och fuktigt. Tjära hjälper BRA mot de problemen som är just nu
  • Fru X
    cajsasmamma skrev 2011-10-05 23:24:13 följande:
    Det bästa mot mugg(som jag tycker att det ser ut som)  och rasp enligt mig är att tvätta med lactacyl , låt det torka ett tag och sen smörj på med Idomin. Och pilla inte bort skorpor . 

Sen kan man inte avgöra hur det benet ser ut för övrigt när hästen inte stöder på benet normalt, 

jag fick rådet m salicylsyrevaselin av vet för ett år sen, nya rön. Det var när H hade ett elakt balltramp som i förlängningen blev skorvigt och svullet . Fick då Finadyne ( ?  en antibiotíkasalva var det iaf) och för att den skulle verka rätt så skulle skorvarna bort. Därav vaselinet. Det fungerade jättebra! Smörja, vänta pilla, tvätta.

En gammal huskur vi använt mot mugg är vanlig receptfri 1% Hydrocortison  
  • Fru X
    Mother of 5 skrev 2011-10-06 12:12:26 följande:
    Han är inte slö, har bra aptit och har ingen hälta. Provade först med JOdopax men det gillades inte alls. Verkar som att det svider/bränner. Svullnaden uppe på benet har lagt sig LITE...kanske för att jag varit ute och gått med honom.
    alltså jodopaxbandage på skenan för att lymfangiten ej ska bli kvarstående (våtvarmt omslag vvo)

Sätter du jod på såret så svider det.  
Svar på tråden Hästtråden v. 11