Hästtråden v. 11
Hästtråden v. 10
Hästtråden v. 10
Trevligt Cecese att det går. bättre för er! Idag sålde jag min 3årig med blandade känslor, men hon lönn till en pensionär med vid för henne. På tisdag startar vi på Örebro med våran Rottis... så håll tummarna!
Ja det är så underbart att vara i den här bubblan, det tog tid och jag hade tappat hoppet helt men nu är det värt all blod, svett och tårar som var under vintern och våren. Tänk att för ett halvår sen hade jag kunnat ge bort hästen om jag hade haft råd till det så "rädd" för henne var jag, eller inte för henne men för ridningen. Nu är det helt annat och det funkar så bra.
Barnens häst är mysig han med och helt annan än min häst. Dom är så olika att dom kompleterar varann väldigt bra. Tryggare häst får man leta efter. Blir dock att köpa hack åt honom i veckan som kommer för han är så stum i munnen och det funkar inget vidare med bett. Fick "tips" om att få låna ett pessoa-bett men det känns helt fel. Han är så stum i munnen att jag tror det bästa är att ta bort bett helt och köra bettlöst. Eftersom han lyssnade lika bra med tyglarna i remontnosgrimma som när dom är i bettet tror jag hack kommer att funka riktigt bra för då blir det mera tryck. Då får ju munnen en chans att "läka" så den kanske blir känsligare igen. Efter 5 år som barnhäst på ridskolan har han lärt sig alla sätt att komma undan bettets inverkan. Har funderat på det länge och kollat på det länge men inte kommit mej för att köpa ett men nu ska det nog bli av.
Cesese: Vad roligt att höra när det går bra för någon! Sug på karamellen så att du minns den i eventuella framtida svackor.
Jag tror också på bettlöst. Jag upplever att många hästar som blivit "mundöva" på grund av för många och/eller grova hjälper blir helt andra hästar att rida på när de får ett bettlöst alternativ. Ponnyhackamore funkar ofta bra, men det finns andra alternativ att prova om det inte fungerar något vidare. Min häst är till exempel svårriden på hackamore, för hon hänger sig gärna i handen på lösningar som innebär tryck över nosryggen. På henne funkar det att sätta en skarpare rem över norryggen istället för den breda plattan som normalt sitter på. Prova er fram, tycker jag. Och ja, min erfarenhet är att de "läker" i munnen och blir känsliga igen när man ridit bettlöst en period.
Skulle uppskatta om ni vill titta på dessa bilder och tala om vad ni anser att det är ni ser...

Mugg, lymfangit.
Smörj på salicylsyrevaselin på muggen, vänta en timme, tvätta m hibiscrub el såpa om du inte har tvål. Alsolomslag el jodopaxomslag på skenan, promenad om hästen inte är halt. Gärna försiktig jogg
om hästen har över 39 i tremp, är allmänt slö el äter dåligt, ring veterinär
Det bästa mot mugg(som jag tycker att det ser ut som) och rasp enligt mig är att tvätta med lactacyl , låt det torka ett tag och sen smörj på med Idomin. Och pilla inte bort skorpor .
Sen kan man inte avgöra hur det benet ser ut för övrigt när hästen inte stöder på benet normalt,
Hej! Tänkte höra m er om ni märkt några försämringar ang hovarna? Vårt fullblod har fått så många sprickor och tappskor
och därav blivit öm
dom andra(varmblod, shettis och pre) har inget märkt på . Hovslagare kommer tisdag igen, hon sa vi skulle ta tjära, men ska ja ta det på sprickor,? Tycker synd om min lilla dam ju!
Familj Lo: Tjära torkar ut och är därför direkt olämpligt att använda på en torr hov. Spontant känner jag att jag hade tagit ut en annan hovslagare om jag fått ett sådant råd. Hovarna blir lätt torra om hästarna går på väldigt torr mark, eller i lera och som sedan hinner torka under många timmar, tex under natten i boxen. Matolja funkar. Kladda på ordentligt en gång om dagen. Har hovarna gått sönder när hon tappat skorna? Flutit ut?
Pallas: var min sambo som pratade m hovslagare, blev lite så.när ja hörde det. Men tror han hört fel, dom har flutit ut enormt på kort tid!! Känner mig hemsk mot henne
Familjen Lo hon kanske behöver tätare hovvård, har själv funderat på det. Min häst hovar tycker jag börjat växa mer.
Kan sådant vara ålders relaterat?
Brukar sko honom var åttonde vecka men nu tror jag det får bli var 6-7 vecka ist.