• Svar på tråden Hästtråden v. 11
  • Pallas
    Fru X skrev 2011-10-09 22:04:11 följande:
    lättfrusen? Det bästa i så fall är inte täcke - det är fri tillgång på grovfoder. Kompletterat med tak och vägg mot åtm norrstort nog så ALLA hästarna får plats.
    Är benägen att hålla med där. Jag tipsar om rundbalsnät, jag ska köpa ett sånt så att även min övermatglada stumpa kan få äta kontinuerligt (om än inte med fri tillgång). Hon går med en riktig fryslort som dessutom har svårt att hålla hull. Min tant blir sur och grinig om hon inte får tugga jämt, och nätet tror jag kommer bli succé.
  • Cecese
    Fru X skrev 2011-10-09 14:02:27 följande:
    anmäl dem till miljö och hälsa. För hästens skull. Säkert en fånghäst som behöver bättre skötsel. Tänk  dig blånagel och för trånga skor med stålhätta...
    Ja jag borde ju göra det. Lite tråkigt bara att ingen reagerat på det tidigare för det måste väl ha hållit på ett bra tag eller? Där hästen står så rör det sig massor med folk så nån borde sett det och reagerat. Fast jag bor på en sån ort där alla "känner" alla och oftast drar man sig väl för att anmäla eftersom man inte vill stöta sig med folk.

En gång har jag anmält, det var 17 år sen och grova missförhållanden för hästarna. Hästarna stod inne dygnet runt från typ september till juni och fick aldrig komma ut då. Det mockades aldrig. Alla hästar fick samma mängd mat, dvs lilla stoet ca 15 år på 155 cm fick samma mängd som 3 åriga hingsten på 170 cm. Alla hästar fick massa havre trots att dom stod inne dygnet runt och havren växte på strån i foderlåren. Ja fanns en hel del till....
  • grästuva

Vi har inte rundbalar utan gigantiska fyrkantsbalar.

Pallas, sökte på rundbalsnät men det enda jag fick upp var det nät man använder runt balarna innanför plasten. Är det sådant du menar? 

• Pallas

grästuva: ah, nej vänta ska jag kolla vad det heter...

Här: Slow feeding. Vet inte hur det skulle funka med fyrkantsbalar, men eftersom de får sina nät uppsydda borde det gå att måttbeställa efter fyrkantsbal också. Jag tänkte bygga en lösning så vi kan ha rundbal under tak, med nät och trampskydd för skodda hästar i vår hage i vinter. Jag ska ha ett mindre nät i boxen också, så hon får jobba lite för maten.

• Jätte Öppen
    Pallas skrev 2011-10-10 18:02:14 följande:
    grästuva: ah, nej vänta ska jag kolla vad det heter...

Här: Slow feeding. Vet inte hur det skulle funka med fyrkantsbalar, men eftersom de får sina nät uppsydda borde det gå att måttbeställa efter fyrkantsbal också. Jag tänkte bygga en lösning så vi kan ha rundbal under tak, med nät och trampskydd för skodda hästar i vår hage i vinter. Jag ska ha ett mindre nät i boxen också, så hon får jobba lite för maten.
    Åh ett sånt nät skulle jag villja ha också, har bara små varianter på det där. men jag har inte lurat ut nått bra sätt att hänga upp nätet för rundbal, för ståendes och brodd på vintern känns lite riskabelt.
    Men jag gillar de små näten, var jätte nöjd med dom ifjol så jag hade gladeligen köpt ett för rundbal bara jag kunde lösa det praktiskt :)
  • Jätte Öppen
    Jätte Öppen skrev 2011-10-10 18:42:56 följande:
    Åh ett sånt nät skulle jag villja ha också, har bara små varianter på det där. men jag har inte lurat ut nått bra sätt att hänga upp nätet för rundbal, för ståendes och brodd på vintern känns lite riskabelt.
    Men jag gillar de små näten, var jätte nöjd med dom ifjol så jag hade gladeligen köpt ett för rundbal bara jag kunde lösa det praktiskt :)
    eller hänga upp var fel ord, men sträcka upp det snarare.
  • Pallas
    Jätte Öppen skrev 2011-10-10 18:42:56 följande:
    Min kompis snörade ihop nätet med ett spännband och hade sedan en träram runt balen så att hästarna inte kunde trampa på nätet. Allt eftersom hästarna åt så att nätet blev lösare så spände hon ihop det mer med bandet. Hon tyckte det funkade bra, hennes hästar drog iaf inte iväg med det. Min häst skulle nog släpa iväg med nätet, men har du kollat på lösningarna som finns på sidan jag länkade till? Det finns ju lite olika varianter.
  • Pallas

När vi är inne på vintertäcken så behöver jag råd. Alla täcken min häst har är för små i halsöppningen.  De sitter bra när hon står vanligt, men när hon ska beta eller äta hö från marken så är de alla för tighta. Hon är både grov och har en... ja vad kan det heta... bred/djup halsansättning. Alltså halsen fäster och välver sig från manken upp och sedan långt ned också. Så, tips på täcken som passar hästar med den här kroppstypen tas tacksamt emot!

• Litenpåjorden

Rambo är ett Horseware-täcke ja, säljs på bla. Granngården :)

Svar på tråden Hästtråden v. 11