• Svar på tråden Hästtråden v. 11
  • Mother of 5
    Fru X skrev 2011-10-06 17:05:18 följande:
    alltså jodopaxbandage på skenan för att lymfangiten ej ska bli kvarstående (våtvarmt omslag vvo)

Sätter du jod på såret så svider det.  

Men varmt omslag gör ju att ev bakterier frodas ännu mer...

• cajsasmamma
    Fru X skrev 2011-10-06 17:00:22 följande:
    jag fick rådet m salicylsyrevaselin av vet för ett år sen, nya rön. Det var när H hade ett elakt balltramp som i förlängningen blev skorvigt och svullet . Fick då Finadyne ( ?  en antibiotíkasalva var det iaf) och för att den skulle verka rätt så skulle skorvarna bort. Därav vaselinet. Det fungerade jättebra! Smörja, vänta pilla, tvätta.

En gammal huskur vi använt mot mugg är vanlig receptfri 1% Hydrocortison  
    Jag fick rådet Lactacyl+lufttorka+smörj med Idomin av veterinären som min chef använde när jag fick in 5 nya unghästar med mugg(ifrån 4 olika uppfödare) och det hjälpte kanon bra inom en vecka . Och det var för ett par år sen. 

Samma metod använder vi med ifall hästarna har fått skav av benskydd eller boots då hinner det aldrig bli nåt allvarlligt av det. 
  • Pallas
    Fru X skrev 2011-10-06 16:56:05 följande:
    japp, röta generellt just nu pga det vart ovanligt varmt och fuktigt. Tjära hjälper BRA mot de problemen som är just nu
    Ja, mot röda är tjära jättebra, men inte om det rör sig om torrprickor.
  • Fru X
    Mother of 5 skrev 2011-10-06 18:05:50 följande:

Men varmt omslag gör ju att ev bakterier frodas ännu mer...

jamen du ska ha bandaget på skenbenet - INTE på såret
  • Familj Lo

Jag uppfattar det som hon har torrsprickor.. Fick rådet att ta tjära på själva sprickan... En annan sa jag skulle lägga bandage med blöta svampar runt hoven så det skulle tillföra fukt till hoven?

• Fru X
    Familj Lo skrev 2011-10-06 22:16:45 följande:
    Jag uppfattar det som hon har torrsprickor.. Fick rådet att ta tjära på själva sprickan... En annan sa jag skulle lägga bandage med blöta svampar runt hoven så det skulle tillföra fukt till hoven?

*fråga 10 hästmänniskor och du får 10 råd - fråga 30 o du får 30 råd*

Tänk på att alla vi gissar på det vi läser :-P Står hästen i box el går den ute?

• Pallas

Haha Fru X, ja det stämmer det där med råden, det finns nog lika många som det finns hästägare. :) Här har vi haft problem med torrsprickor, och även om det övergått till lervälling i hagen så står hästarna på box på natten och då hinner leran torka och dra fukt ur hovarna. Träligt värre, jag är ju från Dalarna och inte van vid den uppländska jordmånen...

• Familj Lo

Hon står inne på natten nu, spolar nu bort lera från hovarna, tar sin tid för hon är väldigt rädd för allt m vatten, slang och svampar men sakta men säkert går det

• Mother of 5
    Fru X skrev 2011-10-06 21:40:11 följande:
    jamen du ska ha bandaget på skenbenet - INTE på såret
    Ja, jag FÖRSTÅR det...men jag vill ju även rengöra längre ner...och kyla borde väl vara bättre mot svullnad än värme...
  • grästuva

Kanske är ute och cyklar nu men på själva såret/utslaget är det väl bäst att bara rengöra/lufta/smörja och inte ha någon form av omslag.

Och värme hjälper väl ibland bättre mot svullnad än kyla, beroende på varför hästen har svullnad då värmen kan öka blodcirkulationen och hjälpa kroppen att ta hand om det skadade området bättre.

Rätta mig gärna om jag har fel Skrattande 

Svar på tråden Hästtråden v. 11