Hästtråden v. 11
Hästtråden v. 10
Hästtråden v. 10
Men varmt omslag gör ju att ev bakterier frodas ännu mer...
Men varmt omslag gör ju att ev bakterier frodas ännu mer...
Jag uppfattar det som hon har torrsprickor.. Fick rådet att ta tjära på själva sprickan... En annan sa jag skulle lägga bandage med blöta svampar runt hoven så det skulle tillföra fukt till hoven?
Haha Fru X, ja det stämmer det där med råden, det finns nog lika många som det finns hästägare. :) Här har vi haft problem med torrsprickor, och även om det övergått till lervälling i hagen så står hästarna på box på natten och då hinner leran torka och dra fukt ur hovarna. Träligt värre, jag är ju från Dalarna och inte van vid den uppländska jordmånen...
Hon står inne på natten nu, spolar nu bort lera från hovarna, tar sin tid för hon är väldigt rädd för allt m vatten, slang och svampar men sakta men säkert går det
Kanske är ute och cyklar nu men på själva såret/utslaget är det väl bäst att bara rengöra/lufta/smörja och inte ha någon form av omslag.
Och värme hjälper väl ibland bättre mot svullnad än kyla, beroende på varför hästen har svullnad då värmen kan öka blodcirkulationen och hjälpa kroppen att ta hand om det skadade området bättre.
Rätta mig gärna om jag har fel