• Paula80

Mammalediga i Malmö

Någon här som är mammaledig och bor i Malmö?
    Har en liten dotter på snart 2 månader.

• Svar på tråden Mammalediga i Malmö
  • Lindah 86

Hej !
    Jag bor inte i Malmö utan Göteborg . Men är uppvuxen i Malmö och vi försöker åka dit så ofta vi får till det eftersom min familj och större delen av vännerna bor kvar där . Hoppas juh väldigt mycket på att kunna flytta tillbaka ner , inom dom närmaste åren .

Är hemma med min son som föddes 2 November . Även just nu hemma med hans 2åriga bror också , men hoppas på att han snart ska komma in på förskola .

Även om jag inte bor i Malmö nu , så kunde det vara kul att prata med någon som har en jämngammal liten hemma :)

• Paula80

Hej,

Ja, det är absolut skoj att kunna prata med nån som har en liten jämngammal hemma. Livet blir ju bra mycket lättare om man kan dela frågor, problem och annat skoj med varandra.
    De flesta av mina närmsta vänner har inte barn, så de tröttnar snabbt på att höra mitt tjat om blöjor, amning och annat som jag undrar över :)

Var det längesen du flyttade från Malmö? Själv har jag bott här hela livet och trivs hur bra som helst (antagligen för att jag inte provat att bo på nåt annat ställe :)).

• Lindah 86

Precis :)
    Näe , har inte många vänner med barn heller . I princip inte alls i Göteborg . Men i Malmö är vännerna mer intresserade av barnen och tycker dem är roliga så det är enklare där :) Men då kan man inte utbyta tankar o funderingar eftersom det bara är jag som har barn :p

Hur har det gått med din dotter hittills ? Vad heter hon förresten ? :)

Jag lämnade Malmö för ca 6 år sedan . Vill jättegärna flytta tillbaks nu på studs men eftersom pojkvännen har jobb här så kan man liksom inte bara trolla fram ett i Malmö också ...

Min mor åkte tillbaka till Malmö idag efter att ha haft lite tidigt julstök här . Sedan ska vi åka ner i början av Januari eftersom vår lille ska döpas i Kirsebergs Kyrka . Gjorde samma med hans bror när han va några månader :)

Var i Malmö bor ni ? Bor tillsammans med din flickas pappa ? :)

• FruSascha

Ja här finns en till mammaledig i Malmö

Min dotter är också 2 månader hon är född 21 oktober. Just nu har vi lite svårt att aktivera oss för här är ju sånt snökaos i malmö man kommer ju knappt ut med vagnen

• Paula80
    FruSascha skrev 2009-12-22 15:05:02 följande:
    Ja här finns en till mammaledig i Malmö Min dotter är också 2 månader hon är född 21 oktober. Just nu har vi lite svårt att aktivera oss för här är ju sånt snökaos i malmö man kommer ju knappt ut med vagnen
    Jaha, då var vi i alla fall 2 mammalediga i Malmö :)
    Var finns alla andra? Tycker det kryllar av barnvagnar nere på stan, men de verkar inte ha hittat hit än.
    Håller med, just nu är det svårt att aktivera sig då det snöar var och varannan dag, ganska mysigt nu när det snart är julafton men efter det får snön gärna försvinna så man kan gå ut med vagnen igen...
    Var bor du i Malmö?
  • Paula80

Lindah 86 skrev 2009-12-22 13:22:40 följande:

Precis :)Näe , har inte många vänner med barn heller . I princip inte alls i Göteborg . Men i Malmö är vännerna mer intresserade av barnen och tycker dem är roliga så det är enklare där :) Men då kan man inte utbyta tankar o funderingar eftersom det bara är jag som har barn :pHur har det gått med din dotter hittills ? Vad heter hon förresten ? :)Jag lämnade Malmö för ca 6 år sedan . Vill jättegärna flytta tillbaks nu på studs men eftersom pojkvännen har jobb här så kan man liksom inte bara trolla fram ett i Malmö också ...Min mor åkte tillbaka till Malmö idag efter att ha haft lite tidigt julstök här . Sedan ska vi åka ner i början av Januari eftersom vår lille ska döpas i Kirsebergs Kyrka . Gjorde samma med hans bror när han va några månader :)Var i Malmö bor ni ? Bor tillsammans med din flickas pappa ? :)
    Nä, det är inte så lätt när man inte har vänner som har barn... Men jag har börjat "tjata" lite på mina kompisar så snart kanske det dyker upp en till liten bebis bland vännerna. Hade varit skoj om nån av ens kompisar haft barn :)

Det har gått hur bra som helst med min dotter (som heter Olivia). Hon är hur snäll som helst och sover mest om dagarna, så jag har det lugnt och hinner med hur mtcket som helst. Men detta kan ju ändras när som helst...
    Har redan märkt att hon har mer och mer vakentid då hennes största intresse är att stirra på alla lampor och allt annat som lyser. Tur att det är jul nu så man har extra mycket lysande saker hemma :)
    Hur går det för dig meddin lille? Och hur klarar du av/har tid med 2 små :)? Själv tycker jag att det ibland är fullt upp med en lite :)

Oj, 6 år sen du bodde i Malmö... fast det är å andra sidan aldrig för sent att komma tillbaks även om det är som du säger; man kan inte bara trolla fram ett jobb i Malmö (speciellt inte så som arbetsmarknaden ser ut nuförtiden).
    Vad skoj att ni har som "tradition" att döpa era små i Malmö :). Vad ska den lille heta?
    Vi har oxå funderat på dop, men har inte kommit längre än till funderingar. Börjar känna att det nog är dags att planera på riktigt om hon ska döpas. Man brukar väl döpa dem omkring 3 månaders ålder, eller???

Jag bor med min flickas pappa i en lägenhet i Slottstaden, vid Kronprinsen. Här har vi bott sen i somras och trivs hur bra som helst...
    Fast den lilla blir ju bara större och större och kommer behöva mer och mer saker så snart kanske vi får skaffa nåt större boende :). Fast just nu när jag är mammaledig så trivs jag med att bo så nära stan, sen när pappa ska va pappaledig så kan vi flytta :)

Nu har det blivit dags att inhandla de sista julklapparna :)
    Är du klar med dina inköp än?

Hoppas du får en riktigt God Jul.
  • FruSascha
    Paula80 skrev 2009-12-22 16:39:15 följande:
    Jaha, då var vi i alla fall 2 mammalediga i Malmö :) Var finns alla andra? Tycker det kryllar av barnvagnar nere på stan, men de verkar inte ha hittat hit än. Håller med, just nu är det svårt att aktivera sig då det snöar var och varannan dag, ganska mysigt nu när det snart är julafton men efter det får snön gärna försvinna så man kan gå ut med vagnen igen... Var bor du i Malmö?
    Vi bor vid Möllevångstorget. Vi trivs bra här och har bott här sedan 1,5 år tillbaka. Jag kommer från Göteborg där vi tidgare bott i många år. Tvärtom från Lindah alltså. Jag var mammaledig med min son när vi bodde i Göteborg så där har jag alla mina mammakompisar nästan. Man längtar ju tillbaka till Göteborg ganska ofta för ingen av mina vänner härnere har barn tyvärr. Sedan så tycker jag det är så ont om bebis cafeer och sånt man kan göra med barn här i Malmö känns det som, i Göteborg fanns det mycket mer baby cafeer och sånt så det var lättare att aktivera sig när man träffades.

Men vi båda har jobb här nere i Malmö och Köpenhamn så vi kommer inte flytta hem igen.

Ja det verkar vara en babyboom här i Malmö man ser barnvagnar överallt.
  • Paula80
    FruSascha skrev 2009-12-23 12:49:02 följande:
    Vi bor vid Möllevångstorget. Vi trivs bra här och har bott här sedan 1,5 år tillbaka. Jag kommer från Göteborg där vi tidgare bott i många år. Tvärtom från Lindah alltså. Jag var mammaledig med min son när vi bodde i Göteborg så där har jag alla mina mammakompisar nästan. Man längtar ju tillbaka till Göteborg ganska ofta för ingen av mina vänner härnere har barn tyvärr. Sedan så tycker jag det är så ont om bebis cafeer och sånt man kan göra med barn här i Malmö känns det som, i Göteborg fanns det mycket mer baby cafeer och sånt så det var lättare att aktivera sig när man träffades.Men vi båda har jobb här nere i Malmö och Köpenhamn så vi kommer inte flytta hem igen.Ja det verkar vara en babyboom här i Malmö man ser barnvagnar överallt.
    Håller fullständig med dig, finns väldigt få babycafeer i Malmö. Alternativet är väl de öppna förskolorna dit man kan gå... Har inte varit på någon än men funderar på att besöka en här i Slottstaden (där jag bor). Får se hur det är, har hört av en vän att det ska vara värt ett besök.
    Annars får man aktivera sig genom att promenera, kanske lite trevligare på våren/sommaren än nu på vintern. Längtar tills det blir lite varmare då blir det lite roligare att vara ute och man kan hitta på mer .
  • Stumpan84

Här är en till som är mammaledig! Min son föddes den 21:a November men jag va beräknad till den 8:e December! Just nu tampas vi med magknip och fixideér om att vi visst orkar vara uppe i flera timmar i streck! Jag vill påstå att han inte orkar det med tanke på hur gnällig han blir =P

Hur har eran jul varit?

• Paula80
    Stumpan84 skrev 2009-12-29 17:36:14 följande:
    Här är en till som är mammaledig! Min son föddes den 21:a November men jag va beräknad till den 8:e December! Just nu tampas vi med magknip och fixideér om att vi visst orkar vara uppe i flera timmar i streck! Jag vill påstå att han inte orkar det med tanke på hur gnällig han blir =PHur har eran jul varit?
    Då var vi i alla fall 3 mammalediga i Malmö {#lang_emotions_smile}
    Magknip och vara uppe flera timmar i sträck är inget skoj, får hoppas det går över snabbt...
    Själv har jag haft turen att slippa allt vad magknip och vara uppe mycket på nätterna heter... men man vet ju aldrig, det kan ändras när som helst...

Julen har varit hur mysig som helst, synd bara att allt är över så snabbt. Kul att det var första julen med barn, man ser snabbt vem som vann i att få antal julklappar {#lang_emotions_wink}
    Hur har din jul varit?

Nu är det bara Nyår kvar och sen är det åter tillbaks till "vardagen".
Svar på tråden Mammalediga i Malmö