• yrväder

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Sytråden spinner vidare - Röd tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-12 13:12
    Bibbi

www.sysidan.se/company/view.htm

Hon har massor i sybehör, är billig och supersnabb på att skicka!

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd
  • miniliten
    Den Osynlige skrev 2010-03-03 12:17:13 följande:
    hej hopp alla syglada.här syr man så mycket att man knappt hinner sitta i alla FL trådar längre.(har nytt alias numera mitt förra var Familjetrollet)kan någon möjligen ge mig huvudmått på 2,3,4 och 5 årings huvudmått/omfång jag har nog det.kan kolla upp det
    just när det gäller huvudmåtten så är det alltid svårt,det är så varierande, jag har börjat me att dom som vill ha mössor får mäta sitt barns huvud så kan man efter det göra en i rätt stl.
    för mina twins på 2 1/2 år har tejjen 48 cm medans killen har 52cm,
    samtidigt har min 5 åriga tjej 50 cm i huvudomfång.
  • Infinite Joy
    78Misan skrev 2010-03-03 06:21:02 följande:
    Gangstar har ju mycket tryck på sina kläder och de håller riktigt bra
    Har även sådana plagg från Småfolk.... har också hållt bra.
  • MillyMollyMandy
    Tjej 83 skrev 2010-03-03 10:23:10 följande:
    tack ja de blev så fina  o barnen älskade sin kläder,  synd de är för små nu   :)men redan sytt nya jackor så,..svarta kepsen är  (du får lägga till sömnsmån med då)15 cm i diameter50 cm i omkrets9 cm hög,kanten är ihop sydd baktill så den är en hel del på 9 x 50sy ihop kanten först o sen sy på rundeln,sen får du fösöka rita ut den nerdesta kanten på bebbehatten, men de kan ju inte va så jätttesvårt, ta hjälp av mönstret i Ottobre tidningen du har...tror de kan gå bra!
    Tack så mycket för hjälpen.
  • Den Osynlige

jag fick en förfrågan idag via min blogg från en som undrar vart man får tag i mönster till stokke tripp trapp dyna.jag syr sådana själv.modellen har jag gjort själv
    vad är skäligt att ta för ett mönster?

känns sniket att sälja ett mönster så att nån annan kan sy dynor och göra en bra förtjänst på det tack vare mig

har ni sålt egna mönster?

• glockenbach
    Haha, jag har helt tappat kontrollen på sybloggarna märker jag. Bara en massa nya. Jag läste jättemånga för ett år sen och sen lite mindre ett tag, nu är det en djungel därute! Kul. Och vad många som gör tyger!
  • mamma på vift
    Den Osynlige skrev 2010-03-03 14:49:23 följande:
    jag fick en förfrågan idag via min blogg från en som undrar vart man får tag i mönster till stokke tripp trapp dyna.jag syr sådana själv.modellen har jag gjort självvad är skäligt att ta för ett mönster?känns sniket att sälja ett mönster så att nån annan kan sy dynor och göra en bra förtjänst på det tack vare mighar ni sålt egna mönster?
    Jag får oxå många frörfågningar om jag säljer mina mönster, men jag brukar svara på ett vänligt sätt att de inte är till salu, men att jag kan gärna kan ge en beskrivning på hur man kan rita ett mönster själv till ex. sittdyna eller sufflett.
    Jag har jobbat länge med att få mina mönster bra och som jag vill ha dem så att aälja dem och inte veta vad de kommer att användas till känns inte bra.
    Att städa när man har småbarn är som att skotta snö när det fortfarande snöar.
  • plura

Jag tänkte sy mjukisbyxor till 5-åringen, vill göra med dubbelt tyg över knäna.
    Hade även tänkt sy ett rutmönster med raksöm (vad det nu kallas för) på.
    Ska man ha något emellan tygen då?
    Ska jag bara sy genom det övre tyget eller genom båda?
    Kan sömmarns skava på knäna då?

• lindalake
    tinni78 skrev 2010-03-03 12:11:51 följande:
    Jag behöver lite symaskinshjälp, jag har ju tyvärr ingen instruktionsbok till min symaskin men jag tänkte gå till symaskinsaffären imorgon och kanske få hjälp där. Men det är några frågor som ni kanske kan hjälpa mig med så länge.När jag syr vanlig raksöm blir inte undertråden alls fin, det verkar som att den är för lös. Går det att spänna undertråden och hur gör man då, undertråden på den här maskinen ligger lös alltså inte i någon hylsa som det varit på andra maskiner jag har sytt på.När jag syr i mjuka tyger använder jag _/_/_/ sömmen, är det rätt att använda den? Jag tycker inte att den blir riktigt bra för det blir glapp i sömmen så den ser mer ut _/\_/\_. Hur gör man för att justera det?När jag ska starta en söm så står symaskinen ofta och bara tuggar, den matar inte fram så jag får börja en bit in på tyget. Vad kommer det sig att det blir så? Det problemet hade jag även med den andra maskinen som jag använde tidigare.
    vad har du för symaskin? det låter som undertråden är för lös. Det brukar finnas ett litet hjul för trådspänningen. Den sömmen som du beskriver blir likadan för mig, funkar alldeles utmärkt. om det blir för stora / \ så kan det va att du drar i tyget så det matas för fort
  • madebyinferno
    plura skrev 2010-03-03 16:11:33 följande:
    Jag tänkte sy mjukisbyxor till 5-åringen, vill göra med dubbelt tyg över knäna.Hade även tänkt sy ett rutmönster med raksöm (vad det nu kallas för) på.Ska man ha något emellan tygen då?Ska jag bara sy genom det övre tyget eller genom båda? Kan sömmarns skava på knäna då?
    jag gjorde ett par cammobyxor till min 9åring och förstärkte knäna. hade iofs inte dubbelt tyg utan klippte en bit quiltat foder och sydde på insidan så det blev rutmönster, tror inte sömmarna skaver och så blev det lite mjukare om knäna
    Be the change that you want to see in the world - Gandhi
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd