• yrväder

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Sytråden spinner vidare - Röd tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-12 13:12
    Bibbi

www.sysidan.se/company/view.htm

Hon har massor i sybehör, är billig och supersnabb på att skicka!

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd
  • Lokatt

Behöver lite hjälp, vet att det pratades om det för nån vecka sen men hittar inte..
    Vilken trådspänning är det man ska ändra om man ser trådarna lite när man drar i tyget från rätan i skarven?
    Jag har en janome 744D och jag har kollat att tråden ligger mellan trådspänningsskivorna som dom ska.

• Knastroll82

Tänkte bara tipsa om att jag har en tävling i bloggen...

Pust, fick ihop ett par nyfödingbyxor i går, efter många om och men. Gör om, gör rätt efterlevdes verkligen! :-P

• Tjej 83
    MillyMollyMandy skrev 2010-03-03 09:33:55 följande:
    Tjej 83 Det skulle verkligen vara jättesnällt om du kan göra det. Ska kanten runt vara rundad? Båda hattarna var riktigt fina, och jackorna ockå.
    tack ja de blev så fina  o barnen älskade sin kläder,  synd de är för små nu   :)
    men redan sytt nya jackor så,..

svarta kepsen är  (du får lägga till sömnsmån med då)
    15 cm i diameter
    50 cm i omkrets
    9 cm hög,
    kanten är ihop sydd baktill så den är en hel del på 9 x 50
    sy ihop kanten först o sen sy på rundeln,

sen får du fösöka rita ut den nerdesta kanten på bebbehatten, men de kan ju inte va så jätttesvårt, ta hjälp av mönstret i Ottobre tidningen du har...

tror de kan gå bra!
  • LumLumLum
    Lokatt skrev 2010-03-03 10:03:48 följande:
    Behöver lite hjälp, vet att det pratades om det för nån vecka sen men hittar inte..Vilken trådspänning är det man ska ändra om man ser trådarna lite när man drar i tyget från rätan i skarven?Jag har en janome 744D och jag har kollat att tråden ligger mellan trådspänningsskivorna som dom ska.
    Vänster nåltråd
  • Lokatt
    LumLumLum skrev 2010-03-03 10:29:10 följande:
    Vänster nåltråd
    tack! Den är på 3 nu enligt boken, något hum om vart jag ska börja ha den? Eller är det provaframtekniken som gäller bara?
  • LumLumLum
    Lokatt skrev 2010-03-03 10:36:31 följande:
    tack! Den är på 3 nu enligt boken, något hum om vart jag ska börja ha den? Eller är det provaframtekniken som gäller bara?
    Har inte samma maskin som dig, så det kan jag tyvärr inte tipsa om. Men prova dig fram du.
  • Lokatt
    LumLumLum skrev 2010-03-03 10:52:54 följande:
    Har inte samma maskin som dig, så det kan jag tyvärr inte tipsa om. Men prova dig fram du.
    japp får göra det, men tack för tipset om vilken nål det felar på
  • Jalapeno
    ak74 skrev 2010-03-03 09:05:43 följande:
    Prova att gör en rundel av planchetter (plastskenor som man har för att staga upp korsetter. Man kan sätta en i fållen längst ner och om man vill en mindre högre upp. Sen kan barnen gömma sig under kjolen Bibbi har planchetter.
    åh så bra! tack, å tack pejgan
    jag ska sy fållen så att jag kan få in såna. För min beställning på danstyll gick iväg igår. den människan är verkligen suverän!
  • tinni78

Jag behöver lite symaskinshjälp, jag har ju tyvärr ingen instruktionsbok till min symaskin men jag tänkte gå till symaskinsaffären imorgon och kanske få hjälp där. Men det är några frågor som ni kanske kan hjälpa mig med så länge.

När jag syr vanlig raksöm blir inte undertråden alls fin, det verkar som att den är för lös. Går det att spänna undertråden och hur gör man då, undertråden på den här maskinen ligger lös alltså inte i någon hylsa som det varit på andra maskiner jag har sytt på.

När jag syr i mjuka tyger använder jag _/_/_/ sömmen, är det rätt att använda den? Jag tycker inte att den blir riktigt bra för det blir glapp i sömmen så den ser mer ut _/\_/\_. Hur gör man för att justera det?

När jag ska starta en söm så står symaskinen ofta och bara tuggar, den matar inte fram så jag får börja en bit in på tyget. Vad kommer det sig att det blir så? Det problemet hade jag även med den andra maskinen som jag använde tidigare.

• Den Osynlige

hej hopp alla syglada.här syr man så mycket att man knappt hinner sitta i alla FL trådar längre.(har nytt alias numera mitt förra var Familjetrollet)

kan någon möjligen ge mig huvudmått på 2,3,4 och 5 årings huvudmått/omfång

Made in Taiwan skrev 2010-03-03 09:00:56 följande:
    Någon som har mönster till en solhatt? :)
    jag har nog det.kan kolla upp det
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd