• Lokatt

Sytråden spinner vidare - röd tråd

nån här som vet skillnaden mellan en Bernette overlock modell 334D och en 334DS ? Den senare borde vara nyare eller?
    Törs man köpa in en såpass gammal maskin?

jag vågade vägra, men inte hundarna!
  • Lokatt
    Mimmi 71 skrev 2010-01-01 17:20:02 följande:
    Jag vet inte riktigt vad det är för skillnad på de bägge maskinerna men annars så kan jag rekomendera Berninas OL. Jag har en urgammal 004D som syr helt underbart.
    Fast det fanns det inga ute på annonser

bernett har jag hittat två i de ovan nämda modellerna.
    Men rent generellet, då, då kanske det kan vara ok med en gammal maskin, i övergångsperiod för att se om man vill orka spara ihop till en dyrare..?

Beror ju såklart på hur de är skötta och servade, välldigt svårt att veta.
    Samt hur mycket pengar man ska lägga på en såpass gammal maskin. *så svårt allt detta*
  • Lokatt
    Mimmi 71 skrev 2010-01-01 17:29:02 följande:
    Jag tycker inte du skall vara rädd över att köpa en så gammal maskin. Tycker tom att min uråldriga syr mjukare och skönare än nya maskiner av exv Janome. Testsy den innan du köper så att sömmen ser snygg ut så tror jag inte det skall vara något. Fast det är ju alltid en liten chansning att köpa begagnat. Men som sagt hellre en begagnad Bernina än en ny Janom för samma pengar är min åsikt.
    tack, det lugnar lite att de äldre kan vara av mjukare och skönare sykänsla tom.!
    Attans att jag inte hittar någon bernia då Bernett hade några bra omdömmen på sysidan. kanske ska våga mig på då.

Dock är jag ju knappt overlockvan alls, bara provsytt två gånger. Så vad ska jag titta efter när jag provsyr?? Alla köpa begagnat-tips mottages tacksamt!
  • Lokatt
    Mimmi 71 skrev 2010-01-01 19:34:43 följande:
    Fast Bernette är en variant av Bernina - min OL heter Bernina Bernette 004D
    aha där ser man, ännu bättre för mig då
    Jag mailade iaf. på den, hoppas på att åka och kolla den i helgen.

Det som oroar mig lite är hur jag byter kniven om den är slö, hittar man tillbehör till de äldre? Jag har ingen symaskinsaffär i min lilla stad heller.
  • Lokatt
    Mimmi 71 skrev 2010-01-01 20:01:51 följande:
    Du behöver ju inte byta kniven utan skicka iväg den på slipning så skall det inte vara några problem.Lycka till!
    jaha, det var nytt för mig! Tack!!
    Och tack för alla råd!! {#lang_emotions_sunny}

vet du eller nån annan vart man skickar på slipning i så fall, så ska jag spara den infon med
  • Lokatt

overlockkunniga skulle bli jätteglad över lite input och åsikter om en maskin jag sitter och strax trycker på köp-knappen till. Är detta ett bra köp? Har den de funktioner man som jag glad amatör men med vilja att sy mycket (till mina tre egna barn) och lära mig mer o mer.
    http://www.sewingmachinesdirect.com/Janome744_info.htm

Välldigt tacksam för hjälp, då jag gärna trycker på köp-knappen ikväll innan jag lägger mig

• Lokatt
    Pejgan skrev 2010-01-05 22:00:01 följande:
    den är fantastisk. helt ärligt. jag älskade min.
    Vad glad jag blir!
    Har googlat recentioner nu med, det blir den!
    Kompisen riskiflickan här inne föreslog modellen under för min budget, men jag slår på några hundra till och får friarmen tänkte jag. vet ej om jag behöver, men lär gräma mig om jag behöver nån gång och jag snålade på några hundra.

Vilka tillbehör är bra?! Vad får jag inte missa att lägga i beställningen? Tänkte ta den där foten som man syr in "gummirsår med" http://www.sewingmachinesdirect.com/janomeolockfeet.htm elastic attatchment. Ingen aning hur den funkar, men hoppas kunna lära mig! Tror det blir bra till barnbyxor i nederkant.
    Sugen på den osynliga fåll-pressarfoten, men den kanske är svår att använda?

Nån som vet vad janome tillbehören kostar i sverige, fötterna ovan tex.?
  • Lokatt
    Pejgan skrev 2010-01-05 22:33:20 följande:
    kolla om du inte kan få dem att slänga med tillbehörsset. jagfick hela kategori a & b (tror jag..) med
    aha! Hur gjorde du då? Det var alltså inte det som står är extra tillbehör? de som är med på bilden i länken där?
    Vad var det för tillbehör i A och B du fick då?
  • Lokatt
    Pejgan skrev 2010-01-05 22:51:53 följande:
    öuuuh. jag tror de bara skickade med dem Det var nog ett erbjudande men man borde kunna lirka med dem...  Det var en massa pressarfötter iaf.
    har läst mig till att de ibland har det erbjudandet för 75pund. dvs ca 800.
    är det värt det? använder du grejerna? Jag är främst intresserad av osynligfåll och resårrynken, men kan ju vara kul att ha fler grejer att lära sig.

Och just det, tack för dina svar! Sitter med sidan uppe nu och velar med tillbehören i kundkorgen.
  • Lokatt
    Fiffa5 skrev 2010-01-06 09:00:56 följande:
    Nu tror jag att jag vet vad som var fel. Jag försökte kopiera in text som jag hade skrivit på bloggen, men det verkar inte funka. Men detta var vad jag försökte skriva: Igår sydde jag två små väskor som mina barn kan ha o leka med. Jag tog fram ett rött tyg och ett rosa och lät storasyster välja. Hon ville ha det rosa så det fick hon. Det roliga var att när jag sytt klart väskorna såg jag att de matchar de små mjukisdjuren de fick idag av mormor så perfekt att jag bara var tvungen att sy på en hållare så att man kan hänga dem på väskorna. Supermatchning av ren slump! Lite kul! Bild finns på fridoli.blogspot.com
    vilka söta!!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd