• yrväder

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Sytråden spinner vidare - Röd tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-12 13:12
    Bibbi

www.sysidan.se/company/view.htm

Hon har massor i sybehör, är billig och supersnabb på att skicka!

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd
  • lindalake
    bakabakalitenkaka skrev 2010-03-03 06:03:58 följande:
    Det gör det, lite grann. Men jag tror inte det kommer synas så mycket på ett plagg. Jag tycker tyget i sig blev mjukare efter tvätt och torkning.Om man jämför med Jofotex elefanter så tycker jag det här tyget är lite mjukare, motivet är inte lika stelt och spricker inte alls lika mycket. Ska försöka sy till något idag, jag är också nyfiken på hur det ser ut när det är "klart".

det låter bra om det inte är så stelt som jofotex elefanter. Försök få med en bild på hur sömmarna blir vid ex. axlarna. Där brukar det bli fult om trycket är sånt att det delar på sig. och gärna en bild där du drar isär tyget är ju bra om fler får se hur tyget ser ut i verkligheten

ååh, det är så härligt att se lilla snuttan gå i gåstolen. Hon tar sig fram medvetet nu. så mysigt 5,5 månad är hon. jag hoppas min order från stoff och stil kommer snart, för jag vill ha min saxslip så jag kan göra lite dregglisar. hon blir väldigt blöt när hon är i gåstolen nämligen

• ak74
    Jalapeno skrev 2010-03-02 21:14:16 följande:
    tricket måste bli att inte se ut som en elefant. Måste växla upp volangerna utan att få alla lager i midjan och överhöfterna. 
    Prova att gör en rundel av planchetter (plastskenor som man har för att staga upp korsetter. Man kan sätta en i fållen längst ner och om man vill en mindre högre upp.
    Sen kan barnen gömma sig under kjolen
    Bibbi har planchetter.
  • Skumboll

Shadow: Vilken lite plutt, och redan gå i gåstol! Häftigt!

Hur lång tid brukar det ta för SoS? 
    ♥ Simon ♥
  • Tjej 83

3.bp.blogspot.com/_TOfwzJEaBAA/Se7yMnXAhgI/AAAAAAAAA-Q/qA7JSjpBbOk/s1600/kepsar%2Bjackor%2B013%2B-%2BCopy.JPG

förra året så sydde jag två kepsar till barnen, en som solhatten med tårtbitar o en som "beppehatten"  men med skärmar.

jag gjorde dem efter eget mönster, eller jag mätte barnens huvud o ritade egna mönster, det gick ju jättebra.
    den svarta kepsen är en rudel längst upp o sen en runt om. men istället för brätte o skärm kunde man ju sytt som en beppehatt..

på kortet är han 1 år. jag kan ju mäta dem om du vill så kan du kanske provsy en o se om de går....?
    den är sydd av canvastyg, de är  ju lite tjockare o inte så strechigt.
    den rosa är sydd av vanligt bommulstyg. fodrad inuti

MillyMollyMandy skrev 2010-03-02 22:26:19 följande:
    Tyvärr inte. En solhatt är sydd av bitar som liknar tårtbitar medans en beppehatt har en stor rundel som ligger uppepå huvudet och sedan kant på sidorna som den i länken www.polarnopyret.se/Shop/Product/ProductDetai...
  • ak74
    MillyMollyMandy skrev 2010-03-02 22:26:19 följande:
    Tyvärr inte. En solhatt är sydd av bitar som liknar tårtbitar medans en beppehatt har en stor rundel som ligger uppepå huvudet och sedan kant på sidorna som den i länken www.polarnopyret.se/Shop/Product/ProductDetai...
    En sån hatt sydde jag till tösen för några år sen. Det fanns ett mönster i Ingelise (numera Allt om handarbete) tror det var nr 6/2003.
  • ak74

Nä, nu ska jag i väg och träffa en jobbcoach.

Återkommer i eftermiddag
  • Skumboll
    ak74 skrev 2010-03-03 09:13:56 följande:
    Nä, nu ska jag i väg och träffa en jobbcoach. Återkommer i eftermiddag
    Lycka till!
    ♥ Simon ♥
  • lindalake
    Skumboll skrev 2010-03-03 09:10:31 följande:
    Shadow: Vilken lite plutt, och redan gå i gåstol! Häftigt! Hur lång tid brukar det ta för SoS?

kan ev. ta lite längre tid nu iom ny katalog, men det stod ju 7 dagar så förhoppningsvis skickade de det efter 7 dagar. de skickar från danmark så det tar någon dag extra, 2-3 dagar tror jag? hoppas vi får våra paket snart

Jag har satt båda mina barn i gåstol sen de kan hålla huvudet stadigt (ca 4mån). Det är en bra plats att variera mellan golvet, babysittern, famnen. och man märker hur glada de blir när de kan förflytta sig själva Iona kan gå i gåstolen men hon kan inte vända sig från mage till rygg, haha

• MillyMollyMandy

Tjej 83 Det skulle verkligen vara jättesnällt om du kan göra det. Ska kanten runt vara rundad? Båda hattarna var riktigt fina, och jackorna ockå.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd