• plura

Sytråden spinner vidare - röd tråd

En fråga till er som kan
    Hur mäter ni mudden till midjan?
    Vill inte att den ska sitta för hårt. Inte för löst heller såklart för efter en halvdags anv. så blir den ju för lös.
    Nu anv. jag sist en gammal mudd från mammas gömmor -slutade iallafall med att jag satte i ett resårband *suck* -Vill göra rätt från början.

En till muddfråga -var köper ni den nånstans?
    Vi har ingen tygaffär i närheten, men jag tycker att det verkar vara en djungel bland nätbutikerna. Är dyrast bäst eller?

• plura
    mortillsju skrev 2010-02-23 10:15:07 följande:
    Jo det var ju så jag tänkte. Danskarna är urbra på mjuka kläder (konfektionssydda alltså) men de danska bloggisarna syr själva mycket i fasta tyger. Det var det som var spännande tycker jag . Själv är jag just nu inne på att sy om ett par av mina gamla jeans till sonen i NS modell, tror det kommer bli jättebra!
    Åh det var precis det jag tänkte sy
    Fast jag hade tänkt köpa tyg (om jag nu hittar nåt jeanstyg som inte är för tjockt och stelt)
    Kanske börjar med ett par "återanvända"

Malin med Tim:
    Vad fina byxor -känner mig jätteinspirerad nu.
  • plura
    mortillsju skrev 2010-02-23 22:01:53 följande:
    Här är de bakifrån, lite fläckade då sonen hde de på sig redan under eftermiddgen Han gillade dem jättemycket Nästa gång ska jag göra dem lite smalare och se hur det blir.
    Jättefina -fick nästan prestationsångest, men jag är ju nybörjare ju

evanor:
    Ja jag känner mig också jätteinspirerad (fast jag har en hög med IKEA-tyger som borde bli gardiner innan jag påbörjar nåt annat )

Vanligt lite tunnare mjukt jeanstyg -nån som vet var man kan hitta det?
    Kan ju sy den modellen till yngsta av ett par gamla, men det räcker inte till 5 -åringen.
  • plura

Nu kommer jag med en fråga igen.

Sitter och känner på tygprover från jny. Jag som bara sytt i fasta (stumma) tyger, vet inte vad jag ska välja.
    Det är tänkt till de yngsta barnen som tröja, byxa, klänning.
    Interlocken är kanske lättare att sy i. Fast jerseyn med lycra är ju lite mjukare och behagligare -kanske?

Förstår att smaken är som baken, men vill gärna ha lite synpunkter från er som kan det här

• plura

Oj farlig tråd det här
    Har "tjuvkikat" i era bloggar och blivit jätteinspirerad.
    Nu har jag iallfall beställt en del tyg. Både dyrt som jag nog inte törs sätta saxen i direkt och lite billigare att öva på.
    Nu vill man att de ska dyka upp här hemma. -Så att man får sätta igång. Tur att man har lite gamla tyger (ej mjuka) som ligger. Det får bli lite dockkläder istället.
    Dockor är ju inte lika känsliga när det kommer till passform

• plura

Ullerull:
    Ja jättekul. Det tickade på snabbt i varukorgen.
    Fick verkligen anstränga mig för att inte bli ruinerad

• plura

Om man inte har elastisk söm (heter det så?) på maskinen. Jag har nog inte det (kan vara ett handfavande fel också )
    Funkar det att sy fast resårband med sicksack då, eller blir det jättedåligt?

• plura

Jag tänkte sy mjukisbyxor till 5-åringen, vill göra med dubbelt tyg över knäna.
    Hade även tänkt sy ett rutmönster med raksöm (vad det nu kallas för) på.
    Ska man ha något emellan tygen då?
    Ska jag bara sy genom det övre tyget eller genom båda?
    Kan sömmarns skava på knäna då?

• plura
    madebyinferno skrev 2010-03-03 16:27:21 följande:
    jag gjorde ett par cammobyxor till min 9åring och förstärkte knäna. hade iofs inte dubbelt tyg utan klippte en bit quiltat foder och sydde på insidan så det blev rutmönster, tror inte sömmarna skaver och så blev det lite mjukare om knäna
    Jag provar med att sy genom båda. Det kanske inte håller så bra men man måste ju prova sig fram

Har lånat svärmors symaskin då min knappt har några olika sömmar alls.
    Jag måste vara hopplöst oteknisk. Ägnade kvällen åt instruktionsboken och att provsy.
    Tycker att sömmarna blir så lite si och så ut. Kan det bero på att den behöver en service? (eller är "slut") Det är en 15år gammal Husqvarna 500.
    Jaja den är bättre än min egen. Får se om jag lyckas sy nåt idag.
  • plura
    Skumboll skrev 2010-03-04 08:55:42 följande:
    Slut är den nog inte, jag har en Hq 400 som går som en dröm! Men det är klart, alla maskiner behöver service och är den inte servad på några år så kan det ju vara en god idé. 
    Mimmi 71 skrev 2010-03-04 08:52:58 följande:
    Jag tror inte maskinen är slut, de äldre maskinerna är av bra kvalité (känner dock inte till 500:an ), men en service skadar nog inte om det inte är utfört på länge. Maskinerna brukar gå "som en klocka" efter det. Själv servade jag min 20-25 år gamla OL för ett år sedan (helt klart dags igen, kanske ) och efter det så sydde den toppenfint. Service brukar göra underverk!
    Tack för svar.
    Får kolla upp var man kan serva den. 
    Fast den får duga som den är just nu. För jag är sugen på att sy
    Sen ska jag till tandläkaren den här månaden och har redan förköpt mig på tyg.
  • plura

Vad kul det är att sy!
    Varför har jag i princip bara sytt gardiner tidigare.
    Eller jo det vet jag. När äldsta sonen föddes tänkte jag sy till honom. Men så fanns det inte några fina barntyger att få tag på (inte där jag bor iallafall) Så det rann ut i sanden.
    Synd bara att mina förkunskaper inte är de bästa. Learn by doing, brukar man väl säga.

En fråga (som vanligt )
    Tänkte sy en filt till bebis (efter lite inspiration från ex Meandi och mycket inspiration från era sybloggar )
    Mycket kantband blir det -vilket pillergöra känns det som.
    Kan en snedslåveckare vara bra att ha?
    Fanns både på SoS och hos Bibbi såg jag, funkar den på mjuka tyger med?

• plura
    MarJoDe skrev 2010-03-06 00:11:53 följande:
    Vet inte om den funkar på mjuka tyger och visst är det pillergöra men det funkar även att vändsy filtar.
    Jaa -tack för tips.
    Vill ha rundade hörn. Kan det bli knöligt då?
    Får kanske övningssy några hörn först.

Appropå att bli kritiserad för sin hobby.

Min make är väldigt motorintresserad och det kostar både tid och pengar. Han är väldigt positiv till att jag gör andra saker än att "bara vara mamma" (vilket jag främst är)
    Fast skulle mina intresse få ta lika mycket tid och pengar i anspråk som hans gör. Då skulle han inte kunna vara i garaget så mycket.
    Fast det tror jag inte att han förstår. Han blir sur om jag beklagar mig över att det mesta hushållsarbetet ligger på mig, att han umgås för lite med barnen. Eller att vi åker omkring i en femsitsig gammal bil, fast att vi är 7 i familjen (vi har inte råd att laga vår minibuss än)
    Man kan kanske säga att mina intressen -är inte mindre viktiga, men de får inte ta lika mycket plats.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd