Inlägg från: lindalake |Visa alla inlägg
  • lindalake

Sytråden spinner vidare - röd tråd

mimmi: brodermellanlägg, typ

• lindalake

men om man sätter låga priser och "kommer ut på marknaden" undrar nästa varför det helt plötsligt blev så dyrt, om man nu bestämmer sig för att ta mer vettiga priser.
    Det kan vara ett sätt för att få feedback men då ska man ju se till att kunna få det också. Bättre att sy och ge i present i så fall.
    Nä, jag tänker inte börja sy och sälja. jag skulle själv aldrig betala över 200 spänn för ett par muddbrallor, och då kan jag ju heller inte ta det priset som det faktiskt kostar att göra dem (tiden!)

• lindalake

ibland blir man lite avundsjuk på er som kan beställa så mycket grejer men men, sen får ni ju lägga ner en massa jobb också. (jag får bara ångest för att jag inte syr nåt)

• lindalake

Jag har äntligen fått mitt sybord i köket nu Ser så fint ut. Sy och plugghörna.
    2 meter långt så det räcker till
    Men maskinerna vågar jag inte ha framme. Sonen är otroligt klåfingrig

• lindalake
    NCL skrev 2009-12-15 17:33:20 följande:
    Jag börjar bli väldigt sugen på att köpa en overlockmaskin (än så länge är det på drömmar-stadiet men det kanske kan bli verklighet någon gång) och undrar om ni har lite tips och råd? Jag har aldrig sytt på en sådan maskin så jag vet inte så mycket om dem. Jag tror jag vill ha en maskin som syr täcksöm.Vad ska jag tänka på om jag ska köpa en overlockmaskin? Är det någon som vet något om Singer 14 T 967? Den kan man köpa för 5995 kr. Husqvarnas s-21 som vad jag förstått ska vara likvärdig kostar 8095 kr, någon som vet om Husqvarnas maskin är värd 2000 kr mer och varför i så fall? Det kanske är något helt annat märke man ska satsa på? Kan man köpa begagnat och vad ska man då köpa?Tusen frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med!
    Nja, köp inte Husqvarna, dyrt och inget speciellt extra. (har iofs ingen sån overlock)
    jag köpte tex. en femtrådig Pfaff för det priset och då är det en kombinerad med overlock och täcksöm
    både singer och pfaff ägs av Husqvarna Viking så...annars gillar jag Husqvarna eftersom jag är uppfödd i Huskvarna
    Bernina är väldigt tysta och fina.

det var lite av mina tankar som dök upp i huvudet iaf. (och jag använder i stort sett bara den fyrtrådiga overlocksömmen)
  • lindalake
    NCL skrev 2009-12-15 19:02:24 följande:
    Mimmi 71 skrev 2009-12-15 17:48:56 följande:Helst skulle jag inte lägga så mycket pengar (ju billigare maskin desto större chans att mina drömmar blir verklighet) men finns det billigare maskiner som är kombinerade overlock och täcksöm? Vad heter Berninas kombinerade maskin/maskiner?shadow83: Vad är det för modell på Pfaffen du har?
    Den heter Pfaff Coverstyle. Det är inte så krångligt att byta mellan vanlig och täcksöm på den (det är det däremot på Husqvarnas variant).
    Men, jag har bara haft problem med täcksömmen (hoppstygn) så jag använder den inte. Men jag vill ha en med 5-trådiga säkerhetssömmen, även om jag inte använt den speciellt mycket (syr inte jättemycket öht) så ville jag ha en rejäl maskin som man kan växa med.
    Vill man ha täcksöm så tror jag nog att Janomes coverpro och en vanlig overlock är att satsa på. om man har plats för två maskiner (fast man behöver lite extra trådrullar om man inte vill hålla på och flytta rullarna mellan maskinerna)
  • lindalake
    Lilltå skrev 2009-12-16 01:47:37 följande:
    Flytta trådrullar får man göra ändå...Jag har Coverstylen - och en Coverpro. Hade också problem med att täcksömmen inte funkade så jag köpte en täcksömsmaskin också.
    hur lång tid tog det efter köp av coverstyle tills du köpte coverpro?
    jag känner att jag klarar mig utan täcksömmen faktiskt, får ok resultat på vanliga symaskinen, och jag syr ju inget på beställning så
  • lindalake
    Annaluskan skrev 2009-12-16 19:52:16 följande:
    Jag beställde på minanamnband.se jag har ingen bild på då det fransade sönder, jag har bara provat med en och försiktigt, men jag fick ju lov att sprätta bort den. Gör det alltså inte så för er?
    De ska INTE trasa sönder. Jag har bara sytt på dem med raksöm, precis som de är utan att vika in och de håller än efter typ 100 tvättar och torktumling.
  • lindalake

Mimmi 71 skrev 2009-12-17 09:54:59 följande:

Jag har sedan tidigare en soft touch sax ifrån Fiskars. den har jag ärvt efter min mor och är säkert 20 år gammal. För några veckor sedan köpte jag en ny ifrån Bibbis eftersom min gamla börjar bli lite slö (slipar den förståss med jämna mellanrum). Men jag är mer nöjd med min gamla då den är mer stabil i sin konstruktion. Ett tips: Om man bor nära Ittala outlet så säljer de Fiskars saxar till lite billigare penning, dock hade inte min lokala butik soft touch. En ny broderisax och en större vanlig skräddarsax står dock på min önskelista.
    aah, tack för tipset Då ska jag ringa och höra om de har saxarna i linköping. Är speciellt sugen på en liten sax att ha till applikationer
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd