• Achillea

Jag har gått ned 7 kg på 10 dagar!

Jag har nu lagt om min livsstil totalt, från att ha ätit minst 2 kg chocklad i veckan, en massa små ätande sent på kvällarna och en massa unnande till fikat.
    Jag har nu slutat med vitt bröd, dragit ner på kolhydrater och socker, slutat äta sent samt lagt av med allt godis och vetebröd.
    Har sammtidigt börjat köra hemma träning ca 1 timme per dag och jag blev chockad över resultatet då jag ställde mig på vågen.
    Jag har gått ned 7 kg på 10 dagar, och då har jag haft ca 7 kgs övervikt.
    Det jag vill säga är att kosten och motion kan göra under, är bara så glad över detta.
    Har man inte möjlighet att gå till gym kan man träna hemma med enkla övningar som tar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-23 13:01
    Eftersom många efterfrågar min vikt, längd samt vad jag tränar så skriver jag det här, så det är synligt så ni slipper leta i tråden efter dessa svar.
    Min startvikt var 73 Kg, just nu väger jag 64 kg och har som mål att nå 60 kg sedan är jag nöjd. Är även 163-164 lång. Angående mat så äter jag ungefär samma som tidigare, dvs ca 4 -5 mål om dagen. Jar tagit bort all dricka, godis och skräpmat, har även dragit ned på kolhydrater och ersätter det med grönsaker.

• Svar på tråden Jag har gått ned 7 kg på 10 dagar!
  • mayasmama

jag har gått ner 13 kg på drygt 2 mån - de första 10 kg gick jag ner på 6 veckor. Jag kör LCHF - en ganska extrem diet som abslout inte passar alla, men är man rikgtigt sockerberoende borde man ge det ett försök.

Jag var såpass sockermissbrukare att jag hade självmordstankar och var djupt deprimerad - alltså långt mer än bara överviktig. Skillnaden över hur jag mår idag är helt enorm.

För mig funakr det absolut inte att bara dra ner på snabba kohydrater och byta socker mot frukt då det triggar igång sockerberoendet, kan vara ngt at tänka på om mna försöker men misslyckas - ta även bort frukt.

Nu är nästa steg för mig att börja träna, har inte gjort det alls. vill gärna gå ner 6-7 kg till men har absolut inge brådska med det - huvudsaken är att jag vakanr på morognen och tycker livet är värt att leva!

• rödnos
    mayasmama skrev 2009-11-21 08:18:43 följande:
    jag har gått ner 13 kg på drygt 2 mån - de första 10 kg gick jag ner på 6 veckor. Jag kör LCHF - en ganska extrem diet som abslout inte passar alla, men är man rikgtigt sockerberoende borde man ge det ett försök. Jag var såpass sockermissbrukare att jag hade självmordstankar och var djupt deprimerad - alltså långt mer än bara överviktig. Skillnaden över hur jag mår idag är helt enorm. För mig funakr det absolut inte att bara dra ner på snabba kohydrater och byta socker mot frukt då det triggar igång sockerberoendet, kan vara ngt at tänka på om mna försöker men misslyckas - ta även bort frukt. Nu är nästa steg för mig att börja träna, har inte gjort det alls. vill gärna gå ner 6-7 kg till men har absolut inge brådska med det - huvudsaken är att jag vakanr på morognen och tycker livet är värt att leva!
    Grymt jobbat!
    Jag har sjäklv kört typ samma fast VLCD och tyckte det var riktigt bra för mig. Kom igång bra med träningen oxå och vart långdistansare på köpet. :)
  • Achillea
    mayasmama skrev 2009-11-21 08:18:43 följande:
    jag har gått ner 13 kg på drygt 2 mån - de första 10 kg gick jag ner på 6 veckor. Jag kör LCHF - en ganska extrem diet som abslout inte passar alla, men är man rikgtigt sockerberoende borde man ge det ett försök. Jag var såpass sockermissbrukare att jag hade självmordstankar och var djupt deprimerad - alltså långt mer än bara överviktig. Skillnaden över hur jag mår idag är helt enorm. För mig funakr det absolut inte att bara dra ner på snabba kohydrater och byta socker mot frukt då det triggar igång sockerberoendet, kan vara ngt at tänka på om mna försöker men misslyckas - ta även bort frukt.Nu är nästa steg för mig att börja träna, har inte gjort det alls. vill gärna gå ner 6-7 kg till men har absolut inge brådska med det - huvudsaken är att jag vakanr på morognen och tycker livet är värt att leva!
    Tråkigt att du känner att frukt triggar igång socker beroendet, för mig har det varit helt tvärt om.
    Men det är som du säger sockerberoende är hemskt, man har inte bara suget utan är ju massor mer som påverkar en psykiskt.
    Grattis till viktnedgången
  • riskakan
    Achillea skrev 2009-11-20 15:17:27 följande:
    Jag har nu lagt om min livsstil totalt, från att ha ätit minst 2 kg chocklad i veckan, en massa små ätande sent på kvällarna och en massa unnande till fikat. Jag har nu slutat med vitt bröd, dragit ner på kolhydrater och socker, slutat äta sent samt lagt av med allt godis och vetebröd. Har sammtidigt börjat köra hemma träning ca 1 timme per dag och jag blev chockad över resultatet då jag ställde mig på vågen. Jag har gått ned 7 kg på 10 dagar, och då har jag haft ca 7 kgs övervikt. Det jag vill säga är att kosten och motion kan göra under, är bara så glad över detta. Har man inte möjlighet att gå till gym kan man träna hemma med enkla övningar som tar
    Faktum är att väldigt få är överviktiga av medicinska orsaker. I 9 fall av 10 beror övervikt på livsstilen. Jag hade halvhjärtat provat en antal dieter - som fungerade sådär eller bara fungerade kortsiktigt - tills jag helt enkelt lade om livsstilen. Dvs åt som vanligt men inte för mycket, drog ner på onyttigheter samt tränade mer. Jag gick ner 5 kilo de första veckorna och 15 kilo på tre månader. Nu går inte alla ner lika fort och det är inte bra att gå ner för snabbt heller. MEN att hävda att det inte "går" - om man inte har medicinska orsaker - eller att det beror på generna eller dylikt, är i de flesta fall direkt felaktigt. Det finns ca 5 gånger fler överviktiga svenskar i dag än för bara 30 år sedan och så snabbt ändras inte våra gener MEN många har dåliga vanor, matmissbruk, sockerberoende etc. Vilket kan vara nog så svårt att bryta, det har jag full förståelse för, jag har ju varit stor själv... Av en anledning... Bara man inte skyller på generna
  • riskakan

Kan tillägga att jag skippar inte kolhydrater. Jag har bara dragit ner på kolhydrater. (Och fett). Det kanske inte funkar för alla - om man är extremt sockerberoende kan man ju behöva leva som en "nykter alkoholist" och skippa alla onödiga kolhydrater helt t ex. Men för mig har det funkat. Jag hade inget starkt "missbruk" på det sättet, jag hade bara utvecklat dåliga vanor pga olika saker i livet som man inte alltid kan hjälpa.

• Kinne79
    riskakan skrev 2009-11-21 11:48:49 följande:
    Faktum är att väldigt få är överviktiga av medicinska orsaker. I 9 fall av 10 beror övervikt på livsstilen. Jag hade halvhjärtat provat en antal dieter - som fungerade sådär eller bara fungerade kortsiktigt - tills jag helt enkelt lade om livsstilen. Dvs åt som vanligt men inte för mycket, drog ner på onyttigheter samt tränade mer. Jag gick ner 5 kilo de första veckorna och 15 kilo på tre månader. Nu går inte alla ner lika fort och det är inte bra att gå ner för snabbt heller. MEN att hävda att det inte "går" - om man inte har medicinska orsaker - eller att det beror på generna eller dylikt, är i de flesta fall direkt felaktigt. Det finns ca 5 gånger fler överviktiga svenskar i dag än för bara 30 år sedan och så snabbt ändras inte våra gener MEN många har dåliga vanor, matmissbruk, sockerberoende etc. Vilket kan vara nog så svårt att bryta, det har jag full förståelse för, jag har ju varit stor själv... Av en anledning... Bara man inte skyller på generna
    Jag har gått upp 5 kilo sedan jag började med hormontabletter. Har inte ändrat min livstil alls, så i mitt fall borde det ju vara medicinerna som gjort/gör att jag går/gått upp, eller?
  • Achillea
    riskakan skrev 2009-11-21 11:48:49 följande:
    Min mamma är faktiskt överviktig av medicinska orsaker, hon har hållit på och kämpat i över 20 år. Prövat alla dieter, motion ect men inget händer Oehört trisst faktiskt när hon verkligen är motiverad, så hon har ju mer eller mindra fått aceptera hur det är. Min mormor var lika dan tyvärr.
    Detta är ju inte vanligt men det finns och jag tycker det är oehört tråkigt att när dessa berättar sin historia så hoppar folk direkt på med att - du kan visst gå ner i vikt, skyll inte på generna utan chocklad ect.
    Och ja som du säger 9 av 10 fall kan nog gå ner i vikt om de lägger om hela sin livsstil, medans tyvärr en av de inte kan :(
  • Sedek
    Kinne79 skrev 2009-11-21 11:57:50 följande:
    Jag har gått upp 5 kilo sedan jag började med hormontabletter. Har inte ändrat min livstil alls, så i mitt fall borde det ju vara medicinerna som gjort/gör att jag går/gått upp, eller?
    Självklart förändras bilden när man petar i sig hormoner. Ja man kan bli tjock av hormoner och ja man kan gå ner i vikt av andra hormoner.

Om du äter/injicerar thyroidhormoner T3/T4 går du NER i vikt. Andra hormoner kan få dig att lagra in mer subkutant vatten och se lite svullen ut. Och så har vi de anabola hormonerna som får dig att gå upp i vikt pga ökad muskelmassa och ökad fettinlagring
  • så mycket bättre
    Kinne79 skrev 2009-11-21 11:57:50 följande:
    Ja det är ju väldigt vanligt att man går upp 5-10 kilo av p-piller så..
Svar på tråden Jag har gått ned 7 kg på 10 dagar!