• Pearl22

Vi med Kronan-vagnar del 12

Välkommen till tråden där vi diskuterar Kronans barnvagn och sulky!

Äldre trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m14600865.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m18237145.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m21548584.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m24500806.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m27558389.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m30279100.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m33847044.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m37074611.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40039830.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m42917667.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m45548838.html

Länk till Kronans webbplats:
    www.kronan.com

Kronan bildtråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-41/m43370973.html
    Denna är låst, men vid intresse kan en ny bildtråd startas.

Kronan på Facebook:
    www.facebook.com/group.php?gid=43921244666

Ofta förekommande frågor/svar:

*Suffletten viks ner helt genom att man sänker ner den nedre bågen före den övre.

*Det finns en "snara" som man fäster runt handtaget som en säkerhet ifall man skulle råka tappa vagnen. Har man handleden genom öglan har man fortfarande kontroll över vagnen.

*På modeller äldre än -06 fanns en glipa vid sufletten som gjorde att det drog in i vagnen. Många har tidigare klagat över detta, men på alla nyare modeller är felet åtgärdat och sufletten är annorlunda konstruerad.

*Ståbräda som Kronan själv rekomenderar: Lascal, Buggyboard MAXI.

*Pumpslangen ligger i själva pumpen vid leverans.

• Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 12
  • bringa

Förstår inte heller varför de enbart säljer duo. Jag letar vagn/sulky där jag kan trycka ner en mjuklift de första 4-5 månaderna. Är inte sugen på en stor liggkorg denna gång då utrymmet i bla bilen är mer begränsat plus att det är en sån kort tid. Nya vagnen ser ju toppen ut då jag varit inne på Kronans sulky men ser fördelarna hos denna som är vänd mot föraren. 

• Helhjärtat

Hej! Har nyss fått reda på att jag är gravid och älskar barnvagnar så har redan nu börjat planera. Fastnade för nya duo s (speciellt den turkosa!) Men har en fundering, som jag förstått det så finns det ingen möjlighet att fästa babyskydd på kronan chassi, många andra vagnar har ju den funktionen. saknar ni den funktionen eller klarar man sig gott och väl utan? För det är de enda jag kan komma på är negativt med kronan. Ni som har kronan, är det bra gung i vagnen? Man vill ju kunna "vagga" vagnen lite. Tack på förhand. :)

Följ dina drömmar
  • MarieCurie

har en kronan sulky och har för mig att jag läst någonstans att man kunde köpa en fotsack av annat märkte till denna vagn. Någon som vet vilken som funkar?

• Hallonpajen

Helhjärtat: jag ska snart föda mitt andra barn och när min son föddes 2008 fanns knappt dessa adaptrar och jag hade inget som helst behov av att ha babyskyddet på vagn. Dessutom säger de ju att det inte är bra för bebisars ryggar att sitta för mycket i babyskyddet så jag är glad att inte ens ha möjligheten för då hade jag säkert utnyttjat det ibland. Det är en vanesak tror jag och jag har hellre min sjal (eller bärsele) när jag ska göra kortare ärenden! Har inte testat gunget med bebis i men jag tycker att det är alldeles lagom!!

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Helhjärtat

Tack för svar. Jo det är sant, kanske är bättre att inte ens ha möjligheten till att kunna använda babyskyddet på det sättet. Lutar fortfarande starkt åt kronanhållet, :) men jag har långt kvar tills bebis kommer.

Följ dina drömmar
  • Mmatilda

Helhjärtat: jag har heller aldrig saknat att kunna klicka på babyskyddet... Beror nog på hur mycket bil man åker. Jättenöjd med vagnen, lite besviken på selen i sittdelen samt sittläget, men vi har en 2011 och nya sittdelen ser ju helt annorlunda ut.

• t0va

Helhjärtat: ett alternativ kan vara att se om babyskydet går att ställa i ligg/sittdelen eller kanske om man tar av dessa och ställer babyskyddet i varukorgen.

Vi hade en Emmaljunga när sonen var nyfödd och använde denna funktionen ofta men då måste man ta av sitt/liggdel så det var rätt omständigt, sen märkte jag att jag kunde ställa babyskyddet i sittdelen så då gjorde vi det istället. Jag hade mycket sår och infektioner efter kejsarsnittet och komplikationer med detta så jag kunde inte bära sjal eller sele som vi tänk, men skulle jag få barn idag så skulle jag välja en vagn först och sen se om funktionen med babyskydd finns till.

• Malawi
    MarieCurie skrev 2012-10-01 22:36:03 följande:
    har en kronan sulky och har för mig att jag läst någonstans att man kunde köpa en fotsack av annat märkte till denna vagn. Någon som vet vilken som funkar?
    Jag har en Brio Race fotsack. Har lagt in en bild tidigare i tråden, inlägg #317.
  • MarieCurie
    Malawi skrev 2012-10-04 20:25:16 följande:
    Jag har en Brio Race fotsack. Har lagt in en bild tidigare i tråden, inlägg #317.
    tack, hade för mig att det fanns en som passade.

Trodde inte jag skulle sakna det men nu när det börjar bli lite kyligare så känns det smidigt att bara kunna ha fleece på dottern och sedan ner under en fotsack.  
  • Malawi
    MarieCurie skrev 2012-10-06 00:20:57 följande:
    tack, hade för mig att det fanns en som passade.

Trodde inte jag skulle sakna det men nu när det börjar bli lite kyligare så känns det smidigt att bara kunna ha fleece på dottern och sedan ner under en fotsack.  
    Jag tycker det är supersmidigt med fotsack!
Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 12