• Pearl22

Vi med Kronan-vagnar del 12

Välkommen till tråden där vi diskuterar Kronans barnvagn och sulky!

Äldre trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m14600865.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m18237145.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m21548584.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m24500806.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m27558389.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m30279100.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m33847044.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m37074611.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40039830.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m42917667.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m45548838.html

Länk till Kronans webbplats:
    www.kronan.com

Kronan bildtråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-41/m43370973.html
    Denna är låst, men vid intresse kan en ny bildtråd startas.

Kronan på Facebook:
    www.facebook.com/group.php?gid=43921244666

Ofta förekommande frågor/svar:

*Suffletten viks ner helt genom att man sänker ner den nedre bågen före den övre.

*Det finns en "snara" som man fäster runt handtaget som en säkerhet ifall man skulle råka tappa vagnen. Har man handleden genom öglan har man fortfarande kontroll över vagnen.

*På modeller äldre än -06 fanns en glipa vid sufletten som gjorde att det drog in i vagnen. Många har tidigare klagat över detta, men på alla nyare modeller är felet åtgärdat och sufletten är annorlunda konstruerad.

*Ståbräda som Kronan själv rekomenderar: Lascal, Buggyboard MAXI.

*Pumpslangen ligger i själva pumpen vid leverans.

• Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 12
  • Indecisive

Mmatilda, Finns det? Eller visst menar du den delen av selen som man har mellan benen? Det finns väl bara ett hål (som går igenom allt så att säga) och sen finns det ju en tygflärp som man kan dra selen igenom, men två hål finns inte på vår vagn. Dock finns det ju såklart två hål för axelbanden, men det är ju en annan sak. 

Håller med om hur många lägen som finns, borde finnas fler än två, snacka om att dottern måste sitta rak i ryggen. Det kanske är bäst rent ergonomiskt, men det ser inte ut att vara så skönt alla gånger. 

Tanna, Nej vi har en vagn från slutet av 2010 och det var precis samma fel med den ändå. Har redan fått nytt sittdelstyg och sele, men selen är fortfarande rätt dålig och trång. Borde kanske höra av mig till deras kundtjänst igen, men börjar bli rätt less.

• t0va
    Indecisive skrev 2012-11-13 19:46:27 följande:
    Mmatilda, Finns det? Eller visst menar du den delen av selen som man har mellan benen? Det finns väl bara ett hål (som går igenom allt så att säga) och sen finns det ju en tygflärp som man kan dra selen igenom, men två hål finns inte på vår vagn. Dock finns det ju såklart två hål för axelbanden, men det är ju en annan sak. 

Håller med om hur många lägen som finns, borde finnas fler än två, snacka om att dottern måste sitta rak i ryggen. Det kanske är bäst rent ergonomiskt, men det ser inte ut att vara så skönt alla gånger. 

Tanna, Nej vi har en vagn från slutet av 2010 och det var precis samma fel med den ändå. Har redan fått nytt sittdelstyg och sele, men selen är fortfarande rätt dålig och trång. Borde kanske höra av mig till deras kundtjänst igen, men börjar bli rätt less.
    På nya duovagnarna har de en annan sorts sele som bara sitter fast vid höfterna då kan barnet röra sig mer och selen sitter bättre. En sån kanske kan fungera för er. Jag fundear på att köpa en när jag ändå ska köpa andra reservdelar. 
  • Indecisive

t0va, det låter ju som en smart grej. Går det alltså att använda den nya selen till den äldre vagnen bara sådär?
    Iaf klart värt att kolla upp. :) 

• Mmatilda

Indecisive: ber om ursäkt, det var den där flärpen bara...
    Funkar nya selen till gamla vagnen?

• Indecisive

Mmatilda, ditt tips fick mig dock att prova att bara ha selen genom första hålet och inte igenom flärpen och även om jag har ett fårskinn ovanpå blev selen nog lite längre. Får se hur det blir när dottern sen ligger . 

Har även mailat kundtjänst för att höra hur jag kan lösa det hela och om jag kan få tag i en ny/annan sele. 

• sassus

Måste fråga här.. Vi har en Kronan sulky till stora tjejen, men nu börjar lilla tjejens vagn ramla sönder och därför tänkte vi kanske låta henne få ta över sulkyn. Hon blir 7 månader i slutet på november, och på deras hemsida står det att de rekommenderar sulkyn från 6 månader. Men är det nån här som har erfarenhet av att använda sulkyn till så små barn? Någonstans har jag läst att den lätt tippar eftersom en bebis inte har så långa ben, och därför blir det övervikt vid huvudet. Någon som vet om det stämmer?

• LindaO 81

Jag tror inte det finns någon tipprisk för sulkyn av den anledningen utan endast om du hänger på en tung skötväska som de avråder ifrån. Våran har aldrig tippat, började använda när dotter var 9 mnd.

• t0va
    sassus skrev 2012-11-15 19:36:40 följande:
    Måste fråga här.. Vi har en Kronan sulky till stora tjejen, men nu börjar lilla tjejens vagn ramla sönder och därför tänkte vi kanske låta henne få ta över sulkyn. Hon blir 7 månader i slutet på november, och på deras hemsida står det att de rekommenderar sulkyn från 6 månader. Men är det nån här som har erfarenhet av att använda sulkyn till så små barn? Någonstans har jag läst att den lätt tippar eftersom en bebis inte har så långa ben, och därför blir det övervikt vid huvudet. Någon som vet om det stämmer?
    nej den tippar inte så lätt om man inte har en tung skötväska på handtaget också, min 15kg kille sover ofta med benen uppdragna och når ungefär lika långt med benen som ett litet barn men har ryggen längre bak så tyngdpunkten blir långt bak och vagnen har aldrig tippat, däremot när vi packar med massa mat i skötväskan så blir den lättippad. 

Att det är från 6månader har nog att göra med att alla vagnar som inte är liggdelar rekomenderas från 6månader. Då klarar de flesta barn att sitta lite mer upprätt och inte bara ligga ner. Kronan sulkyn har ju fullt liggläge så jag vet flera som har den till mindre barn som resevagn men då har en mjuklift i också.

Enda nackdelen jag känner är att vagnen är enbart framåtvänd men min kille är extremt känslig för intryck så han behöver åka bakåt i rörigare miljöer även nu när han är 2år.

• sassus
    t0va skrev 2012-11-15 23:52:10 följande:
    nej den tippar inte så lätt om man inte har en tung skötväska på handtaget också, min 15kg kille sover ofta med benen uppdragna och når ungefär lika långt med benen som ett litet barn men har ryggen längre bak så tyngdpunkten blir långt bak och vagnen har aldrig tippat, däremot när vi packar med massa mat i skötväskan så blir den lättippad. 

Att det är från 6månader har nog att göra med att alla vagnar som inte är liggdelar rekomenderas från 6månader. Då klarar de flesta barn att sitta lite mer upprätt och inte bara ligga ner. Kronan sulkyn har ju fullt liggläge så jag vet flera som har den till mindre barn som resevagn men då har en mjuklift i också.

Enda nackdelen jag känner är att vagnen är enbart framåtvänd men min kille är extremt känslig för intryck så han behöver åka bakåt i rörigare miljöer även nu när han är 2år.

Ja, jag hade glömt att den är framåtvänd, och jag vill nog vänta lite innan jag kör henne framåt. Attans
Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 12