• Pearl22

Vi med Kronan-vagnar del 12

Välkommen till tråden där vi diskuterar Kronans barnvagn och sulky!

Äldre trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m14600865.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m18237145.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m21548584.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m24500806.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m27558389.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m30279100.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m33847044.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m37074611.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40039830.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m42917667.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m45548838.html

Länk till Kronans webbplats:
    www.kronan.com

Kronan bildtråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-41/m43370973.html
    Denna är låst, men vid intresse kan en ny bildtråd startas.

Kronan på Facebook:
    www.facebook.com/group.php?gid=43921244666

Ofta förekommande frågor/svar:

*Suffletten viks ner helt genom att man sänker ner den nedre bågen före den övre.

*Det finns en "snara" som man fäster runt handtaget som en säkerhet ifall man skulle råka tappa vagnen. Har man handleden genom öglan har man fortfarande kontroll över vagnen.

*På modeller äldre än -06 fanns en glipa vid sufletten som gjorde att det drog in i vagnen. Många har tidigare klagat över detta, men på alla nyare modeller är felet åtgärdat och sufletten är annorlunda konstruerad.

*Ståbräda som Kronan själv rekomenderar: Lascal, Buggyboard MAXI.

*Pumpslangen ligger i själva pumpen vid leverans.

• Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 12
  • bringa

Återkommer till att det är en Kronansulky som passar mina behov bäst i barnvagnsletandet. Köper av princip ingen ny vagn men jag kanske måste krypa till korset denna gång. En sulky med de extra stora hjulen. Går det att deala till sig dessa istället att köpa dem som tillbehör? Det borde vara valbart och mitt val hade blivit enklare isf.

• imsel

Jag har ju använt min kronan sulky i typ 2 år eller vad det är..
    Så köpte jag får ett par månader sen en brio spin. Mest för att jag lyckades hitta en billig beg Flört
    Har varit så sugen på att prova en med svängbara hjul.

Tyckte den var supersmidig till en början.
    Men jag vet inte.. den kändes liksom tyngre och tyngre..
    Hade den en dag när det kommit lite snö. (ja det är redan snö här!)
    Andra dagen med snö tog jag kronan ist.
    Åh guuud vad mycket lättare den kändes Skrattande

Kanske att spin är lättare att köra typ inomhus eller på slät asfalt, särskilt när man måste svänga mycket.
    Men iaf jag kör ju inte bara på slät mark.. ofta är det ju grus, stenar, man behöver gå på gräs/stig.. och vi har inget köpcentrum direkt.

Nä, jag behövde nog en annan vagn för att uppskatta min kronan igen Hjärta
    Som sagt var jag så sugen på att prova en med svängbara, för jag tycker det kan bli jobbigt med 4 fasta när man svänger så ofta.
    Men nu på vintern vill jag nog inte ha nåt annat!
    Okej, möjligtvis så skulle jag vilja prova en urban jungle, som jag hört går bra på snö tack vare stora luftdäck. Men jag tror inte sonen skulle gilla att sitta i den.
    Sonen är förresten 3,5 och väger ca 16kg..                 

april 09 kom min bebbe
  • imsel

Måste också tillägga att han sitter mycket bättre i kronan än i spinen!
    Spinen är väldigt smal, och han kan inte kliva i, eller knappt glida ur själv när man knäppt upp grenbandet, vilket han kan på kronan utan några som helst problem.

Ryggstödet är visserligen bättre på spinen, och jag tror att fotstödet är lite längre.
    Men vi båda väljer kronan sulky framför spinen.    

april 09 kom min bebbe
  • Bebis på landet

Vet ju att det inte får förekomma försäljning här så säg ifrån om jag ska ta bort detta! Finns det någon som har en uppsättning silverfärgade terränghjul liggande så kontakta gärna mig på malins_egn@hotmail.com

• t0va

Någon som har den gamla duovagnen och skulle kunna mäta fotstödet, sittsdjup, rygglängd och höjd från sitsen till suffletten, dvs. hur långt ett barn kan vara utan att huvudet slår i suffletten. 

Är sugen på att köpa en nu till vintern istället för sulkyn men sonen är lång så han måste få plats.  

• Moisbois

Behöver eran hjälp! Vart för ivrig när vi skulle montera i fast sittdelen på våran krona och råkade sätt fast bygeln som ska sitta över magen/benen i hålen för suffletten. Hur tusan får man bort den igen?!? Har försökt dra i den men det går verkligen inte att få bort den!

• sarabengtsson

Ni som är proffs på kronas vagnar. Väntar barn nummer två och har kollat in kronan duo s, nån som beställt en eller varit å klämt på en?

¤¤Amor vincit omnia et nos cedamus amori¤¤
  • imsel

När har dom börjat ha Kronans vagnar på barnvagsbutiker?? Inge jag vetat om.. Var i Luleå i helgen och kunde känna och klämma på Kronan duo På Barnens hus var det alltså. Men... Jag vet inte om dom monterat konstigt, men handtaget nästan glappade lite :/ Och så tyckte jag inte att den kändes lika lätt och smidig som jag minns den.. (Lånade kusinens duo ett par månader när sonen var ca ett halvår) Är de så eller berodde det på inte fullt pumpade däck och ev dålig montering? Handtaget kändes annorlunda också.. Kortare??

april 09 kom min bebbe
  • Stampan

Tova: Vet inte om jag är lite sen med svaret men sittdjupet är stort och likaså höjden, min dotter är runt 1 meter och hon slår inte i huvudet, däremot är fotstödet lite kort för henne men funkar bra ändå. Tyvärr ligger sittdelen i förrådet eftersom vi var tvungna att byta tillbaka till liggdelen för två veckor sen!

Imsel: det är stor skillnad på opumpade däck på en kronan och pumpade. Kan ha varit det. Handtaget borde inte vara löst. Vårt är lite löst efter tre år av misshandel och överbelastning dock...

• t0va
    Stampan skrev 2012-11-05 12:26:57 följande:
    Tova: Vet inte om jag är lite sen med svaret men sittdjupet är stort och likaså höjden, min dotter är runt 1 meter och hon slår inte i huvudet, däremot är fotstödet lite kort för henne men funkar bra ändå. Tyvärr ligger sittdelen i förrådet eftersom vi var tvungna att byta tillbaka till liggdelen för två veckor sen!

Imsel: det är stor skillnad på opumpade däck på en kronan och pumpade. Kan ha varit det. Handtaget borde inte vara löst. Vårt är lite löst efter tre år av misshandel och överbelastning dock...
    tack, jag hittade en billig idag som jag köpte för att prova och det är ju gott om plats, tror jag mätte till 94cm från fotstöd till toppen på sittdelen. Så sonen på 93cm hade en bit kvar upp nu till toppen på sittdelen när han sov. 

Håller på att kolla om det går att fixa till den jag köpte, den var lite ledsen men rullar fint ändå. Blev inte mindre sugen nu på att köpa en fräschare vagn.

Hej  Bebis på landet förresten ;) 
Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 12