• Pearl22

Vi med Kronan-vagnar del 12

Välkommen till tråden där vi diskuterar Kronans barnvagn och sulky!

Äldre trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m14600865.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m18237145.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m21548584.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m24500806.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m27558389.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m30279100.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m33847044.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m37074611.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40039830.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m42917667.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m45548838.html

Länk till Kronans webbplats:
    www.kronan.com

Kronan bildtråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-41/m43370973.html
    Denna är låst, men vid intresse kan en ny bildtråd startas.

Kronan på Facebook:
    www.facebook.com/group.php?gid=43921244666

Ofta förekommande frågor/svar:

*Suffletten viks ner helt genom att man sänker ner den nedre bågen före den övre.

*Det finns en "snara" som man fäster runt handtaget som en säkerhet ifall man skulle råka tappa vagnen. Har man handleden genom öglan har man fortfarande kontroll över vagnen.

*På modeller äldre än -06 fanns en glipa vid sufletten som gjorde att det drog in i vagnen. Många har tidigare klagat över detta, men på alla nyare modeller är felet åtgärdat och sufletten är annorlunda konstruerad.

*Ståbräda som Kronan själv rekomenderar: Lascal, Buggyboard MAXI.

*Pumpslangen ligger i själva pumpen vid leverans.

• Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 12
  • Gurkan

Jag gillar inte alls fotstödet. Kommer inte vilja ha en kronan duo om de inte ändrar det. världelöst med tyg istället för metall. Det är ju visserligen en tygflärp på sulkyn med men metall längst ner och vi bor på landet och här blir skorna leriga större delen av året. Med det nya fotstödet skulle det snabbt vara grå-brunt!

Tycker man kunde göra någon form av fotstöd som gick att förlänga lite enkelt ;) 

• t0va
    viseversa skrev 2012-07-19 12:15:50 följande:
    Kronan finns ju bara över nätet som jag fattat det. Så då borde dom verkligen se till att bilderna stämmer med vad kunden får hem. 
    De går att titta på i ca 5 butiker, i stockholm göteborg och skånetrakten, men jag håller med om att bilderna borde vara bättre för de flesta köper nog via nätet.
    Gurkan skrev 2012-07-19 13:04:38 följande:
    Tycker man kunde göra någon form av fotstöd som gick att förlänga lite enkelt ;) 
    Jag håller med, är många av de vagnar vi har testat som har korta fotstöd, kör Brio Go nu och den är värre än sulkyn, och då har min 2åring inte långa ben utan lång överkropp istället så för barn med långa ben måste det vara värre.

Sen att de inte sitter som vi utan är mjukare i kroppen så de kan sitta böjda på ett annat sätt men ändå är inte så kul att sova på mage som min kille gör och ha fötterna hängandes på kanten på fotsödet.

Jag skulle gärna ta 3-4cm längre vagn  ihopfälld och framåtvänd och få längre fotstöd.

Sen väntar jag på den dagen då kronan gör en vändbar sulky. Hjärta
  • Gurkan
    t0va skrev 2012-07-19 13:10:18 följande:
    De går att titta på i ca 5 butiker, i stockholm göteborg och skånetrakten, men jag håller med om att bilderna borde vara bättre för de flesta köper nog via nätet.

Jag håller med, är många av de vagnar vi har testat som har korta fotstöd, kör Brio Go nu och den är värre än sulkyn, och då har min 2åring inte långa ben utan lång överkropp istället så för barn med långa ben måste det vara värre.

Sen att de inte sitter som vi utan är mjukare i kroppen så de kan sitta böjda på ett annat sätt men ändå är inte så kul att sova på mage som min kille gör och ha fötterna hängandes på kanten på fotsödet.

Jag skulle gärna ta 3-4cm längre vagn  ihopfälld och framåtvänd och få längre fotstöd.

Sen väntar jag på den dagen då kronan gör en vändbar sulky. Hjärta
    En vändbar sulky hade varit optimalt! min tvååring vill ju sitta framåt och titta men när han sover hade jag gärna vänt honom mot mig.
    Och visst är barn mjukare i kroppen men min son breder gärna ut sig när han sover och då han har långa ben så sover han på rygg med böjda ben. Många gånger kryper han upp lite för högt med så balansen i sulkyn blir lite ojämn.

Tänk om det hade funnits ett fotstöd där man kunde trycka in en liten knapp i ramen och dra ut en fem-tio centimeter till! Som ett teleskophandtag fast i fotstöd. Då skulle vagnen inte behöva bli längre och fotstödet skulle vara optimalt både för stora och små barn!
  • eken

Jag beställde hem färgprover från kronan innan vi bestämde oss, inga problem alls. Sen är det svårt att få den digitala färgen samma som i verkligheten.

• viseversa
    eken skrev 2012-07-19 14:48:38 följande:
    Jag beställde hem färgprover från kronan innan vi bestämde oss, inga problem alls. Sen är det svårt att få den digitala färgen samma som i verkligheten.
    Det tror inte jag. Eftersom färgen skiljer såå mycket. Det är en helt annan grön jag har. Hur kommer det sig att jag med min iphone fick till rätt gröna färg om dom på kronan inte fixar det. Det är ju ingen liten skillnad på färgerna. 
  • t0va
    eken skrev 2012-07-19 14:48:38 följande:
    ja den exakta nyansen kan vara svår att få tll, eller rättare sagt man har olika inställningar på skärmar också.

Men om man kollar länken jag la in ovan så har de flera bilder på den gröna färgen och 1 bild är mörk och de andra är ljus, så något verkar galet där.
  • t0va
    Moisbois skrev 2012-08-26 17:53:22 följande:
    Handtaget på min kronan har börjat gnissla. Är detta vanligt?
    testa att smörja med lite siliconsprej, var försiktig och gör det inte innomhus för det blir ashalt om det kommer på golvet.
  • Dunderklumpen

Helt plötsligt fäster inte ena hjulet bak på vår sulky :( Det hakar liksom inte fast längst in, vi har prövat att rotera däcken men inget av dem fäster på den platsen.

Någon som vart med om det eller har tips på vad vi kan göra för att fixa det hela?

• Anceka m D
    Dunderklumpen skrev 2012-08-27 07:02:17 följande:
    Helt plötsligt fäster inte ena hjulet bak på vår sulky :( Det hakar liksom inte fast längst in, vi har prövat att rotera däcken men inget av dem fäster på den platsen.

Någon som vart med om det eller har tips på vad vi kan göra för att fixa det hela?

Vi justerade hjulaxeln och då gick det igen. Kolla instruktionsboken på kronans hemsida.
Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 12